Paard 3 weken kreupel, wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoliekeDH

Paard 3 weken kreupel, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 18:37

Hallo!

Allereerst zijn hier al verschillende keren dierenarts + hoefsmid bijgeweest, en staat ze op pijnstillers.
Ik ben benieuwd wat jullie hier op het eerste gezicht van denken, dus zal de conclusies van hen nog niet hier neerzetten.

Het verhaal:

Week of 2 stijf met rijden/longeren. Na een minuut of 10 liep ze weer normaal. Niet kreupel, echt op alle benen stijf.
Weideseizoen begon, 4 dagen zonder enige verbetering/verslechtering op het land gestaan.
Savonds haal ik haar enorm stijf ervanaf, en verplaatste zij kruislings haar gewicht. Pees waar zij 4x blessure aan heeft gehad enorm dik maar niet gevoelig. Na een stukje stappen weer bijna niks te zien. Dierenarts erbij en metacam.
Op stal gebleven.

Dag erna geen enkele verbetering, linksvoor ontlastte ze het meest door hem naar voren weg te zetten, maar bleef kruislings. Gewicht voor/achter normaal verdeeld.

Dierenarts erbij, geen warme hoeven, geen pulsatie, geen harde kam, reageerde niet op de tang. Tranquigel en Buut voorgeschreven (2 zakjes per dag) en stal/paddock rust met alleen geweekt hooi. Bloed afgenomen, alle waardes prima.

Verbeterde op de buut, eigenlijk nauwelijks meer wat te zien. Iets stijf nog. Pees werd met koelen snel dunner. Begon wel bruine (bijna koffiekleur) urine te krijgen, en bij het kijken in stro vond ik bovenop een slijmlaag. Soort bellenblaas, niet troebel maar zo plakkerig dat stro aan elkaar blijft kleven.

Afbeelding

Afbeelding

Na week weer dierenarts en hoefsmid erbij, nogmaals alle hoeven nagekeken en flink met de tang geknepen. Niet warm, geen pulsatie, niet gevoelig. Pees inmiddels helemaal dun.

Na het bezoek buut afgebouwd naar 1 zakje per dag, dat was afgelopen donderdag. Sinds toen word ze weer slechter. Hoeven geen verandering maar loopt weer stijf. Lijkt vooral achter te zitten.

Staat nu regelmatig in plashouding zonder dat er wat uitkomt, of maar een paar druppeltjes. Lijkt genoeg te drinken en is niet uitgedroogd. Vind wel natte plekken in stal, maar lijken meerdere kleine plasjes in plaats van 1 of 2 grote. Wat ze plast is nog steeds zo donker

http://boktimg.nl/img/m/v6JpIq.jpg

Paard heeft overigens geen verhoging of koorts gehad.
Heb heel bokt en google afgespeurt, maar ik kan niks vinden waar ik deze symptomen op kwijt kan. Wie heeft er nog een heldere ingeving?
Deze week komt hoefsmid weer langs om te kijken of we het haar qua beslag wat makkelijker kunnen maken.
Zit eraan te denken om de osteopaat eens om zijn gedachte te vragen. Qua voer durf ik weinig omdat ik eerst een diagnose wil waar ik mij in kan vinden.

Wie heeft er nog een heldere ingeving?
Laatst bijgewerkt door Gini op 24-05-16 13:04, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:39

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:41

Ik zou met je pony naar de kliniek gaan en haar daar helemaal door te laten lichten. Vooral vanwege de donkere urine.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:42

Blaas of nierontsteking

JoliekeDH

Re: Paard 3 weken kreupel, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 18:43

Spierbevangen was mijn eerse gedachte, maar is door de bloedtesr uitgesloten.

Maak mij inderdaad zorgen over de donkere urine. Ga eens bellen of het zin heeft om het op te vangen en te laten onderzoeken.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 18:45

janouk schreef:
Blaas of nierontsteking

Heb hier indd op zitten zoeken, maar kon weinig verdere symptomen vinden. Alleen dat ze koorts zouden hebben en dat is niet zo. Ook in het bloed geen verhoogde ontstekingswaarden. Blaas of nier gruis/stenen was ook nog een idee..

Al zou dat de rest van het verhaal niet verklaren, maar er los bovenop gekomen moeten zijn.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 18:48

FriesWytske schreef:
Ik zou met je pony naar de kliniek gaan en haar daar helemaal door te laten lichten. Vooral vanwege de donkere urine.

Donkere urine is er later bij gekomen. Eerste keer dat ik dat zag was afgelopen dinsdag. Daarvoor was haar urine normaal.

Heb het aangegeven bij dierenarts maar zij dacht eerder aan te weinig drinken. Dit in de gaten gehouden maar drinkt volgens mij niet mindr dan anders. Urine ruikt wel sterk en wat weeïg. Merrie is niet hengstig.

