hoef snel veranderd (foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lougis

hoef snel veranderd (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 20:30

Beste Bokkers,

Ik zit weer met een vraagje! Kunnen jullie me vertellen hoe het zit met de hoefjes van mijn pony?
Ik heb hem pas sinds 2 maanden, hoeven waren niet recent bekapt toen ik hem ging bekijken en zagen er heeel netjes uit, geen scheuren, goede rand, ... wel de kringen maar daar was ik me dus van bewust. Hij was wel een heel pak dunner toen ik hem kocht, (best wel wat bijgekomen maar mocht ook wel!) dus er is een verandering in voeding. Hij krijgt nu alleen gras en een kleine pluk hooi omdat er gras genoeg is, en een heeeel klein beetje lijnzaadvlokken omdat ik het eens gekregen heb om te testen en het goed schijnt te zijn voor weet-ik-veel wat allemaal :P
er is ook een verandering in activiteit zeg maar, er is laatste 2 jaar niet heel veel mee gedaan, alleen af en toe een buitenritje. Hij is van zichzelf wel een actieve pittige pony. Hetgeen ik er nu mee doe is recreatief mee rijden, veel grondwerk en ook buitenritten. 4 dagen geleden waren zijn hoeven nog gewoon goed, geen stukjes die naar boven steken aan de randen. Ik heb een kleine wandeling gemaakt buiten de dag erna en nu valt me op dat het heel erg ongelijk is aan de rand. De bekapper is het laatst geweest een maand geleden.

Het idee om de randen zelf terug gelijk te vijlen is al in me opgekomen(niet hetgene waar hij op steunt maar echt gewoon de rand) maar denk niet dat het een goed idee is om er zomaar zelf aan te prullen of zijn er nog mensen die het doen of eventueel met een opleiding?
en nog een snelle vraag, de diepste kring, duidt dit op hoefbevangenheid? (van eerder?)
hoefje is wel niet uitgekrabt dus hangt wat zand aan :p

Afbeelding

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/YA7kd9.jpg

http://boktimg.nl/img/m/pHKt9t.jpg
Laatst bijgewerkt door Gini op 17-05-16 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:11

wat ik zie is een hoef die te lang is, er zit flare aan beide kanten
wat afgebrokkeld is was het te lange hoef de breedte brokkelt vaak niet af waardoor je een rare vorm gaat krijgen
Als je niet op de weg loopt slijt de hoef niet en heb je de smid vaker nodig :j

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 21:14

mirgino schreef:
wat ik zie is een hoef die te lang is, er zit flare aan beide kanten
wat afgebrokkeld is was het te lange hoef de breedte brokkelt vaak niet af waardoor je een rare vorm gaat krijgen
Als je niet op de weg loopt slijt de hoef niet en heb je de smid vaker nodig :j

Hoefsmid nog eens bellen dus! Wel vreemd eigenlijk, als ik de vorige eigenaars moest geloven was hij al 3 maanden niet bekapt toen ik hem kocht, hoeven zagen er echt heel goed uit. En hij loopt nu véél vaker over het verharde als toen. (alleen maar op de weide)

EmptyWords

Re: hoef snel veranderd (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:18

meer voeding, daardoor gaan de hoeven ook meer groeien.
s'winters groeien hoeven minder snel dan voorjaar en zomer. dus zo raar is het niet

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:19

Niets aan de hand hoor. Heeft mijn merrie ook altijd na een week of 4. De hoefsmid zegt dat ik de flapjes evt zelf kan afvielen maar dit hoeft niet. Gewoon iedere 6 weken bekappen tenzij de hoefsmid anders aanraadt. Bij mij groeien de hoeven ook sneller met "beter" voer maar ze blijven droog, scheurtjes en flapjes.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:19

Afvijlen dus :=

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 21:30

Oh super! danku voor de reacties, ik voel me juist een over bezorgde mama haha oeps :p !!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:33

Die diepe ring krijg je met verandering van bijvoorbeeld eten of huisvesting trouwens, groeit er vanzelf uit.