Voor de derde keer 3 weken na hoefsmid niet zuiver lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sylke104

Voor de derde keer 3 weken na hoefsmid niet zuiver lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 15:53

Ik plaats niet snel filmpjes op bokt, gezien de ruitertjes van Sylke kinderen betreffen
Voor nu maak ik heel even een uitzondering(maar zal dan ook het filmpje over een paar dagen weer op privé zetten)

Ik hoop dat er eens een paar mensen hier op bokt willen mee kijken, ze liep vandaag tijdens een onderlinge wedstrijd niet geheel zuiver. De meeste mensen zien het niet, maar ik begin me langzaam zorgen te maken.

Het is nu voor de derde keer dat ze dit vertoont. Steeds drie weken nadat de hoefsmid is geweest gaat ze onregelmatig lopen. Na de tweede keer ben ik weer terug gegaan na de oude hoefsmid en hier is ze 29 april door bekapt. De Dierenarts was de week daarvoor bij haar ivm hoesten en heb hem meteen de gangen laten bekijken, zowel op volte als rechtuit liep ze regelmatig. Afgelopen donderdag(laatste keer geoefend voor de proef liep ze ook nog goed naar mijn idee. Al meen ik wel dat het moeilijk te zien is als ze vol het gas er op heeft. Vandaag liep ze wonderbaarlijk genoeg op haar dooie gemak rond te kijken en dan is het beter zichtbaar.

Het ruitertje rijd pas vanaf oktober en ben heel trots op wat ze al bereiken, maar gezien de leeftijd en ervaring is het best moeilijk zaken rij technisch perfect op te lossen, maar Sylke wordt wel met lange lijnen bij getraind(helaas zelf tot 24 juni weinig tijd)

Het filmpje van vandaag, vooral in de draf is het zichtbaar. Filmpje wordt dinsdag door een ervarendeskundige bekeken en zal ook deze week naar de dierenarts gaan(moet ik even mailen of ik hem mag doorsturen) Maar onder het mom vele ogen zien misschien meer en in welke hoek ik het moet zoeken plaats ik hem hier op bokt

https://youtu.be/dYNxp7D-iCw

ElineRocco22

Re: Voor de derde keer 3 weken na hoefsmid niet zuiver lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:56

ik zie het niet :x
maar ik begrijp dat je je zorgen maakt.
succes!

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:59

Loopt wat kort,maar verder zie ik niet veel..
Laatst bijgewerkt door Laurapalmer op 22-05-16 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 15:59

Snap het best dat je het niet ziet, vandaag waren er drie man(waar onder ik) die het zagen en de jury zat daar niet bij. Is echt minimaal, maar omdat ze zo'n bikkel is, laat ze ook niet snel iets zien(ooit 5 weken vernageld rond gelopen voor dat we er achter waren waar het zat) staat overigens al 3 jaar niet meer op ijzers

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:00

Ik zie het wel.
Als eerste zag ik het van links achter daarna goed naar de voorhand gekeken maar het is lastig te zien.
Ze loopt wel wat kort en stram in haar geheel, hoe loopt ze normaal?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 16:05

Ik vermoed links voor vooral in het draaien, bochten op linkerhand en dat is vreemd(zo verwachten rechterhand)
Kijk we hebben het hier niet over een hoog opgeleid paard, haar gangen zijn nooit heel ruim(nog een keer terug gekeken en nu ook wel erg kort) de galop is niet haar sterkste kant en lijkt net op een hertje(wordt aangewerkt, maar dat is krachttraing, heb nu gelukkig een ruitertje die haar bokken kan uitzingen dus we gaan vooruit)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:10

TS: kan je het paard zelf ook trainen? Longeren of dubbele longe?
Wat ik met name zie is een paard wat moeilijk over zijn rug loopt.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:11

Ze loopt links voor niet helemaal lekker. Niet alle passen maar wel tussendoor. Ik vraag alleen af of het wel met de hoeven te maken heeft aangezien ze het op zand ook vertoont. Meestal als het vanuit de hoeven komt lopen ze op zachte bodem goed.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:13

Misschien wat meer rechtrichten aan de lange lijnen?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 16:17

siskeh schreef:
TS: kan je het paard zelf ook trainen? Longeren of dubbele longe?
Wat ik met name zie is een paard wat moeilijk over zijn rug loopt.