Sinds gister zag ik dat ze aandrang heeft maar niet altijd plast, wil hier morgen dierenarts voor laten komen en vragen of het zin heeft de urine te onderzoeken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:51

Ik denk dat als je nu nog een keer op spierenzymen prikt je wel degelijk hoge waardes krijgt.
Ik zou dus adviseren het bloedonderzoek te herhalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:52

Wat voor ras is het, en inderdaad, als de urine later zo donker is geworden dan nogmaals op spierenzymen laten prikken.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 18:55

Ibbel schreef:
Ik denk dat als je nu nog een keer op spierenzymen prikt je wel degelijk hoge waardes krijgt.
Ik zou dus adviseren het bloedonderzoek te herhalen.

Maar als ze na 2 weken stijf lopen perfecte waardes heeft, is het toch niet aannemelijk dat ze nu 2 weken later wel verhoogde waardes zou hebben?

Overigens heeft ze een week op tranquigel gestaan, nu sinds een week ervanaf maar merk in haar spieren geen extreme verslechtering. Alleen achter lijkt ze stijf. Is ook niet gevoelig op spieren en voelen niet hard aan.

Maar ga het aankaarten bij DA, spierafbraak is wel 1 van de 3 dingen die vaak voor donkere urine zorgen.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 18:56

bigone schreef:
Wat voor ras is het, en inderdaad, als de urine later zo donker is geworden dan nogmaals op spierenzymen laten prikken.

Ze is een Arabier.
Zou spierbevangenheid met deze medicijnen en paddockrust niet na 4 weken zo goed als over moeten zijn?
Niet eigenwijs bedoelt hoor, ben benieuwd naar het verloop ervan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:03

Jo_vales schreef:
Alleen achter lijkt ze stijf. Is ook niet gevoelig op spieren en voelen niet hard aan.

In het filmpje vind ik haar eigenlijk in z'n geheel stijf, juist ook de voorkant. Het is net alsof ze haar hele hals-schouder regio vast heeft gezet; haar rug beweegt ook nauwelijks. Ik zou toch naar een kliniek gaan voor uitgebreider onderzoek, foto's, scan, uitverdoven of wat dan ook nodig is.
De urine zou ik opvangen (i.o.m. de DA) om te laten onderzoeken. Als het jou niet lekker zit, is het het wat mij betreft waard om er naar te laten kijken. Al is het maar om jou een gerust gevoel te geven.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 19:03

Nog even gelezen, had er al een hoop over opgezocht omdat er wel wat symptomen kloppen.

Echter het kruislings ontlasten hoort niet bij het beeld. Zweten of verhoogde hartslag heeft ze ook niet en niet gehad. Geen trillende spieren, geen gespannen spieren, geen verhoogde spierwaardes (terwijl die bij lichte vorm al flink verhoogd moeten zijn volgens mijn DA). Ligt niet meer, en na een boksessie in de paddock is ze niet slechter.

Donkere urine en stijve achterhand heeft ze wel.

Ga morgen het nogmaals voorleggen, maar ik denk niet dat het het is.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:05

Heeft ze een automatische drinkbak? Als ze die heeft is het heel lastig bijhouden hoeveel ze drinkt. Misschien met stalhouder overleggen of die tijdelijk afgesloten kan worden en water in een bak geven. Weet je in idee geval hoeveel ze per dag drinkt.
Klinkt wel allemaal naar een spierprobleem. Zou Anders naast de dierenarts op zoek gast naar een osteopaat die ook natuurgeneeskundig behandeld .

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 19:05

Hilary schreef:
Jo_vales schreef:
Alleen achter lijkt ze stijf. Is ook niet gevoelig op spieren en voelen niet hard aan.

In het filmpje vind ik haar eigenlijk in z'n geheel stijf, juist ook de voorkant. Het is net alsof ze haar hele hals-schouder regio vast heeft gezet; haar rug beweegt ook nauwelijks. Ik zou toch naar een kliniek gaan voor uitgebreider onderzoek, foto's, scan, uitverdoven of wat dan ook nodig is.
De urine zou ik opvangen (i.o.m. de DA) om te laten onderzoeken. Als het jou niet lekker zit, is het het wat mij betreft waard om er naar te laten kijken. Al is het maar om jou een gerust gevoel te geven.

Ja het zit mij echt niet lekker. Heb het gevoel dat er meer speelt en we met even paar weekjes pijnstillers niks oplossen, alleen het tijdelijk aangenamer maken. Trailer op ben ik een beetje huiverig voor ivm haar pees die wel flink dik is geweest, maar als dit zo doormoddert ga ik dat wel doen.

