Dunne darmoperatie 3 wkn oud veulen...ervaringen gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckymoon

Dunne darmoperatie 3 wkn oud veulen...ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 12:29

Hoi allemaal,

Op 29 april is ons Amerikaans miniatuurmerrieveulentje geboren na een dracht van 308 dgn. Aan de vroeg kant dus.

Na 2,5 dag is ze opgenomen in de kliniek in Merelbeke ivm dat ze elke keer wegviel. Daar is de diagnose juveniele narcolepsie/cataplexie gesteld. Hier zou ze in principe overheen kunnen groeien in haar 1e levensjaar. Dus toen ze op 7 mei weer thuiskwam hadden we goede hoop.

Toen bleek dat ze niet zelfstandig kon mesten. Dus iom de kliniek begonnen om om de 8 uur een microlax te geven om haar hiermee te helpen. Plassen ging overigens vanaf het begin al wel goed.

Tussen de slaapaanvallen en slaapuren door deed ze het eigenlijk heel erg goed. Dronk meermaals per uur, knabbelde met mama mee aan het gras en was levendig en vrolijk. Per dag was ze ongeveer wel een uurtje of 20 in slaap of was ze tegen de slaap aan het vechten.

Afgelopen zondagmiddag werd ze zwakker en wilde maandagochtend ook niet mesten na haar tubetje microlax. Ook had ze slijm/snot ( lichtgeel) in haar beide neusgaatjes. Toen besloten om haar direct weer naar Merelbeke te brengen. Ze was op dat moment bij non-stop in slaap.

Daar is wéér een uitgebreid bloedonderzoek gedaan, geen afwijkingen. Echo van de buik aan beide kanten en ook die was eigenlijk zonder rare dingen.

Omdat toch haar mest niet bleef komen is er gistermiddag een rontgenfoto gemaakt van haar buik aan beide kanten. Hieruit bleek dat haar dunne darm over de gehele lengte om-en-om gevuld is met gas/etensresten/gas/etensresten/gas en zo door.

Hierna heeft ze via een neussonde een flinke hoeveelheid parafine grekegen. En daarop was ondertussen het wachten.

Zojuist weer contact gehad met haar arts en ondanks de parafine komt er weinig tot geen mest af. Ook zitten er bij de weinige mest die wel afkomt redelijk veel resten van darmslijmvlies. Dat is niet goed.

Ook heeft ze inmiddels een lichte longontsteking...hiervoor staat ze sinds dinsdag op AB

Ze maken op dit moment weer een echo van haar buik om te bepalen hoeveel er dus is achtergebleven.

Er kunnen twee oorzaken zijn:
- een mechanisch probleem in de darmen zelf, bv vernauwingen ( dit is te bepalen door een darmoperatie)
- een neurologisch probleem ( ook ivm de aanwezige narcolepsie), hier is dan niets meer aan te doen :(

We moeten straks bepalen of we haar gaan opereren ;( Maar wij twijfelen zelf heel erg. Moeten we ons kleine meisje een zware darmoperatie aandoen? Het is natuurlijk een zwaar/lang herstel en ze is al erg verzwakt. De arts kan ons niet echt een goede prognose geven omdat ze daar zelf ook voor een groot raadsel staan.

Ik zou ZOOO graag ervaringen horen van mensen die ook een darmoperatie bij hun veulen hebben laten doen...is dit succelvol geweest? Hoe herstelde het veulen? En hoe gaat het daar nu mee?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:33

Ik heb geen ervaring hiermee. Ik vind het wel goed dat je er vantevoren over nadenkt.
Medisch kan er veel, maar moet alles wat kan?
Sterkte met de afweging.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:37

Wij hebben geen veulen maar een volwassen paard laten opereren aan een nierband-entrapment.
hierbij is ook de darm geopereerd.. eerlijk? ik zou het nu ik weet wat de nazorg is en alle stress die
daarbij komt niet meer doen. niet voor mezelf maar meer voor het paard, ze mogen zo weinig en het heeft ons paard zoveel gekost, dat hij nu permanent grasmaaier is omdat zijn lijf zo'n tik heeft gehad.

Ik hoop dat jullie een beslissing kunnen nemen waar jullie vrede mee hebben.

