Zware ademhaling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yanaa

Zware ademhaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 21:54

Hoi allemaal,

Na een hoop ellende rondom een oog trauma, 5 dagen op de kliniek, vele kliniek bezoeken en weken van behandelen dacht ik eindelijk ervan af te zijn.

Maar nu staat mijn paardje sinds een paar uur met een zware ademhaling.
Bij het in en uit ademen is het een zwaar geluid en trekt ze met uit ademen in haar flanken.
Iemand een idee waar dit ineens vandaan komt of ervaring hiermee heeft? Of tips heeft om de nacht wat beter door te komen?

Het gaat om een paard van bijna 25. Voor een half jaar terug zijn we verhuisd en heeft ze na 3 dagen een allergische reactie op het hooi/stro gekregen, waarvoor ze toen behandeld is en we er verder geen last meer van gehad hebben.

Temperatuur heb ik voor de zekerheid al opgenomen en die was 37.9.

Ik wil haar morgen ochtend al vroeg op de weide zetten om te kijken of het dan verbeterd. Zo niet dan schakel ik de DA morgen in.

nynke55

Re: Zware ademhaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:58

Ik zou haar nu al buiten zetten als het kan, desnoods met een deken op.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 21:59

nynke55 schreef:
Ik zou haar nu al buiten zetten als het kan, desnoods met een deken op.

Dat was ook mijn eerste ingeving maar mevrouw gaat door het draad heen helaas als ze graag naar binnen wilt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:01

Kan ze niet in paddock of bak staan ?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:02

Ga dan zelf even met haar buiten staan, kijken of het beter gaat. Als dat zo is, kan het inderdaad aan het hooi en stro liggen. Dan zou ik dat uit de stal halen en de stal goed natsproeien, zodat het stof gaat liggen. Daarna nat hooi weer in de stal leggen. En dan maar een nachtje zonder bodembedekking.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:03

Jeetje, tis ook zo wat om nu nog de da te bellen, maar benauwd zijn is wel echt vreselijk, voor mens dus ook voor paard. Als ze buiten de tent afbreekt om naar binnen te komen is ook niet handig. Ik zou als ze op stal blijft haar hooi even nat maken en kijken of je het meeste stro eruit kan halen. Hoop dat het snel beter wordt...

Edit- nynke zegt het ook wel goed.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:09

Ik had gewoon de DA gebeld zijn toch 24 uur aanwezig, als je zelf zo benauwd bent ga je het toch ook niet nog een dag aankijken dan ga je toch ook naar de huisartsenpost of iets dergelijks.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:13

Onze leeft last van astma, misschien kan dat het ook zijn?

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 22:39

Paddock heeft ze aan de stal vast, maar mevrouw gaat savonds zelf telkens binnen in stal staan.

Hooi is inmiddels nat gemaakt.

Ben net even buiten met haar geweest, ze lijkt dan wel wat minder zwaar te ademen.

Ze eet verder goed, mest goed en is actief.

Heb camera op stal dus kan haar gelukkig voortdurend in de gaten houden. Denk dat ik maar een paar keer een wekker zet vannacht om bij haar te gaan kijken. Mocht ze dan in gedrag veranderen of zwaarder gaan ademen, dan bel ik de DA. En anders gaat ze morgen ochtend eerst de weide op om te zien of het verbeterd, zo niet dan bel ik morgen de DA meteen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:54

Mooi dat iets beter gaat. Als ze nu wel weer zwaarder gaat ademen, haal dan het stro uit de stal. Misschien kun je ook beter overgaan op hout- of strokorrels.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:46

Hoe is het nu met je paard?

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 13:09

nynke55 schreef:
Hoe is het nu met je paard?

In haar stal ligt nu al paar dagen niets meer, alleen op stalmat.
Heb ander hooi gehaald, die vochtiger van zichzelf is.

En kreeg de tip van een oud stal genootje om eens hooikoorts tabletten te halen om te proberen. Dit dus toen maar gelijk gedaan en het zware ademen was na een dag over!

Heb sterk het vermoeden dat ze een stof allergie heeft op haar oude dag. Voor een half jaar terug had ze ook ademhalingsklachten bij heel droog hooi en nu had ik een paar dagen weer heel droog hooi en had ze het zware ademen. Nu we alle stof factoren weg gehaald hebben is ze stukken opgeknapt weer!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:36

Fijn dat het beter gaat! Het kan inderdaad prima dat ze op latere leeftijd een stofallergie ontwikkelen. Maar nu je het weet kun je daar op in spelen. Mijn oude paard staat altijd buiten, maar toen ze nog s'nachts op stal stond had ze ook problemen met stro. We hebben haar eerst op strokorrels gezet, die stuiven niet. Maar altijd buiten bleek nog beter te bevallen, ivm het flink nat maken van het hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:39

Zware ademhaling hoeft niks met de ademhaling te zijn, dit kan ook betekenen dat je oudje pijn heeft. En waar die pijn zit, tja, dat is moeilijk te zeggen dan. Misschien even een check-up van de da.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 13:53

Joolien schreef:
Zware ademhaling hoeft niks met de ademhaling te zijn, dit kan ook betekenen dat je oudje pijn heeft. En waar die pijn zit, tja, dat is moeilijk te zeggen dan. Misschien even een check-up van de da.

Nja mijn oudje heeft voor een paar weken terug flinke pijn gehad. Het zware ademen leek absoluut niet op de uitingen die ze met pijn doet.

Na het weg nemen van de stof factoren is het zware ademen ook verdwenen.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 13:54

nynke55 schreef:
Fijn dat het beter gaat! Het kan inderdaad prima dat ze op latere leeftijd een stofallergie ontwikkelen. Maar nu je het weet kun je daar op in spelen. Mijn oude paard staat altijd buiten, maar toen ze nog s'nachts op stal stond had ze ook problemen met stro. We hebben haar eerst op strokorrels gezet, die stuiven niet. Maar altijd buiten bleek nog beter te bevallen, ivm het flink nat maken van het hooi.

Ja precies, nu goed rekening houden met!
Bedoeling was dat ze met mooi weer 24/7 de weide op zou gaan, maar dat vind mevrouw zelf een minder plan helaas.