Welke kruiden ontgiften en reinigen de lever?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Welke kruiden ontgiften en reinigen de lever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 18:44

Zoals de titel al zegt, welke kruiden, die je zelf kunt vinden plukken, zijn goed voor paarden en helpen bij ontgiften en het reinigen van de lever?

Melkdistel, brandnetel, goudsbloem, paardenbloem?

Nog meer?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:48

Geen enkel kruid kan de lever reinigen en ontgiften. Ik ken er wel een paar waar je de lever héél goed mee kunt vergiftigen, maar ik denk dat je daar niet zo veel interesse in hebt... :D

LadyMadonna

Re: Welke kruiden ontgiften en reinigen de lever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:51

Paardenbloem en weegbree kreeg ik destijds als advies

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:04

Dat is meer nieren. (Maria)distel is lever, maar kuurtje sedochol doet meer.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 06:28

Ik heb hier mariadistelzaad gebruikt voor mijn paard.

Bloedtesten voor en na gedaan, en de leverwaarden waren na enkele maanden terug normaal.

Ik geef wel een paar keer per jaar nu een kuurtje omdat hij wat problemen met zijn lever heeft. Ouder paard en problemen met afvoeren , van afvalstoffen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:06

Mariadistel geeft goede resultaten, echter mag je dit ook niet te lang en of teveel voeren.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:17

Er zijn zeker wel kruiden die de lever kunnen ondersteunen. Mijn merrie heeft vorig jaar extreme mok gehad en de DA wist er geen raad meer mee. Op advies van iemand in Dld ben ik kruiden gaan voeren en binnen een week was er al resultaat.
Toen in februari mijn merrie baarmoederontsteking had en bevangen stond na een doodgeboren veulen heb ik ook deze kruiden weer gevoerd en wonderwel knapte ze heel snel op. De DA had niet gedacht dat ze dit alles zou overleven. Ik zeg niet dat het door de kruiden komt, maar ze hebben zeker eraan bijgedragen.

http://www.shop-pernaturam.de/Pferde/Au ... rlind.html

http://www.shop-pernaturam.de/Pferde/Au ... alind.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:23

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:30

Jacobskruiskruid in ieder geval niet! :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:49

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:08

Kruiden zijn evengoed medicijnen (van de natuur). Experimenteren zonder verstand van zaken is niet aan te bevelen, wanneer er werkelijk wat aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:36

Kuggur schreef:
SandraVerl schreef:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... bloem.html

Zoals je kan lezen, ontgift paardenbloem ook de lever hoor.

Ooooh, het staat op het internet! Ik ben meteen overtuigd.

Ooit van pubMed gehoord? Geef daar de MESH term voor paardebloem maar eens in en je zal meer als 600 onderzoeken vinden waarin beschreven staat dat de taraxacum een medicinale plant is die zelfs bij de behandeling van bepaalde soorten leverkanker gebruikt wordt.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25666961

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:09

Oh, ik wordt nooit moe van de grappige discussiestijlen op bokt; je legt me iets heel anders in de mond dan ik geschreven heb, en vervolgens val je je eigen gedachtenspinsel aan alsof het mijn mening is _O- .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:20

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:50

NatasjavE schreef:
Beste manier om de lever te ontgiften is alcohol laten staan en geen overmatig gebruik van paracetamol.

En dat is strikt genomen niet "ontgiften", maar "niet vergiftigen"

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:55

NatasjavE schreef:
SandraVerl schreef:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... bloem.html

Zoals je kan lezen, ontgift paardenbloem ook de lever hoor.

Hoe dan? :)

Beste manier om de lever te ontgiften is alcohol laten staan en geen overmatig gebruik van paracetamol.