Helaas door werk en studie even wat minder tijd
Maar doorgaans wordt ze 2 maal per week ook aan de lange lijnen gezet, hoop van de zomer een flinke pas vooruit te maken, maar dit zou niet de onregelmatigheid verklaren altijd 3 weken na hoefsmid
Ze heeft trouwens een scheve stand, hoeven groeien aan binnenkan harder en ze belast buitenkant meer. Ik dacht dat hoefsmid te heftig corrigeerde en ben weer terug gegaan naar oude hoefsmid
In mijn handen kan ze soms ook moeilijk lopen, maar meestal na een 20 minuten stappen begint ze soepeler te worden. Ze denkt erg aan haar voorkant, maar vergeet dat ze ook nog een achterhand heeft(3 jaar geleden heeft de dierenarts haar schizofreen genoemd toen ik op ataxie liet testen, ze denk zoveel na in haar kopje dat ze een deel van het lijf kwijt is)
Ben ook nog bezig met een nieuw(tweedehands) zadel, want deze leuke combinatie is het waard om in te investeren
Misschien eens een osteopaat laten komen(klinkt even stom maar afgelopen weken kwam ze vanuit zitten, VD, ook iets moeilijke overeind)

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 16:20

callum schreef:
Ze loopt links voor niet helemaal lekker. Niet alle passen maar wel tussendoor. Ik vraag alleen af of het wel met de hoeven te maken heeft aangezien ze het op zand ook vertoont. Meestal als het vanuit de hoeven komt lopen ze op zachte bodem goed.

Denk zelf niet dat het met de hoeven te maken heeft, maar wel met het bekappen
De stand verandert dan toch iets en dan worden de pezen en banden anders belast, na 3 weken lijkt het dan overbelast of zo(ben geen da en heb geen rontgenogen)

Vind het wel fijn dat jullie alle even meedenken
Rug vind ik namelijk ook een item
en die lange lijnen liggen er, nu alleen even stof te happen

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:24

Ik dacht in eerste stantie dat het links achter was, maar later in het filmpje linksvoor. Ook struikelt ze als het ware een aantal keer. Ze lijkt ook enorm stijf in de bovenlijn en loopt natuurlijk ook niet echt correct aan de teugel etc.
Maar als dit iedere keer na de hoefsmid is, misschien een keer van smid wisselen?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 16:28

Ben na twee keer weer terug veranderd naar oude hoefsmid, dus laatste keer is er een andere hoefsmid bij geweest, waarbij ze eerder nooit problemen heeft gehad

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:30

Ik zat ook op linksvoor. Had niet van tevoren de reacties gelezen :P
Je ziet ook heel duidelijk dat de pony dan met het hoofd beweegt. Ik vind hem sowieso in zijn geheel niet lekker lopen, lijkt de staart ook wat scheef te dragen en scheef te lopen.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:34

Ik vind de pony ook wel heel erg dik. Het zou kunnen dat dat ook nog kan meespelen.
Dat was laatst bij mijn pony ook het geval. Die was ook moddervet en ik had zijn voeten bekapt zoals altijd en hij kon na 3 dagen haast niet meer lopen. Na 3 weken is dus wel een beetje raar. Maar ik zou het zeker niet uitsluiten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:40

Duidelijk niet zuiver, inderdaad maar eens verder onderzoeken. Kan toch ook komen dat ze nu meer belast word met een ruiter er op. Misschien speelt er al langere tijd iets(slijtage/artrose ) door een verkeerde stand maar is dat nooit opgevallen omdat ze niet onder het zadel liep. Ik weet niet hoeveel je wil investeren maar anders zou een paar foto's een optie zijn.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 16:41

kitobeer schreef:
Ik vind de pony ook wel heel erg dik. Het zou kunnen dat dat ook nog kan meespelen.
Dat was laatst bij mijn pony ook het geval. Die was ook moddervet en ik had zijn voeten bekapt zoals altijd en hij kon na 3 dagen haast niet meer lopen. Na 3 weken is dus wel een beetje raar. Maar ik zou het zeker niet uitsluiten.

Ribben zijn voelbaar, manenkam is meer dan soepel en staat alleen met grasmasker in de wei
Dit voorkomt echter niet dat ze toch een ruwvoerbuik krijgt van gras(en slowfeeder hooi of voerbal grasbrok) krijgt. Meer krijgt ze niet. Voor bevangenheid ben ik op dit moment niet zo bang, aangezien ze op het harde geen tekenen geeft. Ik ben hier heel voorzichtig mee, nee ze is niet mager(buik) maar moddervet is wel een extreem uiterste. Je ziet dit ook in de bovenhals niet terug. echte modder vette shets hebben ook geen soepele bovenhals(zij heeft wel helaas een onderhals, maar dat moet ik rijtechnische oplossen)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:42

Ik zie ook wel wat onregelmatigs maar waar dat vandaan komt kan ik niet zeggen, ze draagt haar staart niet helemaal recht en ze draait ook haar hoofd naar rechts.

