verhouding voer jaarling shet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

verhouding voer jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 16:00

Ik heb hier geen eerder topic over kunnen vinden, mocht die er wel zijn mijn excuses.
Bij de meeste vergelijkingstabellen van wat en hoeveel je mag voeren wordt er uitgegaan van paard, pony en soms veulen.
In welke verhouding staat dan zo een veulen ( ik neem aan dat ze uitgaan van een warmbloedveulen) tot een shetlanderjaarling.

Als ik nu ergens pony zie staan reken ik 2/3 van die hoeveelheid voor mijn shetlander van 1.12, maar welke rekensom zou ik moeten maken voor een jaarling van 88cm

Memere

Re: verhouding voer jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:02

gras en ruwvoer (hooi) is al (vaak) genoeg voor die kleintjes. :)

Azmay

Re: verhouding voer jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:05

Altijd gras/ hooi eventueel uit slowfeeder met een liksteen en een handje vitaminebrok :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:32

Naar mijn mening is het vooral bij shetjes dat als ze niks tekort komen, ruwvoer voldoende is. Dit, omdat de Shetlander een sober ras is.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 10:19

Dat gras en ruwvoer voldoende basis kan zijn ben ik het mee eens, maar welke verhoudingen heeft een shetjaarling nodig van vitamines en mineralen.
Reken je dat om naar gewicht, hoe is dat verschil t.o.v. een warmbloedveulen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:08

nuscaniels schreef:
Dat gras en ruwvoer voldoende basis kan zijn ben ik het mee eens, maar welke verhoudingen heeft een shetjaarling nodig van vitamines en mineralen.
Reken je dat om naar gewicht, hoe is dat verschil t.o.v. een warmbloedveulen?

De meeste vitaminebrok ken hebben op de zak staan hoeveel je per gewicht van het paard moet geven. Voor een shet zou ik daar 50 tot 75% geven als ze goed ruwvoer bij krijgen gezien ze minder nodig zouden moeten hebben dan een warmbloed.