Ik verwacht toch dat een paard daar al geen gebruik van maakt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 00:17

In paardenbloem zit een bitterstof, die zie in het labo onderzocht hebben, die ervoor zorgt dat er meer gal geproduceerd wordt. Meer gal, geeft betere afvoer van afvalstoffen, dus het lichaam ontgiftigd. Probleem met alle planten is het niet constant zijn van deze stoffen. De bitterstof is niet heel het jaar in dezelfde mate in de plant aanwezig. Voor onderzoekers is het wel een intressant natuurlijk product, wanneer ze de stof puur uit de plant ontrekken en in een stabiele formule gebruiken, blijkt uit testen dat het leververvetting en leverkanker kan helpen bestrijden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 06:23

Yunomi schreef:

Nou jij kent dat boefje van mij nog niet. }>

Nee inderdaad,...even niet opgelet of het voor een paard of een mens was :D

@kurgur,...ja mee eens. Maar ja,....kom op, de lever ontgiften.

Ik heb het zelf even opgezocht. In paardenbloem zit choline wat opslag van vet in de lever kan voorkomen.
Het voorkomt dus vervetting van de lever en niet voor ontgifting.
Misschien bedoelen jullie hetzelfde ermee voor mij is het wat anders.

Verder een belangrijke grondstof voor de neurotransmitter acetylcholine en zorgt er voor dat cholesterol minder in de vaten blijft plakken.

Alleen hebben herkauwers er meer aan dan paarden gek genoeg omdat die het beter kunnen opnemen.

Mensen halen veel choline uit rundvlees. Hmmmmm.....

Edit,...ik weet niet of ik nu helemaal goed heb gequote.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:00

NatasjavE schreef:
Yunomi schreef:

Nou jij kent dat boefje van mij nog niet. }>

Nee inderdaad,...even niet opgelet of het voor een paard of een mens was :D

@kurgur,...ja mee eens. Maar ja,....kom op, de lever ontgiften.

Ik heb het zelf even opgezocht. In paardenbloem zit choline wat opslag van vet in de lever kan voorkomen.
Het voorkomt dus vervetting van de lever en niet voor ontgifting.
Misschien bedoelen jullie hetzelfde ermee voor mij is het wat anders.

Verder een belangrijke grondstof voor de neurotransmitter acetylcholine en zorgt er voor dat cholesterol minder in de vaten blijft plakken.

Alleen hebben herkauwers er meer aan dan paarden gek genoeg omdat die het beter kunnen opnemen.

Mensen halen veel choline uit rundvlees. Hmmmmm.....

Edit,...ik weet niet of ik nu helemaal goed heb gequote.

Blijkbaar doet die choline nog meer. De onderzoeken die ik op pubMed vond, zijn in 2015 gepubliceerd en vooral 2 studies zijn intressant. De ene test een bestandeel op ratten met leverkanker, de ander gebruikt muizen (gaat trouwens over 2 soorten kanker). Jammer genoeg is de full text betalend, dus heb ik geen idee hoe groot beide studies zijn en of het een kwaliatief of een kwantitatief onderzoek is. Maar het duis in ieder geval wel aan dat we de werkzame stoffen die in een paardenbloem zitten, wel onderschatten.
Dat herkauwers de werkzame stoffen beter opnemen, had ik ook al gevonden. Er zit trouwens meer werkzame stof in de wortels als in de bladeren en er zit ook verschil in de seizoenen. Maar ik heb bij mijn paard, die door ziekte oedemen vormt, toch ondervonden dat zijn oedemen slinken als ik 3 weken lang 2 keer per dag een grote emmer met paardebloem, inclusief wortel, erbij smijt.

