Blind paard krijgt weer zicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Blind paard krijgt weer zicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:14

Gewoon eens checken of iemand eventueel ervaring zou hebben (betwijfel het :+ ) of even logisch kan meedenken .. want ik vind het zelf heel erg raar. Heb ook een mailtje naar de DA gedaan maar eens wat andere meningen/visies is misschien ook fijn :)

Het betreft een pony van nu 23 jaar, die jaren geleden (2009 ofzo?) plots blind is geworden aan 1 oog, dit werd gegooid op maanblindheid, al had een DA het daarna ook wel over een trauma dus het was niet echt duidelijk. In ieder geval was het oog kapot, niks meer aan te doen. In 2013 is hij plots van de ene dag op de andere volledig blind, heel raar maar echt plots (immers zag ik hem elke dag en als je paard dan ineens de weg kwijt is in de weide doet dat heel raar). DA er nog bij gehad maar het was al te laat, alsnog gaan druppelen en zalven maar meer om het oog niet te laten afsterven want het zicht was hij al kwijt.

Zo gingen we verder, hij trok het zich niet aan dus ik probeerde dat ook niet. Verder niks meer van gemerkt, tot nu ... Half april wordt hij (erg) ziek, heeft koorts en darmen zijn wat van streek (geen diarree of dergelijke, gewoon rommelig en hij stond wat opgetrokken). Koortsremmer + buscopan en het zou wel goed komen. Echter stond hij de dag erna weer met koorts, toen bloed genomen en alvast antibiotica gestart. Dit ging 2 dagen goed, op dag 3 ineens weer koorts, bijna 41°C. Dit dus onder de antibiotica .. Weer de DA erbij die net de bloedresultaten binnen had, deze waren compleet normaal. Maarja, de pony was duidelijk niet ok, hij had een vermoeden en als zijn vermoeden klopte moest hij andere antibiotica.

Dit dus gedaan, 1 week lang elke dag inspuiten (door DA, niet door mij ;) ) en dan nog 3 weken 2x per dag door het voer. Sindsdien is hij koortsvrij, sinds vorige vrijdag van de antibiotica af en voorlopig gaat hij goed, beetje té goed vind ikzelf :') Hij is vrolijk en eigenwijs en soms best wel beetje onhandelbaar :o Maar ok, dat zullen we dan maar als een goed iets beschouwen. Gaandeweg tijdens de kuur had ik het al een paar keer voor: hij schrok als ik zijn paddock binnenkwam en hij hooi stond te eten, terwijl dit daarvoor al 100en keren is gebeurd en dat altijd op dezelfde manier gaat. Dit vond ik al raar, maar bon, misschien was hij niet aan het opletten en had hij mij niet gehoord ofzo..

Maar dit soort dingen gebeurden steeds meer en meer, niet alleen in de paddock, maar ook in de piste (al dan niet los). Als ik, of een ander iets, onder een bepaalde hoek verscheen schrok hij zich letterlijk een hoedje. Gelukkig springt hij dan opzij en stopt meteen om de situatie te checken, maar leuk is het toch niet als je hem zo ziet schrikken. Ook viel me op dat hij op de poetsplaats heel scheef gaat staan, waardoor hij echt met zijn oog naar de deur gericht staat. Ziet hij dat licht of wil hij checken of er iets/iemand binnenkomt, geen idee. Weet alleen dat hij dat daarvoor nooit deed, en op poetsplaatsen waar zijn echt kapot oog naar de deur is blijft hij ook gewoon recht staan. Daarnaast reageert hij ook op strepen zonlicht in de piste, gaat hij echt op de rem, schuin kijken, soms snurken en dan stapje voor stapje erover ... Na een paar keer is het wel weer van hem af en loopt hij gewoon braaf door.

Het zijn kleine dingetjes, ik kan er niet zo precies mijn vinger op leggen, maar iets klopt er niet en ik heb echt het idee dat hij weer "ziet" met dat oog. Het oog zelf is nog steeds kapot, je kan bij wijze van nog steeds je vinger erin steken zonder dat hij het merkt, maar als je onder een bepaalde hoek staat/aankomt, dan schrikt hij ... dit heb ik ook al met poetsen aan de hand gehad (dat ik achterom kwam en dan met hand omhoog richting hals zeg maar, zoals ik altijd doe .. en daar ging de pony :+ ).

Nu wil ik nog proberen om dit soort dingetjes vast te leggen, maar wil natuurlijk voorkomen om hem echt te laten schrikken om te laten schrikken, want dat vind ik ook zo sneu ... Heb 2 kleine momentjes van vandaag, verwacht nog wel wat te kunnen maken als het nog eens echt zonnig is, maar voorlopig is het dus dit..

