teken op paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

teken op paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 19:51

De laatste 3 weken halen we de een na de andere teek van de paarden. Vandaag heb ik er zelfs 4 van 3 paarden gehaald.

Aangezien paarden ook flink ziek kunnen worden van teken, ben ik hier uiteraard niet zo blij mee, maar wat kun je er tegen doen?

En wie heeft ervaringen met paard(en) die ziektes opliepen door tekenbeten.

Wij hebben een aantal jaar geleden een paard laten inslapen wegens maanblindheid. Ook dat kan veroorzaakt worden door een tekenbeet. Maar we weten niet of dat toevallig door een tekenbeet kwam of een andere oorzaak had.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:52

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat een paard een teek heeft gehad.. Staan je paarden in een bebost gebied? Of gaan jullie vaak het bos in?

Edit: Puur uit interesse, niet dat dit je probleem op lost.. :x

scrabbel

Re: teken op paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:56

Zag vandaag voor het eerst in mijn leven banden die je om de nek van je paard kunt doen tegen teken net als bij honden en katten. Misschien is dit een idee als ze er zoveel last van hebben.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:59

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 18:38

Joanieke schreef:
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat een paard een teek heeft gehad.. Staan je paarden in een bebost gebied? Of gaan jullie vaak het bos in?

Edit: Puur uit interesse, niet dat dit je probleem op lost.. :x

Nee, ze staan niet in de buurt van bos (naast vliegveld :D) en we rijden ook niet vaak in het bos. Ze lopen het echt in hun eigen wei op. Ik neem aan dat die beestjes door de lucht in de wei terecht zijn gekomen. Gras in de wei begint nu korter te worden, maar was wel redelijk hoog. Er zijn nog wat plekken (de poeplekken) waar het wat hoger blijft. Die gaan we maaien, maar ja die beestjes zitten natuurlijk al in het gras.

raya00 schreef:
Kokosolie/-vet!
Teken vinden dat zo vies dat ze niet meer bijten. Ook nog eens niet schadelijk spul en makkelijk verkrijgbaar.
Hier een linkje (in het Duits): http://www.kokosoel.info/mittel-gegen-zecken.html

Als ik het goed begrijp moet je je paard dus helemaal insmeren met die olie. Maar dan heb je toch een "vettig paard" ?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:40

teken kunnen niet vliegen toch? die kruipen via de benen omhoog, dus zou het insmeren van de kroonranden misschien al afdoende zijn?!

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:43

Ik heb ze helaas ook al op mijn paard gevonden dus ik lees even mee. Alleen de kroonranden insmeren gaat helaas niet op, als ze in het gras liggen zullen ze alsnog op het paard kruipen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:44

Teken zitten overal, dus wel of geen bos maakt niet uit. Helaas zitten er steeds meer en zijn er ook steeds meer besmet..

Ik lees ook veel goede dingen over kokosolie. En voor jezelf (ook niet onbelangrijk :) ) kun je spray met veel DEET (liefst meer dan 50%) gebruiken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:47

Tja hier zitten ze ook regelmatig op de paarden. Een paard van mij had de ziekte van Lyme paar jaar geleden (regulier vastgesteld) en hebben we natuur geneeskundig laten genezen (genezing ook regulier vastgesteld). Paardje doet het na al die jaren nog steeds goed.
Het is niet leuk, maar je doet er niets aan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:48

Van die insectenbanden hebben we hier ook gehad voor de paarden, wat waardeloos.

Teken hebben ze hier ook vaak, weinig aan te doen. Als het lukt trek ik ze er uit en anders vallen ze er wel vanaf als ze vol gezogen zijn.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 18:50

Ik zie nu een ander topic over mok door teken. Daar hielp kokosolie dus niet. Paard haar witte benen werden er alleen geel van.

Een ander raad Frontline aan om op het paard te spuiten. Ik ga het toch eens de DA vragen. Die moet een dezer dagen nog 1 paard enten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:58

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:35

Isabonny schreef:
Ik zie nu een ander topic over mok door teken. Daar hielp kokosolie dus niet. Paard haar witte benen werden er alleen geel van.

Ik ken meerdere mensen met paarden bij wie het heel goed werkt.

Ik smeer de benen en de neus in, dat trekt gewoon netjes in dus geen vettige paarden hier hoor.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 11:23

raya00 schreef:
Isabonny schreef:

Ik ken meerdere mensen met paarden bij wie het heel goed werkt.

Ik smeer de benen en de neus in, dat trekt gewoon netjes in dus geen vettige paarden hier hoor.

Benen en neus lijkt me niet voldoende als de paarden ook regelmatig liggen en ja...dat zie ik ze de laatste tijd veel doen, in elk geval 2 van de 3.