Ga het eerst met osteopaat bekijken denk ik.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 19:07

genja schreef:
Heeft ze een automatische drinkbak? Als ze die heeft is het heel lastig bijhouden hoeveel ze drinkt. Misschien met stalhouder overleggen of die tijdelijk afgesloten kan worden en water in een bak geven. Weet je in idee geval hoeveel ze per dag drinkt.
Klinkt wel allemaal naar een spierprobleem. Zou Anders naast de dierenarts op zoek gast naar een osteopaat die ook natuurgeneeskundig behandeld .

Ja die heeft ze, en dat is lastig inschatten inderdaad. Overdag staat ze in de paddock met een ton, en die is toch regelmatig leeg. Zie haar ook zo nu en dan drinken, en stal is niet extreem droger. Wel iets minder nat dan normaal..

Maar blijft inschatten inderdaad. Ga vanavond eens naar de stalhouder, bedankt voor de tip.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:10

Heb je al een osteopaat? Ik kan je namelijk wel een goede aanraden. Als eerste zou ik Den Hoek (holistische praktijk voor dieren) aanraden, hoewel je daarvoor wel op de trailer daarheen moet. Wil je dit vermijden, dan kan ik Linda van Diepen aanraden. Zelf dierenarts, kijkt verder dan haar osteo-petje en is ook bereid om te ondersteunen met middelen als Phytonics Detox.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 20:38

Hilary schreef:
Heb je al een osteopaat? Ik kan je namelijk wel een goede aanraden. Als eerste zou ik Den Hoek (holistische praktijk voor dieren) aanraden, hoewel je daarvoor wel op de trailer daarheen moet. Wil je dit vermijden, dan kan ik Linda van Diepen aanraden. Zelf dierenarts, kijkt verder dan haar osteo-petje en is ook bereid om te ondersteunen met middelen als Phytonics Detox.

Bedankt voor de tip. Ze is vanavond helaas weer een stuk slechter, heeft vanochtend voor het eerst geen buut gehad. (Planning was om de dag een zakje)

Even met dierenarts overleggen, aan ene kant wil ik niet dat ze met pijn staat, aan andere kant is er met duidelijkere symptomen misschien een diagnose te stellen.. arm dier.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:06

Ik zeg ook meteen spier bevangen....

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 21:48

Maar bij spierbevangen past het toch totaal niet in het beeld dat ze bij de acute fase (die avond uit het land) haar benen kruislings staat te ontlasten?

Ze leek geen probleem met stappen te hebben, wel stijf maar ze stapte zonder aarzelen mee. Donkere urine kwam ook pas anderhalve week later, en de eerste dagen na acute fase dus ook een normaal bloedbeeld.
Zijn er mensen die dit ook op die manier meegemaakt hebben?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben enorm blij dat er wordt meegedacht en wil niets liever dan een diagnose, alleen in mijn kennis ervan kloppen de symptomen niet helemaal.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:01

Ontlasten (met name de voorbenen, maar kan ook achterbenen) hoort bij mij vooral bij hoefbevangenheid. Spierbevangenheid heb ik (gelukkig) geen ervaring mee.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:02

Kruislings ontlasten kan wel voorkomen bij spierbevangenheid. Het staan op zich is al vermoeiend, dus ontlast ze zoveel mogelijk.

Donkere urine duid meestal op nierproblemen, wat kan voortkomen uit spierbevangenheid.

Op wat is het bloed allemaal getest?
En idd, urinestaaltje naar DA brengen.

Voor de zekerheid voer minderen en volledig op rust zetten (ze moet sowieso wel op dieet eigenlijk), drainagekuurtje kan helpen. Of gelijk infuus.
Opladen naar de kliniek zou ik niet onmiddelijk doen indien ze ook thuis verzorgd kan worden. Als het spierbevangenheid is, is een trailerrit nefast.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 10:49

De dierenarts heeft dus de diagnose hoefbevangen gestelt (niet helemaal overtuigd). Ik geloof er echter niet in, vandaar mijn zoektocht.

Bloed is onderzocht op lever nieren alvleesklier algemeen bloedbeeld en mineralen, zal hem hier eens plaatsen. Gaan vandaag of morgen nieuwe bloedtest doen, mocht daar niks uitkomen de urine testen (dan zal het waars ergens in haar blaas nieren liggen).

Edit: en op de spieren onderzocht uiteraard
Laatst bijgewerkt door JoliekeDH op 24-05-16 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:56

Hoe lang heb jij je paard en hoe oud is het? Heb het idee dat ik je paard ken. Komt het uit Overijssel?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 10:59

Rizette schreef:
Hoe lang heb jij je paard en hoe oud is het? Heb het idee dat ik je paard ken. Komt het uit Overijssel?

Heb haar 11 jaar en ze is 16. Komt uit Assendelft.