Stuk hoefwand afgebroken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shelly21

Stuk hoefwand afgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 15:17

Hallo,

Een week zat er al een diepe scheur in de hoef van mijn paard. De hoefsmid komt morgen of dinsdag langs. Nu ben ik vanmorgen gaan rijden en is er een heel stuk afgebroken. Paard mankt niet maar je ziet de lamellen van de hoef die bloot liggen.
Kan dit kwaad? Word hierbij vaak het advies ijzer gegeven? Ervaringen?

Afbeelding

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:21

Ziet er erger uit dan het is. Ijzer heeft hier niet zoveel zin bij, er is weinig tot geen kans op doorscheuren. De lippen zouden alleen maar gaan irriteren, of je nou dubbellips of enkellips doet.

Zou wel zorgen dat ze goed droog blijft staan. Groeit vanzelf wel weer aan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:22

Mijn paard is net een paar weken van haar aangepaste ijzers af en heeft nu ook zo'n gat in haar hoef. Ze loopt er geen pas slechter om en er gaat zeker geen ijzer onder.
Wel heb ik door de hoefsmid de hoefwand daar extra laten afronden om zo de druk van de randen naast het gat weg te halen, hierdoor breekt het stuk ernaast niet af.
Als je netjes de randen bij (laat) werken dan ben je over een maand het meeste al kwijt van zo'n gat.

GaelleS

Re: Stuk hoefwand afgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:26

Als er ineens zo een enorm stuk afbreekt op die manier kan het goed zijn dat er schimmel onder zit (of dat het onder de hoefwand was aangetast) waardoor de verbinding zwak was en hoefwand geen houvast meer had. Aan de andere kant van die hoef zie je aan de teen ook al een zwarte streep en wat zwart doorschemeren... Ik zou smid/bekapper erbij halen en wegsnijden tot waar het aangetast is en behandelen. Daarna zal het hopelijk uitgroeien zonder opnieuw aangetast te raken :P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:17

Ik ga hier helemaal mee met wat "GaelleS" al aangaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:31

Misschien white line disease?

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:38

Mijn bijrijdpaard heeft dit ook. Hoefsmid heeft het toen opgevuld met kunsthars zodat het niet verder kan scheuren en mooi uit kan groeien

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 08:28

Dankjullie, vandaag of morgen komt de smid dus ben benieuwd wat er uit komt.
Hopelijk geen schimmel o.i.d.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:34

Als er schimmel in de hoef zit, dan zie je vaak een kronkelend scheurtje in de wand voordat het erger wordt.
Zo niet, dan was het waarschijnlijk een te droge hoef. Randen laten bijwerken door de hoefsmid en er is niks aan de hand ;)

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:18

Mijn paard 3 weken geleden zo het land uit gehaald. Hoefsmid heeft er nu wel ijzers onder gedaan.
Afbeelding

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:01

En heeft die ook wat aan die scheur gedaan ? Die haarscheur zit daar wss al langer dan dat het stuk is uitgebroken en zal ook niet zomaar verdwijnen. Zie je al dat zwart doorschemeren door de hoefwand? Voordeel aan een witte hoef.
Schimmeeeell en vuil dat er tussen zit.
Een hoefijzer gaat dat probleem niet oplossen.

Heb er even wat stippelijntjes rond gezet..
Afbeelding

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:56

Scheur is schoongemaakt en afgekapt en die scheur zat er niet langer.
Doe elke dag haar hoeven schoonmaken en smeer met 50% zonnebloemolie en 50% natuurazijn, want ze heeft van haarzelf hele harde droge hoeven. De andere 3 zijn zwart

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:41

Hoeven nemen niet op, dus die fabeltjes van olie of invetten is puur verkeerd, het doet meer kwaad dan goed! Het sluit de hoef net af voor vocht en water! Maar het dringt niet door de hoefwand omdat hoornmateriaal daar te hard voor is!

Scheur afkappen is het slechtste wat men kan doen in geval van schimmel onder de hoefwand! Schimmel teert op zwakke hoorn en door het inkappen maak je het vervolgpad voor de schimmel al gelijk zwak zodat de schimmel nog minder moeite moet doen om verder door te groeien!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:59

Ik denk dat invetten eigenlijk niks uit maakt. Doet niks goed maar ook niet echt iets verkeerd. Zoveel water neemt een hoef niet op hoor. Doel van hoefwand/huid is net een barrière vormen tegen allerlei. Dat je daar dan een keer wat vet op smeert dat er waarschijnlijk niet eens lang op blijft zitten gaat het verschil niet maken.

Hoefwand er over laten zitten gaat er niet voor zorgen dat het uitgroeit, of de hoefwand moet sneller groeien dan de schimmel. Haal schimmel weg, behandel het, en zorg dat er lucht aan kan en het eventueel kan drogen. Als je alles er over laat zitten kan er niks aan en groeit schimmel vrolijk door, komt er vuil in, en breekt hoefwand een keer vanzelf af..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:24

Uiteraard heeft hoefwand laten zitten geen nut maar het inkappen is al veel meer verkeerd want dan laten ze het nét wel errond zitten, ze maken alleen een gleuf... daar waar dan dus nog meer schimmel binnen kan om de rest van de wand te infecteren. Ofwel haal je het er helemaal af, zodat schimmel nergens nog beschut kan zitten, ofwel laat je het met rust... en er is maar 1 echte goede methode en dat is dus de hoefwand weghalen zodat de schimmel volledig aan de lucht blootgesteld wordt.

Invetten maakt wel degelijk uit... vet maar eens je handen in en hou ze dan onder de kraan... zie je gauw genoeg wat het doet.
Hoeven nemen geen water op, maar water weekt de hoorn/wand wel waardoor deze soepeler/weker wordt en elastischer... door het laagje vet ervoor, kan water dit niet doen... en vet is zomaar niet weg hoor... dat blijft flink zitten, zeker als het paard daarna op bodembedekking of in aarde/zand/gras gaat staan, dat gaat plakken in de olie/het vet en beschermt het vet.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:27

Op het einde van de dag hangt dat vet er niet aan. En in een droge stal is er toch geen water...

Ik verstond met afkappen dat wel alles weg is (nuja ik hoop dat), er is toch nergens een foto van na de behandeling dus geen idee hoe het er uit ziet.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:38

Afkappen is volgens mij de typische gleuf die ze toebrengen om een scheur te stoppen: de ouderwetse methode dus... wat ondertussen allang achterhaald is.
Maar dat kan ik fout zien (ik hoop het maar!) en hopelijk is dus wel degelijk de hoefwand er idd afgehaald.

Einde van de dag? Wat heeft dat er nu mee te maken? In een droge stal is geen water nee, maar de hoef komt (hopelijk toch) ook in het weiland en daar is wel vocht.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 22:21

Het was geen schimmel. Gewoon droge hoefwand. Smid heeft het mooi bijgewerkt en zo kan het uitgroeien. Zal morgen even een foto maken.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:16

Schimmel leek me inderdaad ook erg sterk, zag er geen tekenen van. Goed dat er niets aan de hand is!

Vet blijft wel degelijk zitten. Ik moet mijn paard zijn hoeven nat maken om het hoorn soepel te houden om vervolgens in te vetten. Als ik het de volgende dag weer doe, glijdt het water er zo vanaf omdat de hoeven nog steeds vet zijn. Hij staat 24/7 in een paddock ;)