Onze moderne medicijnen hebben in vele gevallen hun oorsprong in plantaardige producten en soms valt men ook op het natuurproduct terug. Sommige mensen kunnen bv geen aspirine verdragen, maar moeten dit wel nemen na beroerte of plaatsen van een stent. Er zijn artsen die dan Salix Alba voorschrijven, wat niet meer of minder is als gedroogde wilgenbast. Wilg is immers een natuurlijk aspirine en werkt ook bloedverdunnend en pijnstillend. Ik heb ooit mijn shet door zijn hoefbevangenheid geholpen door hem Salix Alba capsulles te geven. Ik geef mijn dieren trouwens zeer veel producten op basis van kruiden na overleg met mijn DA.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:06

Ik wil ook niet bediscussiëren dat paardenbloemen niet heel gezond zijn voor een paard(of koe of mens)
Maar het ontgiften van de lever geloof ik niet zo in in deze context.
Vandaar dat im vraag hoe werkt dat dan? Hoe moet ik dat zien? Waar grijp welk stofje op aan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:34

Iedereen snapt neem ik aan wel dat TS gewoon op zoek is naar kruiden die de lever ondersteunen zodat de lever gifstoffen/afvalstoffen makkelijker kan afvoeren.. Wat een suffe discussie over dat ene woordje..
TS, kleefkruid is overal te vinden in het weiland en is erg gezond. Kleefkruid is goed voor de lymfeklieren die vocht en afvalstoffen afvoeren en zuivert daarmee ook het bloed en ondersteunt ook de lever.
Je kan het beste de jonge planten voeren. Zodra ze in bloei staan worden ze bitter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:38

SandraVerl schreef:
In paardenbloem zit een bitterstof, die zie in het labo onderzocht hebben, die ervoor zorgt dat er meer gal geproduceerd wordt. Meer gal, geeft betere afvoer van afvalstoffen, dus het lichaam ontgiftigd. Probleem met alle planten is het niet constant zijn van deze stoffen. De bitterstof is niet heel het jaar in dezelfde mate in de plant aanwezig.

Een stof hoeft ook niet heel het jaar door in dezelfde mate aanwezig te zijn. De stofwisseling en daarmee de behoefte van een paard wisselt in de loop van de seizoenen. En niet alleen dat, let maar eens op hoeveel paardenbloemen je paard eet met regenachtig of juist zonnig weer. Uitgaande van onbeperkte toegang tot paardenbloemen.

Distels zijn inderdaad ook een geschikt kruid voor de lever. Het mooie is dat ze er staan als paarden ze het hardste nodig hebben. Tegen het einde van het distelseizoen verliezen mijn paardjes hun interesse in de distels. Paardenbloemen zijn nu zo'n beetje uitgebloeid maar zijn nog wel de hele zomer bruikbaar. Het gaat namelijk niet zozeer om de bloem, het blad en de wortel doen veel meer voor je paard dan het bloemetje.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:41

SandraVerl schreef:
Blijkbaar doet die choline nog meer. De onderzoeken die ik op pubMed vond, zijn in 2015 gepubliceerd en vooral 2 studies zijn intressant. De ene test een bestandeel op ratten met leverkanker, de ander gebruikt muizen (gaat trouwens over 2 soorten kanker). Jammer genoeg is de full text betalend, dus heb ik geen idee hoe groot beide studies zijn en of het een kwaliatief of een kwantitatief onderzoek is. Maar het duis in ieder geval wel aan dat we de werkzame stoffen die in een paardenbloem zitten, wel onderschatten.
[knip]

Wat zijn de titels en de auteurs van deze onderzoeken? Ik heb op mijn werk toegang tot ScienceDirect en PubMed en wil het wel even voor je opzoeken :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:43

Ts, misschien interessant om te kijken naar levercompositum van groene os, of van Puur. Dan heb je een "veilig" tinctuur, afgestemd om de lever te reinigen. Weet wel waar je mee bezig bent. Zomaar kruiden voeren met een vermoeden dat de lever ontgift moet worden kan ook schadelijk zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:51

Weidebloem schreef:
Ts, misschien interessant om te kijken naar levercompositum van groene os, of van Puur. Dan heb je een "veilig" tinctuur, afgestemd om de lever te reinigen. Weet wel waar je mee bezig bent. Zomaar kruiden voeren met een vermoeden dat de lever ontgift moet worden kan ook schadelijk zijn.

Of Detox of Liver Comp, beide van Phytonics :j