Onder het motto "dat doet ie anders nooit" .. een schrikmomentje als ik nader (draf was zijn eigen keuze overigens en ik besef dat hij niet goed loopt).

En nog stukje de andere kant, waar de hindernis ineens opdoemt.. (al heeft hij al veel erger gereageerd)

Als hij rechtsom loopt en ik nader reageert hij totaal niet, loopt ook vlak naast mij door zonder reactie. Gebeurd datzelfde linksom dan staat hij ineens 3 meter verder...

Nu .. welke richting denk ik op?
Ten eerste dat zijn koorts te maken heeft met zijn oog (dit was ook iets wat de DA niet uitsloot) en dan zitten we aan Leptospirose te denken. Een andere optie was Lyme of iets in die richting. Hij is dan ook behandeld met tetracyclines. Stel nu dat het Leptospirose zou zijn, en dat hij ondanks dat het oog al jaren rustig is daar toch door verder geïnfecteerd is geraakt (als jullie kunnen volgen). Zou het dan kunnen dat door die antibiotica de Leptospirose kapot is en niet meer in zijn oog zit vervelend te doen? En dat het oog wel kapot is, maar dat hij door die kuur wel binnenin andere signalen kan doorkrijgen ofzo? Meer dan lichtinval/schimmen ziet hij volgens mij niet, maar voor de kuur reageerde hij ook totaal niet op licht of naderende mensen, hindernissen liep hij gewoon tegen als je niet zei dat hij moest oppassen (tenzij hij wist waar ze stonden, dan kon hij dat voelen door stappen te tellen ofzo, weet ik veel :+ ), etc. etc. Wat mij ook opvalt is dat hij nu een stuk actiever is dan voor de kuur, of dit nu komt doordat hij meer lijkt te zien en zich daardoor wat opgejaagd voelt of dat hij daarvoor eigenlijk gewoon maar "slapjes" was en niet echt goed in zijn vel zat, weet ik natuurlijk niet... Maar [***] na de kuur is anders dan [***] voor de kuur, daar ben ik wel al achter ...

Het is gewoon anders dan anders en vraag me af of iemand daar al eens wat van gehoord heeft?
Bedankt als je het hele verhaal gelezen hebt ;) En verder overleg met de DA gebeurd dus ook zeker nog.

Sincere

Re: Blind paard krijgt weer zicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:26

Wat ontzettend bijzonder! Wat zou het geweldig zijn als hij weer zicht terug krijgt aan zijn 'goede' oog.

Dit topic wil ik graag volgen, ben erg benieuwd naar wat 'experts' hier over zeggen :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:36

Mijn oude merrie was ook blind op 1 oog (net de andere kant dan die van jou). Bij haar vermoedelijk door periodieke oogonstekingen die ze in dr leven al gehad heeft. Zij was even rekenen 26 toen het licht compleet weg was. Ook vrij plotseling. De 2 jaar ervoor zag ze al minder met dat oog.

Ik herken dingen in je verhaal. Mijn merrie kon af en toe ook raar reageren. Maar ik weet 100% zeker dat zij niks meer zag. En wat ik zie in de filmpjes die je gepost hebt zie ik precies hetzelfde als wat mijn merrie dan altijd deed. Ik heb echt op een bepaald moment ook lopen twijfelen of die wel 100% blind was op dat oog, of dat ze niet toch in de hoek nog licht en donker kon onderscheiden. DA heeft oog gecheckt en het zicht was echt weg. Het lijkt erop dat het een reactie is van hun vermogen om dingen ondanks dat ze ze niet zien waar te nemen. Of ze dat nou doen met het andere oog?? ik weet het echt niet. Maar imo zijn wonderen altijd mogelijk, en ik zou de DA het oog nog eens laten testen. Wie weet, wie weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:56

@ Sincere : ik weet nog niet of ik het zo geweldig vind :+ Natuurlijk, als het zicht volledig terug zou komen wel, maar die hoop heb ik niet, en zoals het nu is kon hij beter niks zien om eerlijk te zijn :=

@ rina : [***] is volledig blind, dat andere oog is ook echt kapot, daar kan hij niks meer mee. Daar merk ik ook geen verschil bij hem, maar bij het linkeroog (wat nog niet volledig kapot is) wel. De reacties in het filmpje zijn ook maar heel licht, hij is al veeel erger geschrokken, met als toppunt dat ik gewoon op de middelijn stond te kijken, hij op 5 meter langsstapt, zich zo verschiet dat hij bijna tegen de muur knalt (want hij draait naar rechts weg) en daar staat na te snurken. Ik heb toen echt minuten nodig gehad om weer in zijn buurt te kunnen komen, en zo ken ik hem echt totaal niet...

