Platvoeten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDaim

Platvoeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 20:11

Hallo!

Vandaag ben ik wezen kijken bij een pony om evt. over te kopen. Ze heeft mijn hartje gestolen en de koop was ook zo goed als rond. Toen ik echter thuis was en de foto's doorstuurde naar een stalgenoot begon ze over platvoeten? Herkend iemand dit? En wat is eraan te doen? Regelmatig bekappen las ik al en ook voeding veranderen.

Afbeelding

Als het aan mij ligt komt ze alsnog hier wonen, echter is mijn moeder bang dat het een lang durig proces gaat worden met hoge kosten. Ik ben geen opgever en wil er wel voor gaan, maar vind het niet fair t.o.v. mijn ouders als er onwijs hoge kosten bijkomen :).

Alvast heel erg bedankt! :)

piezze

Re: Platvoeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:13

Lijkt op deze foto wel mee te vallen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:17

Dat vind ik ook.
Mar voor de koop definitief te maken is het verstandig iemand met veel verstand ernaar te laten kijken voor dingen die jij wellicht over het hoofd hebt gezien!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:53

Ik vind het wel meevallen. Maar is ook lastig zo van een foto te beoordelen. Echte platvoeten/ondergeschoven verzenen kunnen verschillende oorzaken hebben, het kan aangeboren zijn of komen door verkeerd bekappen bijv. De hoefsmid kan de stand wel wat aanpassen misschien. Het grootste "probleem" is dat de zool ook wat dun kan zijn. En daar kun je last van krijgen als jullie veel over bestrating moeten. Hoeven niet perse hoge kosten aan te zitten, je zou dan een ijzertje of hoefschoentjes kunnen proberen. Mijn volbloed heeft ook platvoeten. Dit zit in het ras, meeste Engelse volbloeden hebben dit wel. Een ijzertje voor werkt voor ons super. Maar ijzers bij een shet zijn lastig dacht ik. Je zou aan de vorige eigenaars kunnen vragen of hij wel eens gevoelig loopt bijv. En er mee over het harde en kiezels lopen. En misschien nog een keer gaan kijken met iemand die er echt kijk op heeft. En de hoeven even goed kan beoordelen voor je. Soms kan een hoef ook afwijkend groeien als de pony hoefbevangen is geweest. Dat komt toch wel regelmatiger voor bij shetlanders en dat zou voor mij een groter probleem zijn dan eventuele platvoeten. Succes met je beslissing

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:19

Niet te beoordelen op deze foto's maar is niet bijzonder veel werk hoor. Gewoon goed en regelmatig bekappen is dan de oplossing mocht dat het geval zijn :)hb je al een smid/bekapper gevonden voor de pony?

Plattehoeven is trouwens niet rastypisch puur gevolg van slecht en/of te weinig bekappen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:21

heb je een foto van de zijkant ?

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:23

Mijn pony heeft ook platvoeten, erger dan (te zien is) op jouw foto. Ik heb haar nu 4,5 jaar, nog nooit extra kosten of last mee gehad.