Acute spierpijn maar niet spierbevangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FenDT

Acute spierpijn maar niet spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 12:05

Hi allemaal,

Ik heb een 8 jarige KWPN ruin waarmee ik Z2 rijdt. Het is een paard dat heel erg veel spanning kan opbouwen maar dit niet naar buiten uit, maar zichzelf heel erg aanspant. Afgelopen dinsdag had ik les en daar hadden we in de buitenbak ook weer veel last van spanning (water, opvliegende vogels, enge hekjes) en dan voel ik hem onder mij heel erg aanspannen. Tijdens de les hebben we daarom vooral heel erg op de ontspanning gefocust en heb ik weinig geks aan oefeningen gedaan. Naarmate de les vorderde kon hij af en toe wel ontspannen en loslaten, maar hij laat zich dan ook weer snel afleiden door "enge dingen". Ik ben overigens zolang ik hem heb (sinds zijn 3e) al bezig met ontspanning, ontspanning, ontspanning en over het algemeen gaat dit heel erg goed de laatste tijd. Deze les was in principe dan ook niet een apart geval op zich, aangezien hij wel vaker zo veel spanning in zijn spieren heeft.

Na afloop van de les heb ik lekker uitgedraafd en gestapt. Vervolgens stond ik nog even stil om te praten en wilde ik daarna naar de trailer stappen. Het leek of hij een beetje kreupel en stijfjes ging lopen met rechts voor, maar dit heb ik wel vaker eventjes gevoeld na een zware les. Als ik dan even doorstapte was dit weer over. Echter leek het nu wel langer aan te houden, we kregen hem ook lastiger de trailer op. Thuis aangekomen kwam hij met moeite de klep af en het lopen naar de stal was een DRAMA! Hij wilde NIET meer lopen en leek stokkreupel. Ik wilde dit even aankijken tot de volgende dag, maar het was 's ochtends vroeg nog steeds slecht dus gelijk DA gebeld.

DA heeft bloed afgenomen omdat zij, na een stukje met hem gelopen te hebben (de stal uit en weer omdraaien) meteen dacht aan spierbevangenheid. ’s Middags kreeg ik de uitslag en hij blijkt niet spierbevangen te zijn. De DA denkt nu dat hij door de vele spanning op zijn spieren gewoon hele erge spierpijn heeft. Hij heeft nu Metacam gekregen en ik heb hem nog niet uit zijn stal gehaald (daar staat hij nu sinds dinsdagavond in). Hij heeft wel een grote stal overigens en hij staat normaal gesproken altijd de hele dag in een hele grote paddock en ze gaan sinds twee weken ongeveer om de dag een uurtje op het land. Hij heeft ook niet een periode van rust of juist overmatige inspanning achter de rug en ook niet teveel krachtvoer gekregen op een rustdag (we halveren de portie dan altijd), dus eigenlijk alle aanleidingen voor spierbevangenheid heeft hij ook niet gehad. Hij krijgt al ruim een jaar magnesium bijgevoerd om zijn spieren te ondersteunen.

Ik wil vanavond kijken of ik een beetje met hem kan wandelen, maar wil vooral kijken of hij zelf aan geeft of hij wel wil lopen. Vanochtend toen ik de Metacam heb gegeven was het in de stal nog niet al te best. Als het aanhoudt de komende dagen moeten we de DA weer bellen.

Ik ben heel erg benieuwd of er mensen zijn die dit ook meegemaakt hebben. Kan het ook zijn dat de test van het bloed het toch mis heeft? Of kan spierpijn echt zo acuut onstaan, zonder dat het in het bloed te zien is? Kan hij zichzelf zo overspannen hebben tijdens het rijden? En wat zijn jullie verdere ervaringen met juist wel of niet bewegen? Een ernstig spierbevangen paard moet je boxrust geven, maarja, dat heeft hij niet. En mensen moeten juist bewegen als ze spierpijn hebben.. Moet ik toch verplicht met hem gaan wandelen ook al zie ik dat hij erg last heeft?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 00:14

Hoefbevangen?
Ook de heel beginnende (minieme) fase kan hier al aanleiding tot geven...
Pulsaties en warm aanvoelende hoeven zijn inmiddels ook al lang achterhaald, dit hoeven niet altijd de symptomen te zijn, zeker in het beginnend stadium kan pulsatie en warmer aanvoelen van de hoeven prima afwezig zijn, terwijl HB wel al begonnen is...

FenDT

Re: Acute spierpijn maar niet spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 11:35

Dankje voor je reactie, had ook nog een PB van iemand gekregen.

Heb hem gisteren aan de hand laten lopen en los gehad en zag niets meer aan zijn spieren. Het is nu puur zijn rechter voet waar hij zo min mogelijk op wil staan en liever niet wil belasten. Blijkbaar had hij hier zo acuut last van dat het doortrok in zijn hele lijf. Het lijkt iets in zijn hoef of onderbeen te zijn dus we hebben vandaag een afspraak bij de kliniek voor vervolgonderzoek. Misschien inderdaad iets met hoefbevangenheid of een hoefzweer, maar hopelijk vanmiddag meer zekerheid!

Shelber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:25

Klinkt inderdaad wel als een hoefzweer, ben je inmiddels al wat meer te weten gekomen?

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 11:16

Zijn rechtervoorbeen is helemaal op de foto, scan etc. gezet, vanaf zijn schouder tot het puntje van zijn hoef. Onze hoefsmid werkt ook deels voor de kliniek dus hij heeft ook zijn ijzer eraf gehaald en onderzocht. Ze kunnen voorlopig helemaal niets vinden. Niets in zijn hoef, niets gebroken, niets gescheurd en hij geeft ook niet goed aan waar het precies zeer doet omdat hij niet op pijnprikkels reageert. Toch loopt hij alsof hij bij wijze van spreke in een punaise heeft gestaan en zijn voet zo min mogelijk wil belasten.

Ze hebben iets vocht gezien in zijn kootgewricht en in zijn achterknie dus daar zou misschien iets kunnen zitten. We hebben twee opties gekregen waar we maandag over terug moeten bellen. We kunnen meteen met ontstekingsremmers beginnen en kijken hoe dat aanslaat (hij staat nu ook al op Metacam en het gaat wel elke dag iets beter) of terug naar de kliniek gaan en door middel van uitverdoven kijken waar de pijn precies vandaan komt en dan gerichter behandelen. Ik vraag mijzelf op dit moment af wat het verschil in behandeling dan kan zijn, want ontstekingsremmers doen gewoon hun werk, of het nu in de knie of in de koot zit lijkt mij, maar dat wil ik maandag navragen.

Voorlopig dus allemaal nog vaag en onduidelijk, maar de DA gaf aan dat we positief moeten inzien dat er niks ernstigs is gevonden en we veel kans hebben op genezing.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:26

Ik dacht nav je eerste bericht aan een magnesiumtekort, maar dat voer je al.
Nav je latere berichten... staat ie toevallig net weer op ijzers voor het buitenseizoen? Ik dacht het zou ook een hoefkneuzing kunnen zijn. Kan gebeuren als je ineens ijzers eronder zet of juist weghaalt, door de toename/het wegvallen van de steun