Maar ben het verder wel met je eens dat ze zich enorm goed kunnen aanpassen :j en andere manieren vinden om te weten wat en hoe. Veel op gehoor en bij [***] ook veel op reuk, maar dat schrikken had hij daarvoor nooit, dat is echt sinds de antibioticakuur (dat uit zichzelf gaan draven trouwens ook, deed hij al lang niet meer..).

Ben benieuwd wat de Da erover denkt :j Nog eens laten testen kan maar dat ga ik nog even bekijken, hij heeft de laatste tijd al iets teveel DA 'gezien' en ondanks dat hij dat geweldig deed wil ik hem nu toch wat rust geven als het niet echt nodig is ;)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:00

Geen ervaring mee. Maar ben wel benieuwd of blinde boke gewoon boke word

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:06

geen ervaring mee maar jij kent hem het beste, ik zou overleggen met DA om AB voorlopig door te zetten, volg je gevoel !
geweldig lieve uitdrukking heeft dat paard :-)

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:07

Zijn er geen oogtesten voor paarden net als voor mensen? Misschien opper ik iets heel raars, maar stel je doet alsof je hem gaat slaan -> dat kan hij niet ruiken, hooguit de lucht voelen. Als hij dan zijn hoofd wegtrekt dan zou hij misschien iets kunnen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:21

@ speedfiets_2 : haha, gewoon [***] zal er wel niet inzitten.. hij is gewoon niet gewoon :P :))

@ Mist : dank je, ga zien wat de DA zegt :j Normaal zou de kuur voldoende moeten geweest zijn om alle bacteriën (wat die ook mogen geweest zijn) te doden, de antibiotica zelf is ook niet zo goed voor zijn systeem natuurlijk dus moeten we even bekijken :)

@ FelineNanet : die zijn er op zich wel :j Beetje zoals jij omschrijft inderdaad maar je kan nog steeds met je vinger zowat in zijn oog gaan zitten dus op dat gebied is er nog geen verbetering, en die zal ook wel niet meer komen. Maar de DA kan natuurlijk wel meer :j (met licht en kleurstoffen enzo)

Heb het idee dat niet het oog op zich echt beter is, maar dat de signalen beter of anders doorkomen naar de hersenen ofzo..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:45

miss had ie eerst een bloedpropje dat de gegevens tegen hield van wat het oog waarnam en dat is nu door de medicijnen veranderd

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:17

[***] schreef:
Boke is volledig blind,

Was mijn merrie ook bijna. Het andere oog zag ze nog maar 20 a 30 % mee. Vandaar ook dat mij die beelden zo bekend voorkomen. Je kon haar wel uit dr omgeving halen, maar dat was alleen maar omdat wij al 26 jaar samen waren. Ze vertrouwde me volledig. Plus mutsje vond wedstrijden echt geweldig, dus al was ze bijna blind die wist dat ze op wedstrijd was en liep dan te showen als een 4 jarige :D Maar bij prijsuitreikingen, en ja het ouwe kreng won ook nog :D moest ik wel opletten met de lintendames. Daar schrok ze wel van als niet tegen haar spraken. Zij was heel erg stemgericht.

Maar bij Dais merkte ik dus het verschil en de rare reacties op het vol blinde oog, niet de ene waarmee ze nog iets licht zag. Vandaar ook dat ook ik begon te twijfelen of ze niet toch niet iets van licht en donker zag. Maar na een check van de DA was dat wel duidelijk. het gekke ze reageerde ook op licht en donker overgangen. Buiten wilde ze alleen nog maar als ze een vliegenmasker om had. Het was alsof het licht teveel was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:36

Ah ok, ik snap het :j
Bij [***] is het wel zijn "goede" oog waar het om gaat, dat andere is gewoon helemaal kapot en reageert hij ook niet anders op. Ik vind het gewoon raar, hij was zo rustig en volgzaam en zo vol vertrouwen naar mij toe dat ik er zelfs weer aan dacht om terug te gaan (buiten) rijden, maar als hij is zoals nu durf ik dat toch niet.. hij doet zo onvoorspelbaar :(