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 12:44

rink schreef:
Wij hebben geen veulen maar een volwassen paard laten opereren aan een nierband-entrapment.
hierbij is ook de darm geopereerd.. eerlijk? ik zou het nu ik weet wat de nazorg is en alle stress die
daarbij komt niet meer doen. niet voor mezelf maar meer voor het paard, ze mogen zo weinig en het heeft ons paard zoveel gekost, dat hij nu permanent grasmaaier is omdat zijn lijf zo'n tik heeft gehad.

Ik hoop dat jullie een beslissing kunnen nemen waar jullie vrede mee hebben.

Dankjewel!
Dat is inderdaad dus waarover wij twijfelen. Is haar levenskwaliteit nog zodanig dat het een blij/gezond paardje kan worden? Ze hoeft hier verder niets, alleen lief en gelukkig zijn. Fokken gingen we sowieso niet met haar.

Natuurlijk ook de realistische kant. Straks zijn we misschien wel € 3000,- verder en overlijdt ze alsnog aan complicaties...

Anoniem

Re: Dunne darmoperatie 3 wkn oud veulen...ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:50

Poeh lastig hoor. Mijn gevoel zou zeggen inslapen. Dit in combi met de longontsteking en epilepsie, want ik ga er vanuit dat dit een risico met zich mee brengt tijdens de operatie.
En hoe groot is de kans dat het goedkomt? En wat is een miniveulen je waard?

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 12:53

Joolien schreef:
Poeh lastig hoor. Mijn gevoel zou zeggen inslapen. Dit in combi met de longontsteking en epilepsie, want ik ga er vanuit dat dit een risico met zich mee brengt tijdens de operatie.
En hoe groot is de kans dat het goedkomt? En wat is een miniveulen je waard?

Dankjewel voor je reactie.

Ze heeft overigens geen epilepsie hoor, maar narcolepsie (slaapziekte).

De kans dat het goed komt is totaal niet voorspelbaar..Wij neigen ook naar inslapen |( maar zijn zo bang om die keuze te vroeg te maken...het is zó moeilijk..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:56

Je kunt de keus voor inslapen nooit te vroeg maken, wel te laat.
Zelf zou ik ook neigen naar inslapen. Alles bij elkaar is het nog maar afvragen of ze de operatie goed doorstaat en het levensverrijkend is.
En de artsen kunnen al geen prognose geven. Dat vertelt eigenlijk ook wel een beetje genoeg..
Moeilijk hoor! Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:58

Oh lol, verkeerd gelezen, maar dan nog, lijkt me dat een risico. Heb je het daar over gehad met de dierenarts?

Ik zou overwegen:
- wat is de kans dat het goed komt?
- hoeveel gaat het kosten, maar vooral, wat is jouw maximum.
- hoe is haar leven na de operatie? Moet ze voor altijd speciaal voedsel?
- wat wilde je met haar doen? Verkopen? Fokken?

Overleg ook goed met je artsen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:58

heeft ze geen zuurstof gebrek gehad bij de geboorte?De zogenaamde Dummy veulens?Dat dat verward word met nacroleptie?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:59

Pfff heftig, alles bij elkaar opgeteld. ........ En onderschat zeker de longontsteking ook niet.
Weet alleen dat een narcose al super eng en belastend is.
:(:) :(:) Wil je heel veel sterkte wensen met wat je besluit ook is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:00

Pfff normaal ben ik wel van je kunt het allicht proberen. Maar met haar narcolepsie, longontsteking wat met beademen en operatie al lastig wordt. Neig ik naar inslapen.

Maar dan blijf je met de wat als. Enige dat dan over blijft is onder narcose brengen als voor een operatie, onderzoek doen en bij de minste twijfel vanuit die narcose laten inslapen. Dan heb je in ieder geval voor jezelf duidelijkheid. En is het in slaap brengen misschien minder heftig voor jullie allemaal omdat de insteek narcose voor onderzoek is.

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 13:02

Joolien schreef:
Oh lol, verkeerd gelezen, maar dan nog, lijkt me dat een risico. Heb je het daar over gehad met de dierenarts?

Ik zou overwegen:
- wat is de kans dat het goed komt?
- hoeveel gaat het kosten, maar vooral, wat is jouw maximum.
- hoe is haar leven na de operatie? Moet ze voor altijd speciaal voedsel?
- wat wilde je met haar doen? Verkopen? Fokken?

