Overstap Brok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Sapphire

Overstap Brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 17:19

Hallo,
Ik heb een vraag. Ik heb sinds december 2015 een paard. Deze heeft hiervoor een half jaar stilgestaan. Ik heb het rijden opgebouwd en rijd nu zeker 5 dagen in de week niet altijd een heel uur. Ik merk de laatste tijd dat zijn prestaties wat minder worden en dat hij is afgevallen. Hij krijgt nu onderhoudsbrokken, maispulp, wortelen, hooi en daily mix en staat overdag op de wei. Ik rijd ( nog ) geen wedstrijden maar ben dit wel op korte termijn van plan. Ik zat er over te denken om in plaats van de onderhoudsbrokken, Pavo sportfit te geven. Kan dit?
Groetjes, Yvette

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:42

Als je pulp geeft zou ik zelf voor bietenpulp kiezen, de wortelen zou ik laten staan.
Geef je paard niet teveel, gek genoeg kunnen ze daar juist door afnemen.
Gewoon goed(!) gras en een beetje sportbrok met voldoende zijn voor dit werk, eventueel een scheutje lijnzaadolie erover. Let op dat teveel brok voor maagproblemen kan zorgen, het moet een aanvulling op (kwalitatief goed) ruwvoer blijven, ruwvoer is de basis.
Laatst bijgewerkt door Gini op 25-05-16 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:49

Mijn vraag eerder hoeveel je van alles geeft?

Hoeveel brok, en welk merk
Hoeveel maispulp
Hoeveel hooi, wat voor kwaliteit.
Hoeveel wortelen en hoe lang op het gras en hoe hoog is dat gras?

En als je merkt dat je paard het werk toch niet goed aan kan,toch echt een stapje terug gaan doen in de training.
Hou het op een half uurtje gymnastiek en dat moet echt voldoende zijn.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 17:55

Bedankt voor de reactie Remy!
Ik heb mijn paard op een kleinschalige prive pensionstal staan waar hij al 10 jaar staat. Hij heeft altijd al maispulp en wortelen gekregen dus dit wil ik liever niet veranderen. Waarom zou je bietenpulp aanraden in plaats van maispulp en de wortelen weg laten?
Is Pavo sportsfit een goed alternatief voor onderhoudsbrok?

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 17:59

ellepel schreef:
Mijn vraag eerder hoeveel je van alles geeft?

Hoeveel brok, en welk merk
Hoeveel maispulp
Hoeveel hooi, wat voor kwaliteit.
Hoeveel wortelen en hoe lang op het gras en hoe hoog is dat gras?

En als je merkt dat je paard het werk toch niet goed aan kan,toch echt een stapje terug gaan doen in de training.
Hou het op een half uurtje gymnastiek en dat moet echt voldoende zijn.

Ik geef 1 schep onderhoudsbrok van eigen merk ( Hilkens diervoeders )
Ongeveer 1 1/2 schep maispulp
Ongeveer een plak hooi
ongeveer 2 handen wortelen en het gras is gemiddeld hoog.

Ik merk nu pas de laatse 1 a 2 weken dat hij toch wat minder energie heeft en wat minder oplettend is. Moeilijk uit te leggen :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:14

Bietenpulp bevat pectines en verteerbare vezels. Het zorgt voor een goede darmwerking/spijsvertering. Maispulp bevat veel niet ontsloten zetmeel en zorgt juist voor het verstoren van de darmwerking. Een hoop paarden kunnen er daardoor ook niet of maar beperkt tegen.

Bietenpulp valt voor de spijsvertering onder ruwvoeders, maar dan wel met de energiewaarde van basisbrok (1kg ongeweekte bietenpulp maakt je paard dus even dik als 1kg basisbrok of basismuesli).

Sportsfit is op zich een prima muesli, let erop dat er gemiddeld minder in een schep gaat van muesli dan van brok (800-900g vs 1100-1200g gemiddeld gesproken). Maar de basis goed ruwvoer, als hij mager wordt moet hij er meer van hebben als hij niet onbeperkt krijgt.

