Vage klachten, en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Vage klachten, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 08:15

Het zit even niet mee, want sinds een paar weken gaat het niet goed met mijn paard, maar de klachten blijven echter te vaag om er volgens plan mee om te gaan. Ik overweeg naar een kliniek te gaan, maar ben nog wachtende op de uitslag van een lintwormonderzoek. Het verhaal hier, wie weet hebben jullie nog ideeën, suggesties, alles is welkom! Er lijken dingen door elkaar te lopen en ik vind het erg ingewikkeld. Mijn dierenarts ook trouwens. :( Nou, daar gaan we...

Achtergrondinformatie: het gaat om een 7-jarige ruin, heeft zijn hele leven op gras gestaan en in de wintermaanden 's nachts op stal en overdag in de weide. Sinds september vorig jaar staat hij op een nieuwe plek waar de paarden in een hit-actief systeem verblijven. In de wintermaanden zijn ze niet op de weide geweest, maar in een grote bewegingsruimte en een deel van kale weide (kortom, geen gras, alleen mogelijkheid tot eten van hooi en biks).

Het begon met een (achteraf) forse hoefzweer drie weken geleden, al wat kreupel op de eerste dag dat ze weer de weide op gingen. 's Avonds door stalgenoten stokkreupel aangetroffen die hem naar binnen hebben gehaald, omdat hij amper op zijn benen kon staan. Eenmaal in de binnenbak is hij gaan liggen en ben ik direct gebeld omdat ze het niet vertrouwden. Ik trof een paard aan wat plat op de grond lag. Hij was niet meer alert en lag alleen maar doodstil. Dierenarts natuurlijk meteen gebeld. Ik zag zijn buik trekken en hij strekte zijn been met de hoefzweer. Het was een vreselijke toestand, ik dacht dat ik hem ging verliezen en de paniek sloeg flink toe. Maar toen hij niet meer reageerde op mijn stem en aanrakingen en ik het wat hardhandiger aanpakte schrok hij ineens met zijn hoofd overeind, liet een enorme scheet, keek me aan en stond op. Verbazingwekkend. Hij schudde nog even, gaapte en stapte (nog net zo kreupel, dat natuurlijk wel) door de bak heen. Dolblij was ik sowieso dat hij weer stond, maar ook zo vreemd, want zo'n contrast met het beeld van een minuut ervoor. Toen de dierenarts (helaas niet die van mezelf vanwege spoedafpraak) dan ook kwam was er vrij weinig te zien. Hij gokte op een zweer met daar bij komend koliek. Hij vond het een vaag beeld, zeker toen ik de ernst van het beeld beschreef wat ik aanschouwd had.

Hierna mijn paard op rust gezet in een box met beperkte voerporties. Zijn zweer kwam er niet uit, dus daarvan al teveel last om in de kudde te kunnen blijven. Hij oogde de dagen erna beter, goed eigenlijk, alsof er niets aan de hand was. Toch leek hij de rust wel even prettig te vinden, intussen bleef ik de hoef weken en kon de smid het eindelijk via een kanaaltje aanprikken waardoor de druk er af ging en hij al stukken beter liep.

Maar... 1,5 week na het 'eerste voorval' werd ik 's avonds laat plots weer gebeld: paard lag in de stal tegen de wand aan te trappelen en reageerde niet op roepen van een stalgenoot die op het geluid af was gekomen. Eenmaal in de stal moest ze hem wat langer aanraken alvorens hij wakker werd, stond toen op en was meteen weer alert. Gezien de situatie van de week ervoor zijn ze met hem gaan stappen en hebben ze mij en de dierenarts gebeld. Toen wij arriveerden zag ik weer niets aan hem. Hij stapte prima en was vrolijk. Dierenarts hem opnieuw onderzocht zover mogelijk en ook niets bijzonders waargenomen en gevoeld. Was het koliek, sliep hij zo diep? Blijft onduidelijk. De dierenarts opperde verschillende mogelijke dingen die aan de hand kunnen zijn, waarbij ze adviseerde hem eerst eens te testen op lintworm.

