Waar kun je getest hooi kopen (incl test rapport)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Andapanda

Waar kun je getest hooi kopen (incl test rapport)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 20:18

Op zoek naar kwalitatief goed paardenhooi. Het duizelt van alle aanbieders en ik ben benieuwd of er aanbieders zijn die instaan voor kwaliteit en hun hooi laten testen en verkopen met testrapport.

Iemand een tip?

Het gaat om hooi herkomst Nederland, vrij van kunstmest, verdelgingsmiddelen en onkruid (Jkk) schimmels en stof.
Het klinkt normaal maar ervaring leert dat t ontzettend moeilijk is goed hooi te vinden.

Dorine92

Re: Waar kun je getest hooi kopen (incl test rapport)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:20

Ik denk dat als jij de test betaalt, je bij veel hooiboeren getest hooi kunt krijgen ;)
Of gewoon zelf laten testen. 1 baaltje kopen en testen en dan meer inkopen

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 20:25

Ongetwijfeld, een test betalen geen probleem, een partij vinden die daadwerkelijk de moeite waard is blijkt lastiger.

Andere mensen die dit ook zo ervaren?
Hoe lossen jullie dit op?

Gaat om kleine baaltjes hooi (geen voordroog of iets).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:31

Mijn oplossing is: geen Nederlands hooi. Maar dat zijn dan geen kleine baaltjes.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:53

Pavo hooi is gecertificeerd....
Maar dat is volgens mij niet zo makkelijk te bestellen. Volgens mijn informatie kunnen voerleveranciers een pallet bestellen bij een bestelling van 400 kg (kracht)voer. Maar pin me er niet op vast.
Misschien naar Pavo zelf bellen? Reken wel op ruim 6 euro per baal. Wel aardig grote balen overigens.
Succes!

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 07:30

Misschien als je op zoek gaat naar een GMP+ gecertificeerde leverancier? Op de website (gmpplus.org) kun je gecertificeerde bedrijven zoeken.
Je hebt dan misschien nog wel geen geanalyseerd hooi, maar misschien wel iets wat de moeite waard is.

In jouw geval is zoeken naar biologisch (=duur en schaars) hooi het makkelijkst. Kunstmest en/of gewasbeschermingsmiddelen worden door de meeste ruwvoedertelers wel gebruikt.
Echter als het bedrijf GMP+ gecertificeerd is moeten ze je precies kunnen vertellen wat er met het hooi/gras gebeurd is.

Tot slot wil ik nog toevoegen dat het praktischer is om hooi te bestellen als er veel van is. Wij doen zelf ook veel fouragehandel en het hooi is nu bijna op. Over enkele weken gaan we weer persen en dan is er weer een overvloed aan goed hooi.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 06:48

Mijn hooiboer heeft wel gewoon de testrapporten (analyse) liggen, omdat hij zelf ook wil weten wat er in zit (voert het ook aan zn eigen beesten). Maar dat zijn trouwens wel grote balen.

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 17:35

Bedankt loonwerker,daar ga ik is naar kijken.
Jelleee waar zir jouw hooiboer?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 17:41

Noord Holland, tussen Schagen en Alkmaar.