Hengstveulen wil maar niet poepen HELP

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

baasjes

Hengstveulen wil maar niet poepen HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 19:12

Hallo mijn lieve pony van 9 jaar heeft gisteren voor het eerst een hengstenveulen gekregen. We waren dolblij. Voor we gingen slapen had het veulen redelijk gepoept, was levendig en dronk goed. Vanochtend stond het te duwen en ontdekte is geen enkel poepje meer in de stal. Heb toch dierenarts laten komen die besloot een klysma te plaatsen. Na 1 1/2 uur was er 1 klein hard drolletje uitgekomen en bleef het veulen nog drang houden. Ik heb opnieuw de dierenarts gebeld die een 2e klysma plaatste en vervolgens nog met een spoeling behandeld had. Hij voelde een harde drol met het puntje van zijn vinger die net achter de bekken zat. Omdat de hengst slapper werd heeft hij aangeraden naar een paardenkliniek te gaan. Hier hebben we met pijn in ons hart merrie en hengst achter moeten laten. Ze hebben daar een klysma wel achter het drolletje kunnen plaatsen en hopen op een beter resultaat. Zolang de hengst sterk blijft willen ze dit blijven proberen anders moeten er andere maatregelen komen. Ik ben erg verdrietig en vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft of goede raad kan geven.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:17

Ik verplaats dit topic van TAO naar MD.

Anoniem

Re: Hengstveulen wil maar niet poepen HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:59

Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar wat naar dat zoiets zomaar kan gebeuren. :(
Het klinkt alsof jullie het serieus genoeg hebben genomen en ook alles hebben gedaan wat mogelijk was. Nu maar hopen dat ze hem op de kliniek kunnen helpen en dat het dan bij een eenmalig probleem blijft en dat het niet steeds weer fout gaat. :(:)
Ik duim voor jullie dat de klysma werkt!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:08

Wat afschuwelijk! Ik heb totaal geen advies en geen raad maar wil je wel sterkte wensen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:15

Voor mij geldt hetzelfde, heel veel sterkte!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:19

Jeetje wat erg dat een jong beestje al zo ziek is :( En schrikken ook voor jou. Ik heb er ook nog nooit van gehoord maar ik hoop dat hij snel aansterkt!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:09

Het gebeurt bij hengstveulens vaker dat ze niet goed kunnen mesten. Veel fokkers hebben dan ook een klysma of paraffine in huis om toe te kunnen dienen.
Aangezien je veulen in de kliniek staat, mag je ervan uit gaan dat ze hem daar het beste kunnen helpen hiermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:13

Klopt, bij hengstveulens komt dit vaker voor. :j
Bij ons heeft de dierenarts met zijn hand drolletjes weg gehaald.

Heel veel sterkte!
Hij is in goede handen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:14

Ik duim voor je mee !! Is zo machteloos als je alleen kunt afwachten. Sterkte....

baasjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 08:34

Hallo heb na slapeloze nacht een telefoontje gekregen van de Lingehoeve. Ze voelen het harde stuk niet meer en ook de katheter (die vorige keren haperde door de brok) gaat er nu soepel doorheen. Het veulen slaapt goed en veel en staat alleen op om te eten. Ze willen niet te vroeg juichen maar het is vandaag afwachten of er gewone poep komt. Als Lanai staat heeft hij in ieder geval geen drang meer en zijn staartje hangt ook goed. Wij zijn in ieder geval al heel blij met dit bericht en hopen op een nog beter bericht natuurlijk. Hou jullie op de hoogte. Bedankt voor alle belangstelling!!!

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:37

Wat een fijn bericht. Ik duim nog even door dat het zo goed blijft gaan. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:37

Dat klinkt erg goed. :j
En veulens slapen heel erg veel, bijna 12 uur per dag.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:42

Fijn te horen. Ik was al bang dat je nog niks gehoord kon hebben, maar voor nu even gerust gesteld.

Melis is vandaag ook niet thuis, dus ik wist ook niet of ik nog wat zou horen vandaag.
Volgens mij had ik al wel een foto gezien van mama met veulen.
Ook vandaag dus nog fingers crossed !!