Merrie geeft melk?? 25 jr oud en geen veulen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gladijs

Merrie geeft melk?? 25 jr oud en geen veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:27

Ik hoop dat het hier goed staat, anders moet het maar even verplaatst worden.

Ik kwam eergisteren terug van vakantie en mensen op stal hadden al bericht aan mij dat mijn merrie van 25 zich toch een beetje apart gedroeg..
Ze staarde een beetje in de verte, was niet echt geïnteresseerd in eten en viel een beetje in. Ik zelf zou snel terug komen en ik had de DA al gebeld om even bloed af te nemen zodat we iets kunnen checken. Vakantie verzorging had de temp al opgenomen, netjes 37,0 en verder was er niet echt wat te merken. Ze wilde graag bewegen maar zweette wel snel en veel.

Zo gauw ik thuis kwam ben ik gaan kijken, even geaaid, gevoerd ( om te kijken hoe ze op eten reageerde ) en weer even getempt, netjes 37,0.

Ze draait haar kont altijd naar mij toe zodat ik bij haar uier even kan krabben, vind ze lekker :+ ach ja vrouwen onder elkaar.. Dus dat doe ik even en ineens denk ik, wat is mijn hand nat? Staat ze nou te zweten? En die uier is opgezwollen? Misschien is het wel een infectie van de uier, dan is er echt iets niet goed :(
Dus ik buk even om te kijken en ik knijp/wrijf een beetje aan haar uier en zomaar spuit er vloeistof uit :wow: beetje waterig, wittig spul...
Misschien ben ik een beetje raar maar ik heb er even aan geroken, rook een beetje zoetig.

Maandag komt de DA.
En even wat achtergrond informatie, er is bij ons net een shet veulen afgespeend maar die drinkt niet bij haar en een ruin bijgekomen die haar heel hengstig maakte en die haar ook een paar keer gedekt heeft. Ze staan met mijn andere pony 24/7 op het weiland.

Wie zou mij kunnen vertellen wat er ad hand is? Is ze schijn zwanger? Hoe kan ik haar eventueel helpen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vind het echt heel vervelend voor haar, al lijkt ze er zelf niet al te veel last van te hebben.

Bedankt voor het lezen van mijn lange post :) ik heb een foto van haar bijgevoegd toen ze net geschoren was.

Afbeelding

Gladijs

Re: Merrie geeft melk?? 25 jr oud en geen veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:38

Foto is gelukt...

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:40

Heeft ze in het verleden een veulen gehad? Ik kende namelijk een merrie die (een beetje) melk bleef aanmaken, zelfs tien jaar nadat het veulen was afgespeend. Wij vermoedden dat het kwam omdat haar veulen bij de vorige eigenaar te vroeg was afgespeend.
Maar dit heeft ze dus echt plotseling?

Van schijndracht heb ik overigens geen verstand

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:47

Ik heb haar uit Ierland vandaan, kan zijn dat ze daar ooit een veulen heeft gehad, maar niet bij mij.
Ja dat ik weg ging 12 dagen geleden had ze het niet, alleen die hengstigheid... Maar dat was voor ik weg ging weer weg. En gisteren maakte ik me natuurlijk een beetje zorgen dus ben ik gelijk gaan checken en gebeurde dit :')

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:53

schijnzwanger of zwanger. Indien schijnzwanger dan wel erg heftig. Hoop dat er dan niet meer aan de hand is.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:55

Is ze ooit op cushing getest?

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:59

Bedankt voor de reacties alvast :) ja ik vond het ook al zo heftig...
Er heeft ooit een shethengst bijgestaan maar toen heb ik de DA laten komen en ze hengstig laten spuiten om de eventuele dracht te voorkomen en dat is meer dan 1,5 jr geleden. En de ruin staat er net 4 maanden bij en was ruim van te voren geruint. Precieze datum zal ik moeten vragen..
Ik sta dus zelf ook voor een raadsel 8)7

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:02

Sorry diandra was net te laat, ja ze is getest maar ze viel buiten de criteria... 1x getest in maart en in september hetzelfde jaar beide buiten de criteria.
Verder heeft ze wel alle oude dames kwaaltjes, slecht verharen, artrose, hanglipje..

CandyAdonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:04

Had mijn merrie ook, zij had Cushing... Wil natuurlijk niet zeggen dat jouw merrie dat óók heeft, liever niet uiteraard. Maar hou het in de gaten.

CandyAdonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:05

Sorry. Lees nu net dat ze daar al op getest is.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:06

Oke dus jou merrie gaf ook melk? Door de cushing? Ik hoop het ook niet :n ik kan haar voor de zekerheid nogmaals laten testen...

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:15

Ze heeft ook ontstoken oogjes, beetje prutterig... Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben? Ben nu maar vanalles aan het bekijken :?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:41

Slecht uit de verharing, melk geven zonder dracht en pruttige ogen, zijn wel drie kenmerken van cushing. Kan niet uitmaken uit jouw verhaal of de test vorig jaar was of eerder.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:31

Wanneer is het onderzoek op cushing gedaan? Anders zal ik deze nog eens herhalen..

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 00:08

Ja 2 jaar geleden is cushing getest... Maandag maar vragen wat de DA er van vind en anders nogmaals testen... :?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 00:48

Benieuwd wat DA zegt! Niet meteen reden voor paniek hoor :)

Ken ook een situatie waar een veulen was geboren in een kudde.. Begonnen een paar merries spontaan melk te geven..
Was een groepje van een aantal paarden die meer bezorgd waren om het veulen dan de moeder merrie zelf :P Heel speciaal om zien. Denk dat DA wel wat gedaan heeft aan het ongewenst melk geven maar schijnzwanger ofzo waren ze niet. Beetje hormonaal in de war of wie weet, zelfs een normaal fenomeen? Als ze drachtig zijn geven ze over het algemeen nog geen melk :) Voor zover ik weet hadden die merries geen cushing :P Eentje ervan was wel wat ouder...

Denk dat je vnl. moet opletten voor uierontsteking, zeker als de melk blijft zitten en het niet opgedronken wordt door een veulen? Laat DA zeker langskomen idd :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 06:05

Hormonen :j
Schijnzwanger zou kunnen,maar denk inderdaad dat ze hormonaal wat in de war is.

Dat vocht uit het uier,staan ze sinds kort op gras?
Kan namelijk daar ook nog van komen :j
Verrstandig dat je de veearts laat komen.

En wat ik me ineens bedenk...
Hoe lang doe je al,dat jij haar uier krabt?
Bedenk me net of het het een mogelijkheid is dat je daardoor namelijk zelf de melkproductie gestimuleerd hebt en dat daarom nu zo is.
Wel even aan de veearts vragen en blijf er in de tuseentijd maar beter helemaal af :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 06:33

Mijn merrie doet dat ook . Melk geven . Uier vult ook serieus .
En ze is echt niet drachtig en vorige veulen nu 1 jaar heeft lang genoeg bij haar gelopen .
Loopt er nu ook weer overdag bij .
En mag niet drinken van moeders .
Het lijkt bij mijn merrie te maken te hebben met de hensgtigheid want rond die periode is het erger ...
Uier voller .
Daarna zwakt t weer af .
Ze heeft er verder geen last van en ik kom er ook niet aan .

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 06:42

Heeft die ruin haar echt gedekt of springt hij er alleen maar op?

Want ze kan een levendige fantasie hebben, maar het kan ook dat ze van binnen vervuild is geraakt.

Ook kan ze los van die ruin een cyste in de baarmoeder of op de eierstokken hebben, wat het gedrag veroorzaakt.

Misschien de moeite waard om een scan te laten maken?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:54

Hoe is het hiermee? Is ze ondertussen getest op cushing of is er een andere oorzaak gevonden? :)