@ speurneusc : geen idee of zoiets kan (had hij dan al niet last van dat propje op zich moeten hebben? ) maar kan het eens navragen, wie weet.. al werkt antibiotica bij mijn weten niet bloedverdunnend of dergelijke.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:39

Ben benieuwd wat je DA ervan vindt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:32

Heb nog geen reactie van de DA maar wel nog een klein filmpje .. Is zo niet helemaal duidelijk wat er gebeurd maar hopelijk met wat uitleg wel ;)

Om te beginnen was ik al een tijdje in de paddock aan het rommelen, had net zijn temperatuur genomen, gevoerd en water bijgevuld ed dus hij wist dat ik er was. Hij stond hooi te eten en ik besloot dat even te filmen omdat ze een nieuw slowfeeder-net hebben (om dan eventueel eens te laten zien ed).

Dus ik wandel naar hem toe (wat hij hoort), kom bij de bak, hij kijkt op, ik zeg hoi en onmiddellijk merk je de spanning (net alsof er ineens een spook langs hem staat ofzo).. Ik blijf wat tegen hem praten zodat hij weet dat ik het ben (wat hij in principe gewoon weet, want is daarvoor nooit een probleem geweest op deze manier) en verplaats mij even zodat ik zijn hals kan aanraken om even te aaien/kalmeren. Normaal werkt dit, maar nu volgt er een schrikmoment, dit nog voordat ik hem aangeraakt heb maar gewoon mijn hand die naar zijn hals toe beweegt ..

Nu lijkt dit allemaal niet veel maar [***] is een héél erg introvert paard die weinig laat merken en alle spanning binnenin opkropt (tot het niet meer lukt en dan ontploft hij, maar dat is echt niet iets wat je wil meemaken ;) ). Dus dit is gewoon een gespannen paard, die schrikt van een "onverwachte" beweging die hij in theorie niet eens kan zien .... (want aangeraakt heb ik hem niet, daarna nog wel maar dan zonder camera).

Ik ben ook aan de andere kant bezig geweest (dus tussen hem & hek) en daar gaf hij totaal geen kick, bleef gewoon verder eten en ik kon hem overal aanraken zonder dat hij een spiertje bewoog ... Dus in mijn ogen hetzelfde principe, alleen is er voor hem een wereld van verschil om de 1 of andere reden..

Dus ik blijf het allemaal gek vinden .. Ik gedraag me niet anders tov hem, niet voorzichtiger ofzo, doe gewoon wat ik altijd doe zoals ik het altijd gedaan heb, omdat ik ergens nog steeds het idee heb dat ik het mij gewoon inbeeld .. Maar de momentjes stapelen wel op ...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-16 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:49

is zijn gehoor aan 1 kant niet verminderd?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:53

Ik heb je verhaal gelezen en als ik het zo hoor, dan denk ik er ook eerder aan dat er een ander zintuig dat hij had (zoals gehoor) achteruit is gegaan waardoor hij nu sneller schrikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:58

Het zou op zich kunnen :j Kan je dat testen? :+
Zo heb ik het idee van niet, het gaat vaak ook gewoon goed, het is niet dat hij nu ineens constant 1 brok spanning is en niet weet wat er rond hem gebeurd of dergelijke, zo erg wil ik het ook niet laten lijken ;)

Het is echt wanneer er bepaalde dingen aan zijn linkerkant in een bepaalde hoek/hoogte komen .. daarop reageert hij (en soms niet zo zuinig ook). Nu was het mijn arm die ik omhoog stak richting zijn hals, daar hebben zijn oren op zich niks mee te maken, toch? Evenals dat ik gewoon stilsta in de piste, hij langs wandelt en zich op bepaalde hoogte wezenloos schrikt .. (of ineens "ziet" dat er een hindernis is, die is ook geluidloos )

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:01

miss de combinatie of juist doordat oor slechter is dat ie zich meer bewust is dat ie in 1 oog nog een beetje zicht had (wat ie eerst als normaal beschouwde omdat ie op oor vertrouwde)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:04

wat raar..... dan is gewoon blind wel een stuk rustiger voor hem.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:05

Als je twijfelt over gehoor kun je dan niet misschien zijn oog afdekken waarvan je vermoed waar hij weer wat mee ziet? bijvoorbeeld met een vliegenmasker en dan op de plek van het oog wat stof doen waardoor hij niks ziet? Misschien kun je dan ook weer lekker met hem naar buiten zonder dat hij schrikt want niks zien is hij wel gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:14

@ speurneusc : wie weet ... ik ga het zeker in gedachte houden/bekijken/navragen :j