Qua werkniveau hoef je je voorlopig nog niet druk te maken. Zeker als het om een warmbloed gaat, hoeft hij, tot M1/M2 is, nog echt geen extra's vanwege de arbeid. Daar is hij voor gebouwd en het is voornamelijk leren hoe hij zijn lichaam moet gebruiken en minder fysieke arbeid.

Een paard met deze arbeid zou ik, totdat hij onbeperkt ruwvoer krijgt, niet meer dan 1kg krachtvoer per dag geven. Daarnaast zou ik iedere voerbeurt ook een schep luzerne geven in verband met de extra vezels, de kalmerende functie voor de maag, de grotere hoeveelheid kauwbewegingen waardoor het krachtvoer beter vermalen wordt en daardoor beter verteerd en de extra eiwitten die het bevat.

Edit: ik zie je huidige bericht en zou zeggen, begin met veel meer ruwvoer geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:28

Sapphire, kijk dan valt beter te bekijken wat je veranderen kan.
Geef inderdaad meer ruwvoer.

Hoe oud is het paard, keertje tandarts laten kijken misschien?

Zou ook kijken naar meer hooi,
Hoe lang moet je paard met die ene plak hooi doen?

Onbeperkt mag best in dit geval, gewoon meer geven en even kijken hoe het gaat
langer op het gras.
Ik zou persoonlijk de maispulp weg laten, vind het eigenlijk nooit veel toevoegen bij een paard.
Ik zou dan inderdaad ook lucerne adviseren.

Dus :
meer hooi
langer op het gras, goed gras bevat zoveel voeding,daar kan bijna geen krachtvoer tegen op.
Lucerne in plaats van mais, zl zou het eiden niet hoeven als je dier lang op goed gras kan staan
En de krachtvoer zou ik even zo laten,desnoods naar anderhalve kilo per dzg,maar dat moet in principe genoeg zijn hoor.
Even stapje terug in de training en kijk met een week of 2/3 even verder of het dan beter gaat
Laatst bijgewerkt door ellepel op 25-05-16 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 18:29

Heel erg bedankt voor je antwoord Mizora!
Ik ga hem nu langzaam aan op sportsfit zetten en het resultaat bekijken. Mijn paard eet liever stro dan hooi. Hij eet opzich wel alle hooi op maar heeft meer de neiging naar stro. Heeft dit te maken met een tekort aan vitaminen?

_Sapphire

Re: Overstap Brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 18:29

Hij krijgt in het vervolg meer hooi!

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 18:30

ellepel schreef:
Sapphire, kijk dan valt beter te bekijken wat je veranderen kan.
Geef inderdaad meer ruwvoer.

Hoe oud is het paard, keertje tandarts laten kijken misschien?

Zou ook kijken naar meer hooi,
Hoe lang moet je paard met die ene plak hooi doen?

Onbeperkt mag best in dit geval, gewoon meer geven en even kijken hoe het gaat
langer op het gras.
Ik zou persoonlijk de maispulp weg laten, vind het eigenlijk nooit veel toevoegen bij een paard.
Ik zou dan inderdaad ook lucerne adviseren.

Dus :
meer hooi
langer op het gras, goed gras bevat zoveel voeding,daar kan bijna geen krachtvoer tegen op.
Lucerne in plaats van mais, zl zou het eiden niet hoeven als je dier lang op goed gras kan staan
En de krachtvoer zou ik even zo laten,desnoods naar anderhalve kilo per dzg,maar dat moet in principe genoeg zijn hoor.
Even stapje terug in de training en kijk met een week of 2/3 even verder of het dan beter gaat

Okee bedankt! ik ga er zeker mee aan de slag!

Edit: Het paard is pas 10 jaar geworden en laats nog gecontroleerd door een tandarts

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:10

Oke,altijd verstandig om er een te laten kijken.
Ja het is soms even uitzoeken wat werkt,
maar als ze goed kunnen kauwen dan toch beter eerst kijken wat meer hooi of gras doet :j