mysterieuze streep (foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lougis

mysterieuze streep (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 20:45

Beste Bokkers,

Ik heb mijn pony nog maar 2 maanden en met zijn wintervachtje is me dit niet echt opgevallen. Maar nu hij zijn wilde lange haren verliest valt de mysterieuze streep heel erg op. Ik zal het proberen zo goed mogelijk te beschrijven. Je voelt dus de 'volle' spieren en daar bij de streep stopt het ineens en gaat weer verder. het is echt een soort groef, die niet al te klein is. Aan de andere kant heeft hij dit niet. Weet iemand wat dit kan zijn?? Ik dacht misschien ooit een operatie gehad en soort litteken maar weet niet zeker? Vorige eigenaars niets van gezegd en staat niets in zijn paspoort / boekje
Foto's om te verduidelijken:

Afbeelding

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/C2Mr26.jpg

http://boktimg.nl/img/m/C2xQMO.jpg

http://boktimg.nl/img/m/HQTwOH.jpg

andere kant, geen streep!

http://boktimg.nl/img/m/NrasoR.jpg
Laatst bijgewerkt door Gini op 17-05-16 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

Jeika

Re: mysterieuze streep (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:47

is dat geen litteken?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:47

Hoogstwaarschijnlijk een litteken, van een wonde ofzo. :j

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:01

Ik denk ook aan litteken. Als er geen tekenen zijn van pijn of discomfort zijn (pijn bij aanraking of bij rijden, beperkte bewegingsmogelijkheden...) zou ik gewoon de volgende keer dat de DA er is voor eender welke reden, vragen wat die ervan denkt.

Arianaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:03

Ik denk ook een litteken

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 21:07

SinneJ schreef:
Ik denk ook aan litteken. Als er geen tekenen zijn van pijn of discomfort zijn (pijn bij aanraking of bij rijden, beperkte bewegingsmogelijkheden...) zou ik gewoon de volgende keer dat de DA er is voor eender welke reden, vragen wat die ervan denkt.

Goh ik merk het niet meteen, ken er natuurlijk niet alles van maar hij reageert niet slecht als je hem erover streelt. Heb hem al uren geinspecteerd wat het mogelijk zou kunnen zijn:p Ook met buigen doet hij er niet moeilijk over trouwens. Mja wie weet hoelang hij het al heeft! danku voor de reactie ;)

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 21:09

Mijn vriend zegt misschien door prikkeldraad, lijkt me wel een mogelijke uitleg :p

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:11

dat zou zomaar kunnen hoor!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:19

Jee, als dit echt een litteken is (en de spier beschadigd is) dan lijkt mij dit iets wat de verkoper had moeten zeggen?! Weet je zeker dat het niet recent is?

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 21:25

EvelienKiss schreef:
Jee, als dit echt een litteken is (en de spier beschadigd is) dan lijkt mij dit iets wat de verkoper had moeten zeggen?! Weet je zeker dat het niet recent is?

Ja had waarschijnlijk gemoeten, mja particulier ... Ik weet niet heel zeker of het een oud litteken is, ga het zowiezo nog laten nakijken. zeker als ie last krijgt. Kan wel eens de reden zijn dat hij vaak gespannen lijkt in zijn nek. Hij loopt wel goed, hoofdje laag en ontspannen. (tenzij hij fietsers ziet moet ie ff oppompen en kijken haha :p)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:29

EvelienKiss schreef:

Je weet niet wanneer dit opgelopen is natuurlijk... Als dat als veulen was en de verkopers hebben dit paard niet als veulen gehad, dan hebben ze er ook het raden naar...

Ik zou het zeker eens vragen aan de DA als ie eens komt :j
Wel een knap paard zeg!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:34

Zou een zogenaamde duimdruk van allah kunnen zijn, google maar eens :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:37

Ik moest aan brindle denken, als het een litteken is mag hij blij zijn dattie nog leeft zeg :oo

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 21:39

Corelli schreef:

Had ik nog nooit van gehoord!! Wel een leuk verhaal, is wel beetje uitgegleden dan met de duim maar goed haha! :D

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 21:44

Azmay schreef:
Ik moest aan brindle denken, als het een litteken is mag hij blij zijn dattie nog leeft zeg :oo

Ja inderdaad... zag je niet met zn wintervachtje, voelde het wel maar dacht dat het spieren waren :?
en brindle, goh denk het niet, is niet echt dieper gelegen maar gewoon een patroon. Ofja 'gewoon', toch wel heel erg speciaal :p en bij mijn pony voel je echt de groeve

LillvalantoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:49

Corelli schreef:

Die duimdruk van Allah ziet er heel anders uit :)
Dit is echt een streep.

Het lijken zelfs 2 strepen miss idd vragen aan de da of hij/zij het weet ;)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:39

zou kunnen dat het een speling van de natuur is. Ik ken een schimmel die een verkleuring heeft alsof ze ooit een flinke draadwond heeft gehad, maar dat is ook gewoon puur natuur.

Maar leuk paard trouwens!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:58

Als het verdikt of anders aan voelt zal het inderdaad een oude wond zijn.
Een kleur mutatie voel je inderdaad niet.

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 19:10

Heb het vandaag nog maar eens goed geïnspecteerd. De groeve is niet zo belachelijk diep als ik eerst beschreef, denk dat ik gewoon te bezorgd reageer :p maar de groeve is toch wel een 8cm lang en dan vanonder en vanboven dijnt het precies uit. Ook in die 8cm lijkt zo een stukje harder vlees te zitten dus zal wel een litteken zijn. Maar heel erg bedankt voor de reacties !