@ Tica_81 : dat heb ik dus ook :o Heb liever het "vorige paard" terug :o Maarja, als die zo kalm & rustig was doordat hij zich eigenlijk niet helemaal ok voelde omdat er toch al een bacterie zat te wringen dan is dat ook geen fijn idee natuurlijk .. En dan zal ik het toch met deze moeten gaan doen :+

@ joyce83 : zou ik eens kunnen proberen :j Wie weet maakt dat inderdaad verschil voor hem :)
Want ja, we waren zo goed bezig met wandelen en opbouwen (zelfs al een stuk langs een drukke baan gedaan ed) maar dat durf ik op deze manier echt niet .. Hij moest maar eens een vrachtwagen ofzo in zijn ooghoek krijgen en zich wezenloos schrikken :=

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:29

Hij ziet echt niks met dat oog. Ik heb precies zon filmpje van mijn oude merrie. Daar komt er een ander paard op haar blinde kant aanlopen, en op het moment dat die in de buurt is zie je haar schrikken en weglopen. En paard wat eraan kwam lopen liep echt heel langzaam. Ze had hem dus makkelijk genoeg kunnen horen ed. Ze missen gewoon een zintuig, en dat kan soms best voor heftige reacties zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:14

Maar waarom nu ineens wel en jarenlang niet? Hij heeft nooit zo gedaan sinds hij dat 2e oog kwijt is..

Daarnet viel het zelfs de staleigenaresse op toen hij op de poetsplaats stond en heel heftig reageerde toen ik mijn arm ophief om zijn manen te sprayen, terwijl ik nog niet sprayde en dat altijd op die manier en op dat moment doe. Heb een vaste routine mbt poetsen ed dus hij weet wat er komt.. en dat heeft nog nooit problemen gegeven, al jaren niet.

Heb ook nog wat filmpjes maar dat is voor straks. Nog meer dan het eventueel iets zien valt zijn karakterverandering op, hij is echt anders dan anders.. maar of dat nu met dat oog te maken heeft of niet kan ik zo niet zeggen. Het lijkt van wel, hij is meer argwanend naar de omgeving toe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:26

Hier zijn de filmpjes van in de piste, geen grote schrikmomenten maar hij is gewoon niet op zijn gemak.. wil liefst niet gaan wandelen en als hij gaat zijn het steeds dezelfde rondjes rechtsom (al is rechtsom wel zijn voorkeurskant dus dat speelt ook mee) ..

Als je dat dan vergelijkt met filmpjes als deze
[ITP] 2016: Blinde [***] nog steeds een blij ei!
(even het topic erbij omdat er toch ook wel wat uitleg bij zit, want er zijn inderdaad ook schrikmomentjes, maar die zijn van een andere aard en om een andere reden ;) ).

Maar dat op de poetsplaats was toch wel weer het toppunt .. gebeurde daarna ook nog eens toen ik met bezem langs kwam om zijn haar weg te keren ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:33

Voor wie wil nog even een kleine update..

De DA ziet er niks in ( :+ ) dus op zich kan het niet dat hij nu meer zicht zou krijgen. Waarom hij dan wel zo reageert? Ik denk misschien dat de afgelopen periode, het ziek zijn & de behandeling, toch meer impact heeft gehad dan eerst gedacht. Hij heeft alles zeer braaf ondergaan maar denk dat ondergaan ook meteen het juiste woord is. Introvert als hij is zal het toch wel stress veroorzaakt hebben. Hij is ook op het ergste moment gewoon in zijn paddock behandeld (ben ik op zich niet voor, maar een paard met bijna 41°C ga je niet meer mee slepen..) dus dat kan verklaren waarom hij daar ook zo op zijn hoede is, en ineens bepaalde dingen toch opmerkt (die hij eerder misschien ook zag maar dat allemaal prima vond, en nu iets heeft van "whaa, wat gaat er nu weer gebeuren").

En dan nog mijzelf natuurlijk hé ... ik zal (onbewust) ook wel anders op hem reageren, want hij was zo zielig toen hij zo ziek was .. en ookal is hij momenteel weer ok, hij blijft toch een zielig hoopje, terwijl hij dat zelf niet meer zo vindt en graag duidelijkheid heeft.. ;) Heb de laatste dagen wat bewuster met hem gewerkt en begin hem weer terug te herkennen :) Zet hem nu wel op een andere poetsplaats en heb geen zonlicht meer in de piste gehad, maar verder lijkt hij weer een beetje de oude te worden :)

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:39

Fijn dat ie weer de oude wordt :)