Overleg ook goed met je artsen.

Ze zou sowieso voor altijd hier blijven. Dat was al de bedoeling voordat ze uberhaupt ook maar geboren werd.

Vooral haar leven na de operatie is voor ons het allerbelangrijkste..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:02

Is een second opinion geen optie?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:02

geerke schreef:
heeft ze geen zuurstof gebrek gehad bij de geboorte?De zogenaamde Dummy veulens?Dat dat verward word met nacroleptie?

Dat is ook nog wel een goede, zou door verslikking ook de longontsteking kunnen veroorzaken, pfffff :(:)

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 13:04

geerke schreef:

Neenee, de bevalling is goed en vlot verlopen. Ze is absoluut geen dummy-veulen, er zijn in Merelbeke wekelijks meerdere dummy-veulens binnen, nu zijn er ook weer twee. Die optie is uitgebreid bekeken en uitgesloten.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:04

Jeetje.. wat een dilemma. .
Maar als ik het zo allemaal lees zou ik er persoonlijk voor kiezen deze kanjer te laten gaan. Ik vind het nog al wat om zo'n jong dier (eigenlijk elk dier) zo'n traject Door te laten gaan.

Heel veel sterkte met je moeilijke keuze..

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 13:05

jobamara schreef:
geerke schreef:

Dat is ook nog wel een goede, zou door verslikking ook de longontsteking kunnen veroorzaken, pfffff :(:)

De longontsteking komt idd waarschijnlijk doordat ze in slaap valt tijdens het drinken. de melk komt dan idd in haar luchtwegen..

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:05

Hier geen ervaring maar wellicht dat je er toch wat aan hebt :)

Uitgaande van je verhaal lees ik dat ze geen goede start heeft, beginnende met narcolepsie. Er is een mogelijkheid dat ze daar, begrijp ik, overheen groeit, maar dat hoeft dus ook zeker niet het geval te zijn. Als je daar even vanuit gaat zal het dus een zorgenkindje blijven. Wil je dat, heb je daar de ruimte voor, lukt dat financieel als ze omvalt en zich bezeert en dat allemaal ook als je 5 jaar verder bent?

Verder zit je dan nu ook nog is tegen die operatie aan te hikken met al een verzakt veulen + bovenstaande. En daarnaast met nog een onduidelijke prognose. Zowel of en hoe ze uit de operatie komt en wat er van haar overblijft in de herstelperiode.

Ik denk dat je er eigenlijk alleen verlies op kan draaien. Ze heeft al narcolepsie, zonder duidelijke prognose. Deze operatie is bijzonder twijfelachtig, ze is ontzettend jong, zwak, en dit is voor zowel haar als jullie nog maar het begin van een waarschijnlijk lang traject aan kosten en stress. ( Als ze het al overleeft).

Dat allemaal bij elkaar opgeteld dan zou dat voor mij reden zijn om het niet te doen en dan alleen al uitgaande van wat het veulen door moet.

Heel veel sterkte gewenst met de beslissing.
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 18-05-16 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:08

Hier ook iemand die, gezien haar problemen, zou kiezen voor inslapen.. :o
Een operatie geeft geen garantie, maar ook het 'over de nacrolepsie heen groeien' is ook geen garantie.
Je hebt alleen wel de garantie dat, als je haar in zou laten slapen, je nog meer problemen voorkomt.
En heel eerlijk.. als ze nu in deze kleine 3 weken al dít voor haar kiezen krijgt, vrees ik voor de toekomst..

Ik wil je sterkte wensen, welke beslissing je ook neemt.

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 13:11

lisem94 schreef:
Hier geen ervaring maar wellicht dat je er toch wat aan hebt :)

Uitgaande van je verhaal lees ik dat ze geen goede start heeft, beginnende met narcolepsie. Er is een mogelijkheid dat ze daar, begrijp ik, overheen groeit, maar dat hoeft dus ook zeker niet het geval te zijn. Als je daar even vanuit gaat zal het dus een zorgenkindje blijven. Wil je dat, heb je daar de ruimte voor, lukt dat financieel als ze omvalt en zich bezeert en dat allemaal ook als je 5 jaar verder bent?

