Paard voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Paard voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 18:54

Hoi allemaal!

Ik heb een Friese merrie. Dit jaar wordt zij 15. Zij heeft helaas zomereczeem.
Toen ik haar leerde kennen was ze net verwaarloosd geweest en werd ze dus flink gevoerd.

Nu is het zo dat het gewoon een paard is die heel stressgevoelig is. Dus ze zal nooit echt dik worden. Maar soms is ze best lastig op gewicht te houden! Vooral 's winters of als het gras opraakt. Met flink wat gras is het meestal goed.

Het is niet dat je de ribben gaat zien als ze voor mijn doen 'afvalt', maar het is meer bij haar achterhand/flanken dat het echt invalt..

Voorheen voerde ik Subli Seniores Priores 's winters + Subli dieetmix met lijnzaadolie. 's Zomers voerde ik toen alleen wat dieetmix met lijnzaadolie omdat ze aan het gras vaak genoeg had.

Nu zijn we een tijdje terug verhuisd naar een andere stal, waar ze 's winters ook lekker op het weiland kan blijven (vorige stal was dat een hele kleine verharde paddock, alles behalve fijn). Alleen het enige nadeel is dat we het gras niet zelf regelen ivm de grotere kudde. Mijn vorige stal was een doe-het-zelf stal en daar zat ik in een groepje van 4 en wij regelden alles een beetje zelf qua gras etc.
Nu op deze stal is het een grotere kudde en wordt alles geregeld. Zo ook wanneer er stukken gras bijgegeven worden en wanneer andere stukken dicht gaan om bij te groeien etc. Dus soms is het zo dat er eventjes niet heel veel gras meer staat, maar soms ook weer een paar weekjes vol op gras.

Ik voerde deze winter ook Subli Seniores Priores + Subli dieetmix met lijnzaadolie. Heb ook eventjes luzerne bijgevoerd, maar had niet het idee dat dat verschil maakte.
Nu voer ik dit nog steeds. Straks misschien de seniores priores weer weg, maar dat moet ik nog even aankijken.

Dus nog even voor de duidelijkheid:
's Winters: Overdag op het weiland, 's nachts op stal met hooi. Subli Seniores Priores (1,5 à 2 schep) + Subli dieetmix (1 schep) & lijnzaadolie.
's Zomers: Op een gegeven moment 24/7 op het land, bij weinig gras 's nachts op stal met hooi en overdag op het land. Subli Seniores Priores (halve schep) + Subli dieetmix (halve schep) & lijnzaadolie

Qua rijden etc: Ik rijd lekker buiten (bos/duin/strand/polder). Wat dressuurmatig en heeel af en toe een sprongetje. Ook longeer ik haar af en toe. Ik denk dat ze gemiddeld 5x per week iets doet.

Maar eigenlijk ben ik weer een beetje aan het oriënteren op voer.. Ik blijf het zo lastig vinden! Wat is nou echt goed voer waar ze lekker wat body van krijgen, zonder veel suikers? Want dat kan ze niet veel hebben ivm eczeem..
In gras zit natuurlijk ook suikers, dus meer dan dat wil ik niet echt geven.

En is het ook echt zo dat ze tekort komt als ze zo invalt bij haar flanken, of kan dat eigenlijk geen kwaad en ben ik dan overbezorgd?

Celine_Famke

Re: Paard voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 16:11

Momenteel ziet ze er top uit. Lekker vol bij haar flanken ivm het vele gras waar ze nu op staan. Heb even gevoeld langs haar ribben. Die kan je als je goed drukt wel voelen, maar absoluut niet zien. Dus ik denk dat het invallen van haar flanken los staat van afvallen misschien..

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:43

Als de senior priores je goed bevalt zou ik dat ook in de zomer voeren. En dan ook 2 scheppen bijv.
voer waar paarden dikker van worden zit altijd suikers of veel granen (zetmeel) in.
en misschien kun je nog wat meer hooi voeren als hij 's nachts naar binnen gaat.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 19:32

Meer hooi gaat helaas niet, ze krijgt onbeperkt hooi haha. Het is nooit op.

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:48

Ik heb zelf ook 1 jeukgevoelig paard.
Persoonlijk zou ik zetmeel/suiker uit voer proberen te vermijden.
Ik zou juist gaan voor een vitamine-korrel, denk hier bijvoorbeeld aan Equiline (Balancer eventueel aangevuld met de basic) om ervoor te zorgen dat ze alle vitaminen en mineralen binnen krijgen.
Jeuk word vaak ook veroorzaakt door een tekort/overschot aan voedingsstoffen en het net goed kunnen afvoeren van de afvalstoffen die zich ophopen onder de huid waardoor er jeuk ontstaat.
Wanneer je de vitaminekorrel geeft met wat grasmix moeten ze er goed op kauwen. Ik zou er dan juist Zonnebloemolie bij gaan voeren (zn 200 ml).
Wil je meer weten mag je me PB sturen, maar die van mij staat nu ook zn eczeemdeken enz ;-)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 19:21

Aah heel erg bedankt voor je tips, daar heb ik zeker wat aan! Die van mij staat ook onder eczeemdeken nu ja.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:40

Als je olie bij wilt voeren voor extra energie zou ik geen zonnebloemolie nemen omdat die eenzijdig is in de omega vetzuren. Vooral omega 6 zit er in.
je zou omega olie van de paardendrogist bij kunnen voeren. Die heeft de juiste verhouding omega 3-6-9.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 19:44

Extra energie heeft ze ook niet nodig. :) Extra vetjes wel haha. Of nou ja... Gewoon om lekker op gewicht te blijven.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:38

van olie komen ze ook aan in gewicht. als je er redelijk wat van voert.