Ik kwam eergisteren terug van vakantie en mensen op stal hadden al bericht aan mij dat mijn merrie van 25 zich toch een beetje apart gedroeg..
Ze staarde een beetje in de verte, was niet echt geïnteresseerd in eten en viel een beetje in. Ik zelf zou snel terug komen en ik had de DA al gebeld om even bloed af te nemen zodat we iets kunnen checken. Vakantie verzorging had de temp al opgenomen, netjes 37,0 en verder was er niet echt wat te merken. Ze wilde graag bewegen maar zweette wel snel en veel.
Zo gauw ik thuis kwam ben ik gaan kijken, even geaaid, gevoerd ( om te kijken hoe ze op eten reageerde ) en weer even getempt, netjes 37,0.
Ze draait haar kont altijd naar mij toe zodat ik bij haar uier even kan krabben, vind ze lekker
ach ja vrouwen onder elkaar.. Dus dat doe ik even en ineens denk ik, wat is mijn hand nat? Staat ze nou te zweten? En die uier is opgezwollen? Misschien is het wel een infectie van de uier, dan is er echt iets niet goed
Dus ik buk even om te kijken en ik knijp/wrijf een beetje aan haar uier en zomaar spuit er vloeistof uit
beetje waterig, wittig spul... Misschien ben ik een beetje raar maar ik heb er even aan geroken, rook een beetje zoetig.
Maandag komt de DA.
En even wat achtergrond informatie, er is bij ons net een shet veulen afgespeend maar die drinkt niet bij haar en een ruin bijgekomen die haar heel hengstig maakte en die haar ook een paar keer gedekt heeft. Ze staan met mijn andere pony 24/7 op het weiland.
Wie zou mij kunnen vertellen wat er ad hand is? Is ze schijn zwanger? Hoe kan ik haar eventueel helpen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vind het echt heel vervelend voor haar, al lijkt ze er zelf niet al te veel last van te hebben.
Bedankt voor het lezen van mijn lange post
ik heb een foto van haar bijgevoegd toen ze net geschoren was.
ik kan haar voor de zekerheid nogmaals laten testen...
Heel speciaal om zien. Denk dat DA wel wat gedaan heeft aan het ongewenst melk geven maar schijnzwanger ofzo waren ze niet. Beetje hormonaal in de war of wie weet, zelfs een normaal fenomeen? Als ze drachtig zijn geven ze over het algemeen nog geen melk