Kniebanden paard sterker maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elen

Kniebanden paard sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 10:17

Hallo allemaal,

Vorige week is de osteopaat bij ons langs geweest. Mijn paard liep scheef waardoor de zadel altijd naar links zakte. Blijkbaar zaten haar eerste ribben zowel links als rechts vast. Als gevolg zijn ook haar SI-gewricht en voorste knieën vast komen te zitten. Door de spanning in de rug had ze ook spanningsproblemen in haar kaken. Door haar verkeerde houding heeft ze ook zwakke kniebanden. Je merkt duidelijk dat ze links sterker is dan rechts.

Heeft er iemand tips hoe je de banden sterker kan maken? Balkjes lopen doen we al.

Bedankt ;)

knollentuin

Re: Kniebanden paard sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:33

Banden kan je niet sterker maken, je moet de spieren in dat gebied sterker maken zodat ze de banden gaan ondersteunen en zo het probleem
Op gaan lossen.
Alle oefeningen die erop gericht zijn om je paard sterker en soepeler te maken, lees; alle goede onderbouwde training die erop gericht is een paard volgens het scala op te leiden.
Overgangen, schakelingen wendingen, dan- voltes en zijgangen mits het gebied ontstekingsvrij is

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:29

Mag ik vragen wat de osteopaat bedoelt met: De ribben zitten vast? Na mijn idee is daar niets verkeerds aan want als de ribben los zouden zweven zou het niet goed gaan.

Wat Knollentuin zegt, banden kunnen niet sterker gemaakt worden, de spieren zullen aangepakt moeten worden. Is er ook gekeken naar de bewegingen van het paard? en is daar nog iets naar voren gekomen :)

Als je wilt kun je me een PB sturen dan kan ik je misschien wat gerichter helpen :)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:33

ln ieder geval trainen op een goede stevige bodem, zodat het paard echt bovenop de bodem loopt en er niet in wegzakt (dat is namelijk funest voor slappe knieën). In een rustig tempo rijden. Hier rijden we jonge paarden met slappe knieën in een rustige draf een paar maal per week een stuk over de weg.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:51

Mijn paard met slappe knieën heeft erg veel baat gehad van de aquatrainer (health for horses in de buurt van Hoogeveen). Gelukkig heeft ze nu geen last meer en kan ik haar gewoon rijden. Ik weet niet hoe oud je paard is, maar dit komt wel vaker voor bij jonge paarden. Mijn paard heb ik daarom erg weinig belast tot haar 7e! Het was ook wel een dame die niet zoveel toeliet :-), maar nu ze lichamelijk uitgegroeid is is ze juist super makkelijk...