Kosten merrie stereliseren en recente ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Kosten merrie stereliseren en recente ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 18:04

Ik heb een oud topic gevonden met een hoop informatie maar is dus niet recent 3 jaar oud.
Dus nu was ik dus benieuwd naar de kosten en ervaringen daarbij.
Waar het gedaan is etc etc.

Bokt kennende zullen er wel een hoop vragen komen dus alvast hier een aantal antwoorden.

Ze is nu zo'n 9 weken non stop mijn hele land aan het onder pissen en breekt uit naar de hengst (opzich niet zo heel erg maar madam is een shet en de hengst een tinker).

Haar laten dekken geen optie gezien we niet zeker weten of ze ooit al eens een veulen heeft gehad (da vermoed van wel) maar ze is nu een 16 jaar ongeveer dus daar ga ik niet aan beginnen, plus dat als ik dat ga doen ben ik aan het vermeerderen niet aan het fokken gezien het gebrek aan papieren.

merrie is ge controleert staat nu op de regumate en liet de eerste dagen verbetering zien maar is nu weer alles er onder aan het pissen.

En nee ze is niet hengstig maar ze denk van wel controle dierenarts bevestigd het.

Ja ik ken de optie knikker ik ben opties aan het afwegen.

Alternatief ook al wel ondernomen voor ik naar de dierenarts stapte geeft geen verbetering.

En mensen we hebben het hier over een shetlander ( geen totilas oid ja ja ik weet het totilas is een hengst ...) ik ga niet eerst bakken met geld neertellen voor een shet om haar als nog te moeten laten helpen wat ook een rib uit mijn lijf zou kosten.
Ik heb haar genomen en ik sta ook voor dr en wil haar echt wel de kans geven maar ook ik heb mijn grenzen.
Ze is er voor zo af en toe hobbelen met de meiden een keer een karretje er achter en de bak slepen, verder is ze grappig om naar te kijken en handig als gezelschap voor de gene die er achter blijft.
Maar nu is ze een enorme last voor zichzelf en voor ons.
Ze sloopt de omheining, loopt continu te gillen als er een van de paarden weg gaat tot die terug komt en mijn hengst heeft ook geen leven meer met haar.
En dan zwijg ik nog maar hoe zo'n belasting het is op haar zelf.

Dus vandaar alleen de vraag kosten, ervaringen, en waar.

Dank ;)

CaPrIoLe`79

Re: Kosten merrie stereliseren en recente ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:17

Het kan even wat langer duren voor de regumate zijn werk doet als ze al te ver in haar cyclus was. Je zou ook nog monnikspeper kunnen proberen. Dat kost heel weinig, maar het duurt langer voor het werkt. Maar misschien als ze goed op de regumate reageert en kalmeert is het voldoende als opvolger ervan.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:21

Is er misschien al een osteopaat bij geweest? Als ze dit gedrag nu pas vertoont en vantevoren er nooit last van heeft gehad, zit er misschien een blokkade ergens. Heb ik meegemaakt met een jonge merrie. Laten behandelen en daarna was het weg.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 18:25

Ze staat aan een redelijk zware dosis.
En we zijn morgen op de 10 voorgeschreven dagen en zou er verschil moeten zijn.
Maar helaas...

Nogmaals ik ga er geen bakken geld in steken.
Ze is gecontroleerd en altijd al wat "lang" hengstig geweest.
Ze heeft 2 jaar bij hengsten in gelopen (nooit drachtig geweest) maar het is nooit zo erg geweest.