Verder zit je dan nu ook nog is tegen die operatie aan te hikken met al een verzakt veulen + bovenstaande. En daarnaast met nog een onduidelijke prognose. Zowel of en hoe ze uit de operatie komt en wat er van haar overblijft in de herstelperiode.

Ik denk dat je er eigenlijk alleen verlies op kan draaien. Ze heeft al narcolepsie, zonder duidelijke prognose. Deze operatie is bijzonder twijfelachtig, ze is ontzettend jong, zwak, en dit is voor zowel haar als jullie nog maar het begin van een waarschijnlijk lang traject aan kosten en stress. ( Als ze het al overleeft).

Dat allemaal bij elkaar opgeteld dan zou dat voor mij reden zijn om het niet te doen en dan alleen al uitgaande van wat het veulen door moet.

Ja, ik denk dat jij het heel goed samenvat...

Wij hebben onze paardjes overigens aan huis, dus de toekomstige huisvesting/observatie zou geen probleem zijn. Ook financieel hebben we wel ruimte voor wat eventuele extra uitgaven.

Maar blijft het aller- allerbelangrijkste haar welzijn. Ik wil geen kasplantje van haar maken. Een paard(je) moet paard kunnen zijn...zo simpel is het. Vandaar onze neiging om haar te bevrijden van haar lijden en evt toekomstig leed.

Pfff..wachten op die echo-uitslag duurt lang :(

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:12

Ik onthoud mij normaal gesproken altijd van reageren op zulk soort topics omdat ik vind dat iemand vanachter een beeldscherm geen helder beeld heeft van de situatie, maar kon het nu even niet laten.

Al haar problemen, waar komen ze vandaan, gaat een operatie daar gegarandeerd uitsluitsel over geven ? Gaat ze zeker weten over haar narcolepsie heen groeien?

Overigens is longontsteking meestal al dodelijk, heel erg hard gezegd. Wat zeggen ze daar op de kliniek over en hoe komt ze daar aan? Wil je haar een operatie aan doen zoals ze er nu voor staat ?

Allemaal vragen die jullie waarschijnlijk ook al bedacht hebben, maar het zijn wel vragen die je kunnen helpen bij het maken van een beslissing.
Jullie denken volgens mij goed over na voor jullie tot een beslissing komen, ik kan jullie daar alleen maar heel veel sterkte en wijsheid bij wensen, het is en blijft moeilijk! Sterkte met jullie kleintje en beslissing !!

__Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:12

Ik ken wel een positief verhaal over een darmoperatie die 20% kans van overleven zou hebben, maar toch goed afgelopen is. Dit veulentje had een verschrikkelijke wormeninfectie en haar darm is in de lengte 1.5 meter opgesneden om de wormen eruit te halen. Wonder boven wonder staat dit veulen nu als een blije jaarling op de wei, zonder complicaties

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:13

wij twijfelden ook behoorlijk. maar de nasleep is zo intensief en heftig.. zoveel risico op alsnog een terugval. die van ons heeft dan ook nog vaak weer flinke stappen terug moeten zetten..
en ons paard was in volledige conditie..

het is zo moeilijk om een beslissing te moeten maken, maar ik denk dat je zelf al wel weet wat de eerlijkste beslissing voor jullie veulentje is.. het is alleen niet eerlijk voor jullie, maar dat is het helaas nooit met zulke keuzes..

heel veel sterkte gewenst

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 13:21

Cayenne schreef:
Is een second opinion geen optie?

Ze staat in Merelbeke, dat is de kliniek van de Universiteit Gent. Er heeft al een heel team van artsen naar gekeken. Zelfs de cardioloog heeft haar hartje onderzocht. Ik denk persoonlijk niet dat een second opinion "nodig" is...

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:22

Merelbeke is een goeie kliniek met veel artsen dus ik denk idd ook niet dat een second opinion nodig gaat zijn... En naar waar moet je dan? Zoveel klinieken zijn er niet in Belgie... Je kan nog naar Equitom, ja, maar dat is voor dat kleine veulentje ook weer een hele rit en om daar nu wss hetzelfde te horen?

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik wil je heel veel sterkte en moed wensen met de uiteindelijk beslissing!