Pony ligt veel en loopt moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FuryEasy

Pony ligt veel en loopt moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 18:12

Hee,
ik ben hier net nieuw dus ik weet niet of dit hier goed staat :oo

In ieder geval ben ik een beetje bezorgd om mijn shetlander Easy. Ik merk dat ze veel ligt in de wei en als ik naar haar toe ga kijkt ze even op, maar gaat dan weer plat liggen. Als ze eenmaal staat en ik probeer met haar te lopen gaat die heel moeilijk. Ze wil bijna niet meekomen. De hoefsmid is gekomen, maar hij zegt dat het niet aan de hoeven kan liggen. Ze is niet bevangen en de hoeven zijn ook niet te lang. De hoefsmid suggereerde dat het eventueel kon liggen aan haar gewrichten.

Verder ziet ze er heel gezond uit. Ze is helemaal niet dik, ze heeft gewoon haar normale gedrag, ze eet goed, ze mest goed en ze heeft geen koorts.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Bedankt voor het lezen!! :)

Roqfort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:15

Waarom bel je niet even een dierenarts?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:15

Ook dunne paarden kunnen bevangen raken, zet ze haar voorbenen verder naar voren dan normaal? En inderdaad de dierenarts bellen zoals hier voor werd gezegd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:16

Klinkt sowieso als pijn in het bewegingsapparaat. Wat zegt je veearts er van? Hoe oud is de shet en wat krijgt 'ie te eten? Sinds wanneer heeft 'ie dit gedrag?

Ik denk toch bevangen. Het is een fabel dat een paard pas hoefbevangen is als de voorbenen ver vooruit gestrekt staan.
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-05-16 18:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:17

Verstandig dat je de smid hebt laten komen, zou ook mijn eerste ingeving zijn, maar als die niets voor je pony kan doen, dan is de dierenarts de aangewezen persoon om rap te bellen!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:18

Spierbevangen misschien?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:20

We kunnen wel van alles roepen maar bij dingen zoals hoef/ spierbevangenheid,koliek, artrose moet zo'n dier zowieso medische hulp hebben.

En daarvoor is maar 1 persoon bevoegd en dat is de dierenarts....dus die moet je bellen.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 18-05-16 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

FuryEasy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 18:22

Easy staat recht op haar benen. Dus ze zet ze niet naar binnen neer of naar voren. Ze heeft er nog niet heel lang last van. Het begon begin april. Maar ik denk dat we inderdaad de dierenarts er bij moeten halen. Ze is nog maar 5 jaar oud en ze loopt nu samen met een andere pony in de wei.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:24

Haal de pony maar uit de wei en zet hem op water en hooi (geen voordroog/kuil) gewoon hooi en morgen ochtend om 8 uur de dierenarts bellen voor een afspraak dezelfde dag.

Heb je geen hooi geef dan stro.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 18-05-16 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:24

Begin april :wow:

FuryEasy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 18:26

Zal ik doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:26

Als ze al vanaf april last heeft moet je toch echt de dierenarts erbij halen, ook normaal ogende paarden kunnen heel erg bevangen raken zowel spier als hoefbevangen. 5 jaar is normaal te jong voor artrose. En tot d edierenarts is geweest niet meer laten bewegen dan ze zelf willen en voor de zekerheid even minder gras geven en stoppen met krachtvoer als ze dat al krijgt.

Cemlys

Re: Pony ligt veel en loopt moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:31

Klinkt al bevangen inderdaad. Even dierenarts erbij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:39

Wow, al anderhalve maand...

Probeer die pony in het zicht van andere paarden neer te zetten. GEEN tarwestro geven. Als je het hebt dan aub goed hooi. Geen rommel uit plastic. Als je hooi van matige kwaliteit is (onvolwassen gras, bemest met kunstmest enz) dan kun je het mengen met voederstro als je dat hebt.

Succes.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 05:56

In april was het gras heel gevaarlijk voor paarden: koude nachten en warm en zonnig overdag: dat leidt tot veel suiker (fructaan) in het gras.
Veel hoefbevangen paarden.

Van het gras halen en op zand zetten, liefst nat zand, alleen hooi en water. Mocht het toch geen hoefbevangen zijn, dan kan het in ieder geval geen kwaad.

Veearts bellen zo snel mogelijk! En een goede diagnose laten stellen.

Voel je in de koot onder de kogel de ader kloppen?
Dat hij niet naar achteren hangt , komt meer voor als hij aan 4 benen hoefbevangen is,

Ik hoop voor je dat het iets anders is, maar dat weet je pas als de veearts is geweest. Niet wachten met bellen!

czarina

Re: Pony ligt veel en loopt moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 06:40

Toch maar beter even de veearts bellen.
Zelf ook met een shet, had blessure en ging steeds berg op en af. Tot ze 2 weken geleden steeds ging liggen en niet wou lopen. Meteen foto's gemaakt en is ze bevangen met kanteling.
Ze had geen typische stand, geen warme hoeven en geen pulsatie plus smid zag geen verbrede witte lijn.
Overigens stond zij al vanaf febr niet meer op de wei.
Straks met haar naar de kliniek waar ze haar hopelijk weer op de rit krijgen.

Dus, laat er naar kijken. Een paard loopt niet voor niks moeilijk/nauwelijks en veel liggen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:48

Jeetje, jij laat je pony al sinds april lopen met veel pijn? -O-

Een paard wat amper kan opstaan en lopen, daar bel je direct een DA voor! Hopelijk kan hij nog iets voor je pony betekenen. Een hoefsmid kan overigens niet altijd zien of een paard bevangen is, wat er IN de hoef gebeurd is. Dat kan alleen via foto's.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 00:59

Is de dierenarts er al bij geweest TS? En wat zei die? Hoe gaat het nu?