Korstjes op benen tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Korstjes op benen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:23

Heey allemaal!
Ik kwam laast bij stal bij m'n 2 jarige tinker merrie, en ontdekte dat ze op alle 4 haar benen (tussen d'r sokken) een uitstekende soort kortst/bult heeft (precies zoiets wat paarden ook tussen voorbenen hebben bij hun knieën ) het doet haar absoluut geen pijn (ook niet als ik er aan zit of beweeg)...

Weet iemand wat dit kan zijn?
Is het schadelijk?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:24

Kan best zijn dat het een "teentje" is worden ook wel spoor genoemd. Veel koudbloeden hebben dit op de achterkant van hun kogel zitten. Oude tinker heeft het heel extreem. Dat groeit ook zo hard dat hij regelmatig geknipt moet worden. Jonge tinker heeft een minimaal bultje zitten,

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:26

karuna schreef:
Kan best zijn dat het een "teentje" is worden ook wel spoor genoemd. Veel koudbloeden hebben dit op de achterkant van hun kogel zitten. Oude tinker heeft het heel extreem. Dat groeit ook zo hard dat hij regelmatig geknipt moet worden. Jonge tinker heeft een minimaal bultje zitten,

Ja klopt zit net boven haar kogel... maar kan dus geen kwaad?

karuna
Drukke kabouter

Re: Korstjes op benen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:28

Nee als het tenminste dat is, denk het wel trouwens. Misschien kun je een foto maken.

In de gaten houden dat ie niet te hard groeit en last gaat geven. Bij oude tinker is de spoor zo groot en dik dat deze splitst en kromgaat groeien zijn been weer in. Die moet daarom dus goed bijgehouden worden,

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:31

karuna schreef:
Nee als het tenminste dat is, denk het wel trouwens. Misschien kun je een foto maken.

In de gaten houden dat ie niet te hard groeit en last gaat geven. Bij oude tinker is de spoor zo groot en dik dat deze splitst en kromgaat groeien zijn been weer in. Die moet daarom dus goed bijgehouden worden,

Ik zal morgen even een pb met foto sturen.. (moet er nog een maken) maar hoe kan ik die bijhouden? Of Moet de hoefsmid / dierenarts dat doen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:31

Hier doet de hoefsmid dat, bij bekappen wordt spoor meteen meegenomen. Of je moet een heel goede tang hebben dan zou je het zelf kunnen doen, ik heb alleen te weinig kracht in mijn handen daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:33

Mijn merrie heeft dat ook, echt extreem. :j
Dat is een overblijfsel uit de prehistorie, een extra teen.
Als dat het is, kan het geen kwaad.

Echte korstjes wel even goed mee uit kijken, dan kan het mok zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:42

Kan helemaal geen kwaad inderdaad, zo lang het niet krom groeit terug het been in. Met een lange nijptang knip je ze met gemak zelf af (niet te dicht op de huid knippen, maar wel even opletten dat er geen scherpe randjes blijven zitten na het knippen), of je laat het inderdaad door de hoefsmid doen.
Wat ook vaak goed werkt is een aantal dagen achter elkaar insmeren met uierzalf, dan draai je het er zo af, maar daar worden de sokken weer zo vies van.

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:45

Thx allemaal !!

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:29

Mijn tinker heeft dat ook, laat t af en toe bijknippen door de hoefsmid