Toen hij vorige week weer echt beter liep en nog altijd op mij een goede indruk maakte, heb ik hem weer in de groep gezet. De paarden stonden nog maar een paar uurtjes per dag op de wei en dat heb ik langzaam opgebouwd met mijn paard. Het verliep goed, hij is vrolijk, speelt veel met andere jonge paarden en eet goed. En gisteren, drie weken na het eerste voorval, werd ik wederom gebeld dat hij op de harde grond voor een hooistation lag (abnormale plek om te gaan liggen) en naar zijn buik had zitten kijken. Hij is echter wel snel opgestaan en toen ik arriveerde was er weer nauwelijks wat te merken, behalve dat me opviel dat hij uitbundig gaapte en winderig was. Koliekklachten? Nu hij alweer ruim een week in de groep staat en hooguit vier uurtjes per dag op de wei staat? Overleg gehad met de dierenarts, die loopt ook vast en ziet niets concreets. Opvallend detail (of pure toeval) dat gister een ander paard soortgelijke symptomen vertoonde op stal. Inmiddels ben ik redelijk uitgeblust van de zorgen en vraag ik me af waar ik goed aan doe.
De optie is uiteraard om naar een kliniek te gaan, maar welke dan en met welke vraag precies, nu het allemaal zo vaag is? (of juist daarom?) Is mijn paard extra gevoelig voor de overgang naar het gras wat hij in zijn leven nog niet op deze manier meegemaakt heeft? Wie zal het zeggen. Ik ben benieuwd naar de lintwormtest, die hoop ik uiterlijk volgende week binnen te hebben. Mede afhankelijk daarvan wil ik een plan van aanpak maken.
Voor nu was het verhaal even van me afschrijven even goed. Niets zo naar als de zorgen om je dier! |(

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:24

Het kan natuurlijk van alles zijn. Het enige waar het mij een beetje aan doet denken is aan onze kat. Zij had ook van die vreemde aanvallen waarin ze op de grond ging liggen, flinke kramp leek te hebben om dan na een of twee minuten weer op te staan en te doen alsof er niets aan de hand was. Als ze zo lag, reageerde ze niet.
Omdat de 'aanvallen' erg onregelmatig (enkele keren per jaar, later vaker) kwamen heeft het lang geduurd voor we erachter kwamen wat het was. Ze had tia's (kleine beroertes) die door stolseltjes in die in de hersenen komen ontstaan. De oorzaak bij haar was een verminderde hartwerking. Met medicijnen was het behoorlijk goed onder controle te houden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:27

wat naar voor jullie!
is er een ontwormbeleid op je nieuwe stal? en waarmee en wanneer heb je hem ontwormd de laatste keer?
is de mest onderzocht op zand?

Britt1

Re: Vage klachten, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 08:31

Dat klinkt heftig Hevonen, misschien een optie inderdaad, de andere kant is dat hij wel duidelijk naar zijn buik keek en daar last van leek te hebben, althans, gisteren dan.

Amalarab: ja, ons wormbeleid is mestonderzoek. Daarvan had ik toevallig vlak voor de vage klachten stonden gewoon een goede uitslag. Lintworm wordt niet getest, vandaar dat ik die nog apart op een andere manier heb gedaan (en nog op uitslag wacht dus)..
Geen zand aangetroffen in de mest trouwens.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:41

Wat raar zeg.

Goed dat je hem op wormen hebt laten checken. Hopelijk komt daar iets uit.

Kan je paard moeilijk tegen voerwisselingen? Misschien kan dat het ook zijn. Dat hij eerst altijd kon eten wanneer het hem uitkwam. En nu wordt het hem zeg maar voorgeschoteld.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 08:44

De enige verandering is dat hij nu weer een paar uur op gras staat. Verder heeft hij altijd toegang tot hooi, het hele jaar door.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:46

Gapen en naar de buik kijken klinkt inderdaad verdacht veel als koliek of in elk geval buikpijn. Heb je hem op die momenten toevallig ook getemperatuurd? En vergeet dan niet ook een soort basistemperatuur vast te stellen wanneer hij wel fit is ;)

Wat ik bij mijn paard gemerkt heb is dat als er een weersomslag is, ze wat buikpijn lijkt te krijgen. Eerder al een koliekaanval gehad toen ze gewoon al in een bepaald ritme op de weide stonden, incl zeer lage temperatuur. Da erbij en opwarmen en daarna weer fit. Vorige week vond ik haar ook niet fit tonen, nog geen koliek maar toch uit voorzorg colosan gegeven en de deken op gedaan. Staat inmiddels al een 2-3 week 24/7 op het gras met strookbegrazing. Hierna leek ze overigens opgeknapt.
In een discussie ook nog gehoord dat dit wellicht niet zo zeer aan het weer ligt maar aan het fructaangehalte in het gras kan liggen, hoewel mijn da benoemde dat ze deze symptomen vaker zag wanneer het weer om sloeg.

