Paard kopen waarvan knie op slot schiet/ is geschoten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__elise__

Paard kopen waarvan knie op slot schiet/ is geschoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 21:01

Hallo allemaal,

Even een vraag en ben op zoek naar ervaringen en meningen van anderen.

Ik heb een paard op het oog met een hele goede afstamming. Groot (ca 1.72), nog wat slungelig en 6 jaar oud. Paard in kwestie kan super bewegen en heeft een fijn karakter. Ik heb op zich ook wel een klik met het dier.

Paard is geschikt voor de hogere dressuur en was hiervoor ook eigenlijk al verkocht. Echter is afgelopen winter de knie op slot geschoten na de training. Hierdoor nu zeer gunstig geprijsd.

Ben nu aan het twijfelen het paard te kopen. Ben er vanavond geweest. Alle die knie twijfel ik zo over. Krijgen paarden daar in de toekomst nou veel last van? Mijn instructeur raadt het af. Wat vindt bokt?!

Ik zou overigens dressuur willen rijden, gewoon thuis geen wedstrijden. Tot ongeveer m-niveau. Daarnaast ook buitenritten.

Sim

Re: Paard kopen waarvan knie op slot schiet/ is geschoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:28

Zou patella fixatie kunnen zijn, dan zou ik het paard laten staan.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:34

Denk dat je het beste advies kan vragen aan een da.
Ik zou er zelf niet aan beginnen. 6 jaar, slungelig en problemen na training. Dan zou ik eerst uitzoeken wat voor training het was en of het inderdaad patella fixatie is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:37

Dan zou ik het ook niet zo gauw doen.
Het is jammer als je een paard koopt die al niet helemaal goed is.
Natuurlijk kan een paard ook iets krijgen als je zelf een paard hebt.
Maar het is zonde om een paard te kopen die al iets mankeert.
Vooral omdat je niet weet wat voor last het paard hiermee kan krijgen.
Dat zou je dan sowieso eerst moeten laten uitzoeken.

Zelfs al hoeft het paard niet zwaar aan het werk, maar ook voor buitenritten moet een paard wel goed kunnen lopen. :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 20-05-16 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:39

weet over welk paard het gaat zag de advertentie voorbij komen.
Zou het persoonlijk niet doen. Lig er ook aan wat je doelen ervoor zijn

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:40

Absoluut niet doen! Heb er zelf een staan die dat regelmatig heeft, echt geen pretje.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:48

Kunnen ze daar niet iets tegen inspuiten? Plus veel achterhand training waardoor de spieren de knie in het gareel houden. Wij hadden er ook 1 op stal die bij weinig werk patella luxatie had. Zodra ze goed in het werk zat was het zo voorbij.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:53

wij hebben een paar jaar geleden een pony gekocht en volgens verkoper zou het eens per jaar/half jaar eens voorkomen dat haar knie op slot schoot. Dan kon je haar wel ff achteruit laten stappen en dan zou het weer goed zijn

Nou na korte tijd bleek het zowat dagelijks te gebeuren en deed dat verdomd veel pijn. Pony is dus mooi weer terug gegaan

Ik zou er niet aan beginnen dus

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:57

Kun je door training sterker maken! Hier een springpaard die het ook heeft. Achterhand goed getraind en nergens last van, springt met gemak 1.30. En anders advies vragen aan een dierenarts?

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:59

Knieschijf op slot/ Patellafixatie wordt vaak gezien bij slechte bespiering en/of minder verzorgde hoeven waarbij de hiel te laag is en de teen te lang. In merendeel van de gevallen is de fixatie op te lossen met verbeteren van de bespiering of het aanpassen van de voetstand. Als dat niet helpt, kan de band die de problemen veroorzaakt worden ingespoten/ingesneden worden of zelfs doorgesneden worden.

Je noemt hem slungelig, dus ik zie er zeker kans in dat wanneer hij beter bespiert is, hij minder last ervan gaat hebben, en anders zijn er nog andere opties. Je moet voor jezelf afwegen of je het risico wil nemen dat het inderdaad overgaat met juiste training.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 22:13

Bedankt voor jullie reacties. Ik laat het even een nachtje op me in werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:49

Moeilijk te zeggen zo...ik heb er ook een die er last van heeft gehad zijn hele leven al. Mijn ervaring is dat hoe beter ik hem in het {hogere} dressuur werk houdt..hoe beter het gaat. Regelmaat in de beweging is ook belangrijk en regelmatig even de achterhand rug/los laten maken. {want die spieren kunnen pijn gaan doen als een knie op slot heeft gezeten}

Maar het is een risico..ik wist dit niet bij aankoop {paard was onbeleerd} toch heb ik er nooit spijt van gehad.

Heb nog een ander paard via een lesklant gehad die het ook had, maar dan in meer ernstige mate..dit paard werd gebruikt voor endurance. En die kreeg op een gegeven moment problemen aan zn andere knie door overbelasting waardoor hij een jaar op rust moest. Daarna hebben we het dier rustig gerevalideerd en opgebouwd met eerst veel rechtuit en daarna dubbele longe. Nu houdt ze hem dressuurmatig bij aan de dubbele longe en onder het zadel en loopt hij alweer jaren goed.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:19

Ze kunnen er uit groeien, bij sommige paarden blijft het altijd aanwezig.
Er zijn verschillende gradaties, van occasioneel vastschieten tot vaak geblokkeerd staan en er echt last van hebben.
Als het niet overgaat kan het op langere termijn de kans op arthrose vergroten.

