Allereerst zijn hier al verschillende keren dierenarts + hoefsmid bijgeweest, en staat ze op pijnstillers.
Ik ben benieuwd wat jullie hier op het eerste gezicht van denken, dus zal de conclusies van hen nog niet hier neerzetten.
Het verhaal:
Week of 2 stijf met rijden/longeren. Na een minuut of 10 liep ze weer normaal. Niet kreupel, echt op alle benen stijf.
Weideseizoen begon, 4 dagen zonder enige verbetering/verslechtering op het land gestaan.
Savonds haal ik haar enorm stijf ervanaf, en verplaatste zij kruislings haar gewicht. Pees waar zij 4x blessure aan heeft gehad enorm dik maar niet gevoelig. Na een stukje stappen weer bijna niks te zien. Dierenarts erbij en metacam.
Op stal gebleven.
Dag erna geen enkele verbetering, linksvoor ontlastte ze het meest door hem naar voren weg te zetten, maar bleef kruislings. Gewicht voor/achter normaal verdeeld.
Dierenarts erbij, geen warme hoeven, geen pulsatie, geen harde kam, reageerde niet op de tang. Tranquigel en Buut voorgeschreven (2 zakjes per dag) en stal/paddock rust met alleen geweekt hooi. Bloed afgenomen, alle waardes prima.
Verbeterde op de buut, eigenlijk nauwelijks meer wat te zien. Iets stijf nog. Pees werd met koelen snel dunner. Begon wel bruine (bijna koffiekleur) urine te krijgen, en bij het kijken in stro vond ik bovenop een slijmlaag. Soort bellenblaas, niet troebel maar zo plakkerig dat stro aan elkaar blijft kleven.

Na week weer dierenarts en hoefsmid erbij, nogmaals alle hoeven nagekeken en flink met de tang geknepen. Niet warm, geen pulsatie, niet gevoelig. Pees inmiddels helemaal dun.
Na het bezoek buut afgebouwd naar 1 zakje per dag, dat was afgelopen donderdag. Sinds toen word ze weer slechter. Hoeven geen verandering maar loopt weer stijf. Lijkt vooral achter te zitten.
Staat nu regelmatig in plashouding zonder dat er wat uitkomt, of maar een paar druppeltjes. Lijkt genoeg te drinken en is niet uitgedroogd. Vind wel natte plekken in stal, maar lijken meerdere kleine plasjes in plaats van 1 of 2 grote. Wat ze plast is nog steeds zo donker
http://boktimg.nl/img/m/v6JpIq.jpg
Paard heeft overigens geen verhoging of koorts gehad.
Heb heel bokt en google afgespeurt, maar ik kan niks vinden waar ik deze symptomen op kwijt kan. Wie heeft er nog een heldere ingeving?
Deze week komt hoefsmid weer langs om te kijken of we het haar qua beslag wat makkelijker kunnen maken.
Zit eraan te denken om de osteopaat eens om zijn gedachte te vragen. Qua voer durf ik weinig omdat ik eerst een diagnose wil waar ik mij in kan vinden.
Wie heeft er nog een heldere ingeving?