Ik zou overigens als ik jou was ook nog een bloedonderzoek laten doen naar (bloed)wormen, die is betrouwbaarder dan mestonderzoek.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 08:49

Ja temperatuur is bekend en was niet afwijkend, want gelukkig temp ik hem wel vaker, om die basistemp te kennen.
Ik denk ook het meest aan koliek, maar vind het raar dat het dan nog steeds klachten geeft nu hij alweer even op het gras staat.
Bloedonderzoek is een optie, daar heeft hij altijd in het verleden wat verhoogde waarden op gescoord en juist de laatste keer helemaal niet. Lijkt dus juist ook niet aan de hand te zijn...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:50

Naar om je paard zo te zien, en wat kan je je dan zorgen maken he :(:)

Ik kan je helaas geen tips geven, maar wou je nog meegeven: mijn paard had laatst ook een (achteraf bleek lichte) gaskoliek en ging ook op de grond liggen met een drama van "laat me nu maar hier sterven". Ik was ook compleet in paniek maar een pijnstiller en enkele scheten later was het opgelost :+ Sommige paarden kunnen behoorlijk snel 'berusten' bij koliek en dat ziet er heel eng uit, maar wil niet altijd zeggen dat ze echt aan het doodgaan zijn.

Maar snap je ongerustheid heel goed :(

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:52

Ik zou hem eens door laten meten door Eric Laarakkers of Charlotte Wellekens. Het is een lastig verhaal en waarschijnlijk is er meer aan de hand dan dat je zelf weet,....

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 08:53

Suzan_bobar schreef:
Ik zou hem eens door laten meten door Eric Laarakkers of Charlotte Wellekens. Het is een lastig verhaal en waarschijnlijk is er meer aan de hand dan dat je zelf weet,....

Die ken ik niet. Wat doen die dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:58

Zou het ook een maagzweer kunnen zijn ?
Denk sowieso verstandig om zijn maag en darmen te laten checken.
Het liggen kan natuurlijk van maagpijn komen, misschien sluit hij zich wat af door de pijn en lijkt het alsof hij dan half slaapt.

Erg vreemd inderdaad, en als een ander paard soort gelijke symptomen heet.
Maar dat zou natuurlijk wel kunnen komen van het gras, zeker als het gras wat vet voor de paarden is komt het wel voor dat ze er op reageren door winderig te zijn en wat buikpijn te hebben :j

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:59

Zoek ze maar eens op via google. Eric zit bij holistisch praktijk den Hoek en Charlotte komt uit Emst. Net wat voor jou dichterbij is. Ik had erg vage klachten ook bij mijn paard. Ben overal geweest, totdat iemand mij Charlotte aanraadde. De verandering is bizar! Ze meten met een antenne, klinkt heel vaag zo uit mijn mond merk ik. Ben helemaal niet van dat vage, maar wel als het werkt. En dit werkt. Daarom deel ik dat graag ;-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:06

Is hij getest op zand in de darmen?
Als ze op een zo as kale weide staan en toch hier en daar wat kort gras eten krijgen ze ongemerkt toch een boel zand binnen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:15

Suzan_bobar schreef:
Zoek ze maar eens op via google. Eric zit bij holistisch praktijk den Hoek en Charlotte komt uit Emst. Net wat voor jou dichterbij is. Ik had erg vage klachten ook bij mijn paard. Ben overal geweest, totdat iemand mij Charlotte aanraadde. De verandering is bizar! Ze meten met een antenne, klinkt heel vaag zo uit mijn mond merk ik. Ben helemaal niet van dat vage, maar wel als het werkt. En dit werkt. Daarom deel ik dat graag ;-)

Fijn dat t jou geholpen heeft..
Ook ik ben daar geweest en helaas heeft t mij alleen heel veel centen gekost..

@ts: misschien kan Linda van Diepen je verder helpen..Google haar maar eens.. sterkte!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:23

Er was geen zand aangetroffen stond er. Ik neig ook naar maag en of darm klachten. Je zou gekookt lijnzaad kunnen geven. Sowieso goed voor de slijmvliezen en pak ook nog klein beetje zand mee.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:11

Wat het precies is , altijd lastig zulke dingen. Ik heb ook een paard gehad met vage terughoudende koliekklachten. Begonnen vlak na aankoop, vermoedelijk toch de overgang naar nieuwe plek geweest. Terwijl voermanagement (dagelijks weidegang, ruwvoer, krachtvoer) nagenoeg zelfde was en prima kwaliteit. Toch combi met stress. Klachten waren dusdanig dat hij problemen bleef houden met het krachtvoer wat hij al jaren kreeg, dagelijks op gras bleef ook problemen geven hoewel hij zeker meer gewend was.

Het zou kunnen dat de hoefzweer er los van staat. Overkomt de meeste paarden wel eens. Het zou wel kunnen dat pijn ervan en verhuizing de trigger zijn geweest voor verdere klachten. Maar hoeven dus niet perse symptomen te zijn.

Kies in ieder geval een kliniek waar ze ervaring hebben met inwendige onderzoeken en ook echo kunnen maken icm bloedonderzoek. Laat daar ook je ruwvoer evt. eens onderzoeken. Om de twee weken koliekklachten is minder vaag dan je denkt. Wel ontzettend pijnlijk voor je paard, je zult ergens moeten beginnen. Succes.