Voornaamste is hen zoveel mogelijk in beweging houden. Indien mogelijk niet op stal zetten en regelmatig rijden. Balkjes en heuvelwerk zijn er goed voor. Verder idd hielen hoog houden en teen kort, eventueel binnendoor zetten.
Verder kan je ook inspuiten of banden insnijden maar dit zijn laatste opties en vaak ook niet echt voordelig.

Mijn merrie heeft het ook (6 jaar, laatbloeier, 1.70m) en het is vervelend in die zin dat het voor haar pijnlijk is als ze echt geblokkeerd staat (na een nacht stal) en het mij verplicht om haar minstens 3x/week te rijden.
Verder niet invaliderend, doe alles met die merrie, van springwedstrijdjes tot dagtochten. Maar ik hoop dat ze er ooit toch uitgroeit.
Inspuiten doe ik liever niet en insnijden werd mij ten zeerste afgeraden.

Had ze dit bij aankoop vertoont, had ik waarschijnlijk wel verder gekeken. Het is geen onoverkomelijk probleem maar problemen hoef je niet te kopen, die komen vanzelf wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:01

Als het alleen voor recreatie is, en de prijs is aangepast,kun je het altijd wagen.Vraag eerst je veearts,van hieraf kunnen wij dat ook niet beoordelen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:04

Ik zou dit dier even nalaten kijken door een veearts, foto schieten van de knie en een echo maken. Als het alleen de banden zijn die sterker gemaakt moeten worden en het dier binnendoor gezet moet worden, zou ik het rustig kopen.

Maar eerst weten wat de oorzaak is dat die knie op slot slaat.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 06:50

Ik zal hier even updaten.
Eigenaar wist de oorzaak niet van het op slot slaan. Gezien het mij van veel kanten wordt afgeraden, heb ik de koop niet door te laten gaan.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 06:54

Mijn vorige merrie heeft het ook gehad. Zo erg dat ze op 6 jarige leeftijd ervoor is geopereerd. Zij had het aan beide achter benen. Bij haar zijn de banden door gesneden, dit heeft me destijds 600 euro gekost.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:10

__elise__ schreef:
Ik zal hier even updaten.
Eigenaar wist de oorzaak niet van het op slot slaan. Gezien het mij van veel kanten wordt afgeraden, heb ik de koop niet door te laten gaan.

Heel verstandig. Ik heb ook een paard gehad met patella fixatie. Hij had het zo ernstig, dat hij regelmatig op de grond lag. Goede papieren, prachtige bloedlijn maar daar kun je niet op rijden. Ik zou nooit meer een paard nemen met deze aandoening.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:16

Heel verstandig TS.
Gaat het om een professionele stal? Want ik zou dan denken dat ze er uitgebreid naar hebben laten kijken.
Het feit dat hij 'gunstig geprijsd' is, doet mij dan denken dat ze zelf ook het gevoel hebben dat het niet om een eenmalig probleem gaat.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:24

Mijn alarmbellen gaan sowieso af wanneer een paard 'gunstig geprijsd' is. Mijn eerste paard werd ook voor een 'gunstige prijs' verkocht, binnen een maand kon Rendac erom komen. Zijn allemaal lessen die je leert...

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:27

Ik ben geen DA maar ik zou een paard met knieproblemen afraden. Afgelopen zomer heb ik een pony gekocht waarvan ik niet wist dat hij patella fixatie had (knie die op slot schiet) hij liep echt kreupel! DA laten komen voor de keuring maar hij werd afgekeurd, totaal ongeschikt voor de sport. Lange stukken rijden in het bos ging goed en met speciaal beslag nog beter. In de bak liep het beestje echter bar en bar slecht. Toen besloten om de pony na een aantal maanden aankijken terug te doen, hoe lief het beestje ook was.. Om de pony zuiver te laten lopen moesten de kniebanden getraind worden zodat deze de knieschijf op zijn plaats hielden. Verder was de volgende stap een operatie aan zijn knie. Dit wou ik niet, ik wou een pony die zuiver liep en waarmee ik de sport in kon. Vandaar mijn besluit. Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar ik deel mijn ervaring met je.

MonmasterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:31

Hoi,
Mijn vraag is, zou je een auto kopen met mankementen?
Het klinkt heel hard... Maar een paard kopen, die al iets mankeert is in mijn ogen niet verstandig.

Professionele stal of niet, mijn vriendin kocht een paard van een dierenarts, die al meerdere malen hoefbevangen bleek te zijn geweest.... Verkoper had niets gemeld.
Je zou denken, zo een iemand gooit zijn naam niet te grabbel..... Dus die verkoopt een gezond paard.... Er is ook nadrukkelijk gevraagd door mijn vriendin, ik mag aannemen dat het dier volledig gezond is? Dan nog!