Hoesten, warm, benauwd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Hoesten, warm, benauwd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 13:32

Hallo allemaal,

Dierenarts is ingelicht en die komt aan het einde van de middag .

M'n pony hoest nagenoeg aan een stuk door. Soms even 5 minuutjes niet, maar dan begint het weer. Ook is ze benauwd door het hoesten en 'knijpt' ze met haar buik tijdens het ademen.
Ik heb geen thermometer, maar ze voelde ook wat warm aan.
Normaal gesproken komt ze niet bij je staan, maar nu wel en vraagt ze zelfs om aandacht.
Ze eet en drinkt wel gewoon.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Ohja! Ze heeft wat neus uitvloeiing, maar dat is gewoon helder

stuf

Re: Hoesten, warm, benauwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:48

hmm ja even afwachten dierenarts zal meer weten nadat er naar de longen geluisterd is en temperatuur is gemeten.
kan op dit moment zoveel zijn,verkoudheid,pollen allergie,dat knijpen met de buik en zoveel hoesten is sowieso niet goed,goed dat je meteen de dierenarts gebeld hebt:)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 14:46

Tja, ik zat ook al aan van alles te denken; verkoudheid, longontsteking, allergie, droes?, longwormen.... Pfff lastig....
Ben er nu weer omdat de dierenarts elk moment kan komen. Ze hoest nu een heel stuk minder, maar nog steeds knijpen met de buik

stuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:52

ja idd mijn merrie heeft een pollenallergie die heeft in het voorjaar ook klachten hoesten,kortademig,knijpende ademhaling met de buik, 3 weken op rust gezet en fenegriek,en ander kruidenmengsel gegeven dierenarts naar de longen laten luisteren voor de rust periode hoorde hij duidelijk '''geritsel'' aan de linkerkant teken dat er toch slijm in de longen zit,na de rust periode weer laten luisteren niks meer te horen dus nu gaat het wel weer ,maar je moet er altijd mee oppassen zodra het de longen betreft niet te lang mee door laten lopen zeker met veel hoesten en pompende ademhaling ,voor je het weet heb je een dampig paard, maar ben benieuwd wat de dierenarts zegt succes in iedergeval,

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 17:53

Nou DA is geweest, maar kon in eerste instantie niet veel zeggen dan dat ze een infectie had. Haar longen piepte zodanig dat ze er verder niks over kon zeggen op dat moment. Voor 3 dagen antibiotica en pijnstilling . Als het na 3 dagen nog niet helemaal goed ging, kon het met 2 dagen verlengd worden. Ze stond na 3 dgn nog wel wat te knijpen, maar veel minder en het hoesten was over. Dus gestopt met medicatie. Kom ik vanmiddag op stal, begint ze weer te kuchen, DA weer gebelt en die kwam weer langs. Longen geluisterd en de infectie was helemaal weg, maar ze vond haar wel dampig klinken. Conclusie toch dampig waar weinig aan te doen is, behalve bij erge aanvallen een siroop

stuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:37

Ooh echt he wat vervelend
Ja daar is weinig aan te doen je kan als ondersteuning fenegriek poeder geven dat helpt bij de ademhaling, ik geeft het ook tijdens het pollen seizoen aangezien die van mij allergies is.
Werkt wel goed en op stal alles beetje stofvrij houden niet opstrooien/ mesten,vegen als ze op stal staan. Eventueel hooi weken.
Hoe minder stof hoe minder ze zal hoesten en daardoor ook fijner blijft ademhalen,
Al gaat het bij dampigheid nooit helemaal over maar dan heeft ze het in iedergeval niet te moeilijk of benauwd succes