Als je meer wilt weten over hoe en wat betreft mijn paard moet je maar even pb-en anders :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:20

Britt1 schreef:
Amalarab: ja, ons wormbeleid is mestonderzoek. Daarvan had ik toevallig vlak voor de vage klachten stonden gewoon een goede uitslag. Lintworm wordt niet getest, vandaar dat ik die nog apart op een andere manier heb gedaan (en nog op uitslag wacht dus)..
Geen zand aangetroffen in de mest trouwens.

Er is al eerder gebleken dat alleen mestonderzoek niet voldoende betrouwbaar is. Ik zou om te beginnen er maar eens een flinke wormspuit induwen. En dan goed de mest in de gaten houden. Komen er ongewenste gasten uit, dan over een week of 8 nogmaals flink ontwormen.

Als dat onvoldoende effect heeft kan je verder kijken.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:05

lailapri schreef:
Er was geen zand aangetroffen stond er. Ik neig ook naar maag en of darm klachten. Je zou gekookt lijnzaad kunnen geven. Sowieso goed voor de slijmvliezen en pak ook nog klein beetje zand mee.

Kook het aub niet, tijdens het koken wordt die drap gevormd. Dit is linoleum. Dat wordt gebruikt in de verf industrie. Blauwzuur is al jaren achterhaald. Gewoon 100g ongekookt geven en ne 15 minuten de bak verwijderen en schoon maken.

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:39

Misschien wel heel erg ver gezocht hoor. Maar benoem bij de dierenarts eens Grass Sickness...dat kan een (tijdelijke) verlamming van de ileum veroorzaken..waardoor verstoppingskoliek en dus veel pijn..

Iig heel veel sterkte met je paard, hoop dat eea snel duidelijk zal zijn!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:07

Suzan_bobar schreef:
lailapri schreef:

Kook het aub niet, tijdens het koken wordt die drap gevormd. Dit is linoleum. Dat wordt gebruikt in de verf industrie. Blauwzuur is al jaren achterhaald. Gewoon 100g ongekookt geven en ne 15 minuten de bak verwijderen en schoon maken.

Mijn dierenarts raadde juist aan het wel te koken, zodat het slijmerig was. Maar jij beweert dat ik al jaren iets voer wat niet goed is?

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 13:25

Dank voor al jullie antwoorden. En tja, het kan van alles zijn. Voor nu zit ik vooral in dubio of ik op heel korte termijn met hem naar een kliniek moet gaan of eerst moet wachten op de uitslag van de lintwormtest. Ik weet het even niet... |( Vandaag was ie weer normaal, gewoon fit. Heb hem na overleg met dierenarts wel preventief vast ontwormd met Iverpraz.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:30

Suzan_bobar schreef:
lailapri schreef:

Suzan heeft een klokje horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. Lijnzaadolie is een bestanddeel van linoleum, samen met o.a. hars en houtmeel of kurk. In de verfindustrie gebruiken ze ook water, is dat dan ook ineens slecht?

Het slijmerige heb je juist nodig om eventueel zand uit de darmen mee te nemen. Ongekookt heeft het dat effect niet.

Britt1 schreef:
Dank voor al jullie antwoorden. En tja, het kan van alles zijn. Voor nu zit ik vooral in dubio of ik op heel korte termijn met hem naar een kliniek moet gaan of eerst moet wachten op de uitslag van de lintwormtest. Ik weet het even niet... |( Vandaag was ie weer normaal, gewoon fit. Heb hem na overleg met dierenarts wel preventief vast ontwormd met Iverpraz.

Heel verstandig. Even goed in de gaten houden. Mocht er sprake zijn van een flinke wormbesmetting dan kunnen ze koliekverschijnselen krijgen als grote hoeveelheden dode wormen door het darmkanaal gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:33

Overleg anders nog eens met je eigen DA en eventueel de kliniek. Wat kunnen ze nu doen op de kliniek, wat niet kan nu hij gewoon thuis staat? Welke onderzoeken willen ze uitvoeren?
Als zij ook eerst een lintwormtest willen afwachten, dan heeft het niet veel zin daar nu al heen te gaan. Als zij juist andere ideeën hebben is het mogelijk wel zinnig.

En tenslotte; Als je het echt niet vertrouwd? Gaan! Al is het maar omdat je het jezelf dan later nooit kan verwijten, mocht er wel echt iets mis zijn.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 13:35

Roodvos, kan dat echt als ik nog een negatieve uitslag had van het laatste mestonderzoek? In huidige mest door dierenarts ook weer geen eitjes/wormen gevonden- wel dus nog getest apart op lintworm.

Blijheid: als we naar de kliniek gaan dan wil ik maag-darmkanaal nader later onderzoeken, want als er echt iets is, dan lijkt het wel in die hoek te zitten..