Het hoeft niet perse aan de voeten te liggen, ze oogt helemaal wat stijf.
T is wel een hele leuke pony.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 16:44

bigone schreef:
Duidelijk niet zuiver, inderdaad maar eens verder onderzoeken. Kan toch ook komen dat ze nu meer belast word met een ruiter er op. Misschien speelt er al langere tijd iets(slijtage/artrose ) door een verkeerde stand maar is dat nooit opgevallen omdat ze niet onder het zadel liep. Ik weet niet hoeveel je wil investeren maar anders zou een paar foto's een optie
zijn.

foto's maken is voor mij geen probleem(heb ooit 4500 euro in 16 maanden naar de DA gebracht en ja mijn shetten zijn dat waard)
Helaas zag de dierenarts in april niks en liep ze goed, anders was ik toen al verder gegaan

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 16:50

justkid schreef:
Ik zie ook wel wat onregelmatigs maar waar dat vandaan komt kan ik niet zeggen, ze draagt haar staart niet helemaal recht en ze draait ook haar hoofd naar rechts.

Het hoeft niet perse aan de voeten te liggen, ze oogt helemaal wat stijf.
T is wel een hele leuke pony.

Ik lees hier ook weer rechtrichten wordt voor mij een taak
eventueel eens osteopaat laten komen

En ja het is zo'n leuke pony, ik was vandaag(ondanks dit) zo mega trots op haar
Ze liep echt braaf rond te koekeloeren, dat is wel eens anders
Is wel grappig, ze kijkt op beide handen naar de buitenzijde(en laat daar vandaag zoveel te zien zijn)
Haar rechterzijde van het lichaam lijkt idd verkort in de spieren en dit zal voornamelijk ik moeten gaan oplossen

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:51

Mij lijkt ze idd wat stijfjes in het algemeen.
Mijn merrie had het na het bekappen ook in lichte maten.
Wat bleek? Ze werd onbewust in houdingen geforceerd voor handig te bekappen.
Alles deed dus pijn in haar lichaam dan.
Nu andere smid en geen problemen meer.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 16:53

_Alarm_wlkp schreef:
Mij lijkt ze idd wat stijfjes in het algemeen.
Mijn merrie had het na het bekappen ook in lichte maten.
Wat bleek? Ze werd onbewust in houdingen geforceerd voor handig te bekappen.
Alles deed dus pijn in haar lichaam dan.
Nu andere smid en geen problemen meer.

Maar liet ze het dan direct zien, want hier zit er ongeveer een drie weken tussen

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:00

Het zou beter zijn om een filmpje te zien waar pony niet belast wordt, dus zonder ruiter en zadel. Ik zie ook wat maar dat kan net zo goed van het lichtrijden zijn en zadel/rug niet ok ipv de voeten. Wie weet ligt het niet eens aan de smid maar aan het feit dat ze nu meer fysiek meer belast wordt met een ruitertje en steeds meer werkt? Daarom doet ruiter niks verkeerd en smid ook niet en wordt er pas een probleem zichtbaar nu ze zwaarder/meer/anders/.. moet werken.

edit: enorme spelfout :')
Laatst bijgewerkt door GaelleS op 22-05-16 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:07

Ligt het aan mij? want ik zie wel dat ie kreupel is in draf, ze is kreupel ergens aan de voorkant.

Het is een pony en die lopen niet heel ruim als dressuur gefokte ponys.
Het zijn gewone ponygangen, maar wel lichtkreupel.

Konden ze maar praten he..........het is steeds gaan uitvogelen wat eraan scheelt.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 17:14

GaelleS schreef:
Het zou beter zijn om een filmpje te zien waar pony niet belast wordt, dus zonder ruiter en zadel. Ik zie ook wat maar dat kan net zo goed van het lichtrijden zijn en zadel/rug niet ok ipv de voeten. Wie weet licht het niet eens aan de smid maar aan het feit dat ze nu meer fysiek meer belast wordt met een ruitertje en steeds meer werkt? Daarom doet ruiter niks verkeerd en smid ook niet en wordt er pas een probleem zichtbaar nu ze zwaarder/meer/anders/.. moet werken.

ook een hele goede gedachtengang, zeker omdat ik ergens ook nog stiekem aan het zadel denk
We hebben pas een VZ zadel van pro rider uitgeprobeerd, maar ze heeft totaal geen schoft en boommaat wijd, onder toezicht oog van zadelmaker bleef hij liggen, maar een paar uur later in de les bij een bok, vloog ruiter met zadel over de schoft( en ja was goed aangesingelt, maar een wijnvat blijft rond)
Nu zijn we verder aan het zoeken en zitten te denken aan een dressuurzadel, omdat ze dat de ruimte bij de schouder erg krap is en we hopen dat deze iets beter blijft liggen. Helaas tweedehands in kleine maatjes boommaat wijd moeilijk te krijgen en waar ik het niet moeilijk vind om geld naar de DA te brengen vind ik 2000 euro voor een zadel wel veel