Minder krachtvoeder, nu sloom paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Minder krachtvoeder, nu sloom paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 08:54

Om even mijn vraag correct te kunnen opbouwen, misschien eerst even wat voorlichting. Paard had overgewicht (is ondertussen goed afgevallen) en kreeg daardoor minder krachtvoeder, nu staan we op ongeveer een 600 gram per dag. Hij heeft het een tijdlang goed gedaan, maar nu begin hij echt ongeloof 'sloom' te worden. De 'drive/goesting' is er precies uit, en ik moet mijn paard in alles wat ik vraag nogal vooruit duwen. Dierenarts is 2 weken geleden geweest, bloedonderzoek gedaan, alles nagekeken(longen ook ect) en daar was niets op aan te merken, onderzoek was in orde.

Hij krijgt de lagere krachtvoeder met wat vitamine/mineralenkorrel, en het is gewone onderhoudsbrok dat hij krijgt. Alleen ja nu is de drive er echt uit. Mijn paard is nooit een 'heet' paard geweest, maar hij deed hetgene ik vraag wel met meer 'goesting' dan ik er nu momenteel uit krijg.

Ik was aan het denken om van de basis brok misschien over te stappen naar een iets energierijkere brok (soort van 'sport'brok zeg maar dan) of zou ik gewoon de basis brok terug verhogen? Mijn paard staat voor de rest overdag de hele dag op de weide, en s'avonds krijgt hij dan genoeg hooi als hij binnen staat om de nacht door te komen.

AM01

Re: Minder krachtvoeder, nu sloom paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:04

Ik zou idd overstappen naar een sportbrok of topbrok(minder eiwit) en eventueel haver voeren. Haver kan ze jeukerig op reageren. Een van onze doet het goed op ongeplette haver met topbrok. Veel paarden nemen echter ongeplette niet goed op, dan moet je geplette nemen. Als je dit voert wel langzaam opbouwen. Pony (400 kg) krijgt nu bij ons kilo topbrok en ik denk 400 gram haver per dag. Verdeelt over 2 keer en onbeperkt weidegang (kaal) met 2 niet te volle speciekuipen hooikuil per dag. Haver onbewerkt kost bijna niets. Je zou ook een duurdere muesli waar geplette haver inzit kunnen nemen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 10:22

Ik heb al eens een keertje voeding met haver in gehad, en daar reageerde hij nogal kriebelig op inderdaad. Dus misschien dan toch eens een keertje gaan kijken dan naar de ongeplette variant.

Bedankt voor de info!

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:32

Die van mij reageert heel slecht op brok. Staat al heel lang op muesli en daar doet hij het super op.
(westernmix van cavalor).

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 10:36

Ja ik was aan het denken om terug over te stappen naar de Pianissimo van Cavalor :) Daar deed hij het altijd super op, maar nu dan naar basisbrok en beginnen afbouwen, en nu lijkt hij zen energie wel gewoon kwijt

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:52

in principe moet je paard ( langdurige) energie halen uit hooi. een sportbrok is eigenlijk voor piek-energie zoals een springwedstrijd bijv. krijgt hij genoeg hooi?
ik voerde jaren geleden altijd brok of muesli en vond dat mijn paarden niet echt wakker/ fit waren daarmee.
ik ben toen over gestapt op een graanvrij voer met laag zetmeel en suiker gehalte. ( pavo care4life).
ik voer nu de helft en ze zijn super energiek en fit. ze krijgen wel onbeperkt hooi er bij.

mocht ik ze nóg feller willen, voer ik een handje haver er bij.
misschien de moeite om te proberen.