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:21

Probeer een goed te kijken als je paard vierkant staat of hij links en rechts gelijk bespierd is op die lijn. Ik vermoed dat het van een deken is die hij langere tijd heeft op gehad en die scheef lag door een verschillende bespiering links en rechts. Niet echt ernstig hoor, alleen zou je bij ongelijke bespiering daar, er wel aan moeten werken om hem weer gelijker te krijgen aan beide kanten. Daar heb je echt een goede instructie bij nodig, ik zou dan zelf ook regelmatig met hem aan de hand werken.

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 07:44

Jet schreef:
Probeer een goed te kijken als je paard vierkant staat of hij links en rechts gelijk bespierd is op die lijn. Ik vermoed dat het van een deken is die hij langere tijd heeft op gehad en die scheef lag door een verschillende bespiering links en rechts. Niet echt ernstig hoor, alleen zou je bij ongelijke bespiering daar, er wel aan moeten werken om hem weer gelijker te krijgen aan beide kanten. Daar heb je echt een goede instructie bij nodig, ik zou dan zelf ook regelmatig met hem aan de hand werken.

Dat kan inderdaad ook nog! Had ik nog niet aan gedacht. Misschien ook ooit open geschuurd geweest? En ja hij is links en rechts niet even soepel. Ben er mee bezig :p maar ben zelf nogal beginnend in grondwerk (om nog maar te zwijgen van Rechtrichten) ik krijg nu veel hulp van een vriendin van mij die er héél wat van kent maar ga binnenkort toch ook een instructrice zoeken

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:02

Ik denk dat het wildstrepen zijn. Die hebben sommige paarden, vooral wildkleuren uiteraard, op hun benen, maar ze kunnen ook bij andere kleuren en op andere plekken voorkomen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:48

LynnT, hoe lang heb je dit paard al? Het kan best zijn dat er littekens zitten, maar het kan ook alleen in de vacht zitten. Dan zal het per vachtwissel weer minder zichtbaar worden. Goed dat je al merkt dat hij scheef is in zijn beweging ( in elk geval verschil met linksom en rechtsom).

Als hij niet al te vervelend wordt van voeren, kan je ook nog oefeningen met een wortel doen. Naar zijn linkerborst, naar zijn linker voorknie, naar zijn linkervoorhoef. Naar zijn linker"heup", naar zijn linkerspronggewricht en naar zijn linkerachterhoef of zover als je komt. Je paard moet redelijk vierkant staan en niet omdraaien. Dan met zijn hoofd tussen zijn voorbenen laten gaan. Dit doe je aan de rechterkant ook. Hier maak je de hals spieren allemaal soepeler mee. Dit doe je een paar keer per week, het hoeft echt niet iedere dag. Na een paar weken zal je merken dat je steeds verder komt. Het hoeft niet persé hoor, maar het is wel leuk om te doen als ze er niet te vervelend van worden en het heeft toch ook wel effect.

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 20:43

Jet schreef:
LynnT, hoe lang heb je dit paard al? Het kan best zijn dat er littekens zitten, maar het kan ook alleen in de vacht zitten. Dan zal het per vachtwissel weer minder zichtbaar worden. Goed dat je al merkt dat hij scheef is in zijn beweging ( in elk geval verschil met linksom en rechtsom).

Als hij niet al te vervelend wordt van voeren, kan je ook nog oefeningen met een wortel doen. Naar zijn linkerborst, naar zijn linker voorknie, naar zijn linkervoorhoef. Naar zijn linker"heup", naar zijn linkerspronggewricht en naar zijn linkerachterhoef of zover als je komt. Je paard moet redelijk vierkant staan en niet omdraaien. Dan met zijn hoofd tussen zijn voorbenen laten gaan. Dit doe je aan de rechterkant ook. Hier maak je de hals spieren allemaal soepeler mee. Dit doe je een paar keer per week, het hoeft echt niet iedere dag. Na een paar weken zal je merken dat je steeds verder komt. Het hoeft niet persé hoor, maar het is wel leuk om te doen als ze er niet te vervelend van worden en het heeft toch ook wel effect.

Ik heb hem nu pas 2 maanden. Ik twijfel nu toch als het een litteken is maar is nog steeds een mogelijkheid. Heb foto's gevraagd van toen hij jonger was aan de vorige eigenaars en daar had hij deze streep ook al. En moet hij bij alle oefeningen gewoon stil blijven staan? Want hoe moet ik het voor me zien als hij zijn achterste hoef moet aanraken? :p of begrijp ik het verkeerd? Ga het wel zeker proberen, waar ik nu laatste tijd mee bezig ben is hem al laten buigen naar zijn ribben toe. Hij neemt het goed op, wordt af en toe wel lichtjes opdringerig van snoepjes dus probeer dit te beperken.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:52

Ik betwijfel dat het een litteken is... bedoel als het zo'n grote snee is geweest zou er zeker wel witte haren ervoor terug gekomen zijn? Lijkt me sterk met zo iets groots dat daar geen witte haren op terug komen.... Het kan ook een inwendige ontsteking zijn geweest waardoor het weefsel aangetast is geweest en een deel weg gevallen is. Dit zie je wel vaker een kuiltje in de hals of kont of iets dergelijks....