Ik zoek een wat permanentere oplossing.
Ze is niet de makkelijkste om te vangen en al helemaal niet als ze hengstig is dus de regumate er in krijgen was zowizo al een drama.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:28

Ik heb jaren geleden ook voor deze optie gestaan. Toen niet laten doen omdat het niet onder narcose kon maar alleen onder plaatselijke verdoving. Zag dat niet zitten met een merrie die al twee keer heeft aangevallen ondanks verdoving. Kosten waren toen voor mij rond 1800 euro in Someren.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:29

Dan zou het inderdaad best een hormonaal probleem kunnen zijn. Sterilisatie heb ik helaas geen ervaring mee dus hier kan ik je niet verder mee helpen.
Succes!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:34

16 en dan zo'n operatie zou ik persoonlijk niet doen.
Haar door laten meten bij een alternatieve arts ( Yvonne Groven is top) dat zou mijn eerste stap zijn.
Verder mocht dat niets uithalen. eventueel denken aan verkopen/verhuizen naar een plek waar geen hengsten/of springers van ruinen staan. ( snap dat dit niet een leuke oplossing is,maar voor beiden wel beter als het niet beter wordt )

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 18:40

Alternatief ga ik niet verder in.
verkopen / verhuizen waar geen ruinen en of hengsten zijn of dat ze die tegen kan komen ??
We hebben het hier over een shet..
Het is al moeilijk genoeg om überhaupt een shet aan de straat stenen te slijten.
Als ik had gewild had ik zeker al een 100 setjes kunnen hebben gratis en zelfs met geld toe.
De meesten braaf beleerd onder zadel en voor de kar en de meesten maar een jaar of 5.

Ik maak me geen illusies en al zeker niet in deze periode.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 18:54

rossi schreef:
Ik heb jaren geleden ook voor deze optie gestaan. Toen niet laten doen omdat het niet onder narcose kon maar alleen onder plaatselijke verdoving. Zag dat niet zitten met een merrie die al twee keer heeft aangevallen ondanks verdoving. Kosten waren toen voor mij rond 1800 euro in Someren.

Gelukkig is deze dame heel braaf als je haar eenmaal tepakken hebt.
Ze is gewoon een enorme sl**

Roqfort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:59

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:14

Mijn merrie is gesteriliseerd op 16 jarige leeftijd. Nu twee jaar geleden. De eierstokken zijn er staande uitgehaald, toen is ze op de tafel gelegd om de baarmoeder eruit te halen, via de buik. Niet vaginaal.
Al met al 1500 euro gekost in de Hochmohr, Duitsland. Ze moest zo'n kleine 10 dagen blijven. Superkliniek is mijn ervaring.
Na de operatie 10 weken rustig houden, ik heb haar op een postzegel in de wei gezet. En in de stal.Mocht niet rollen, bokken en rennen. Absoluut geen spijt gehad van de operatie. Super fijn paard, en vol energie ervoor terug gekregen.
En een knikker zou ik niet aanraden. Er schijnt bewijs te zijn dat de knikkers in de baarmoeder een soort van "oplossen". Ik heb er 2 als bewijs dat ze "aangetast" zijn...
Veel succes met je beslissing!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:18

Bestaat er niet iets van een prikpil oid voor paarden?
Interesant topic :j

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:22

ik heb -lang,lang-geleden een merrie aan de prikpil gehad.
het was toen een wei met een hengst, en mijn 2 jarige merrie mocht niet apart..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 23:41

Soesie Dank voor de info daar heb ik echt wat aan !
blij dat jou merrie er zo van is opgeknapt.
Mocht de keuze gemaakt zijn hoop ik dat de mijne er ook van op knapt.

Prikpil is er maar de kans is groot dat ze daar ook doorheen sl***ehenkiet.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 05:54

En een knikker in de baarmoeder plaatsen? Misschien is dat een goedkopere optie

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 09:00

Esther een knikker is een van de opties maar hier zal ik de rest van dr leven aan vast zitten.
plus dat hier een hoop risico's aan zitten.
operatie ook dus vandaar ik wat opties aan het afwegen ben.
over knikkers is een hoop info te vinden maar stereliseren niet vandaar dit topic.
setjes staan er overal bekend om dat ze erg oud kunnen worden dus vandaar de wat meer permanente oplossingen waar mijn voorkeur naar uit gaat.
Ze is nu 17 ongeveer gokje dat ze zeker nog een 10 a 20 jaar te gaan heeft.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:09

Bel een dierenarts en vraag wat de mogelijkheden en de kosten zijn. Hier heeft toch niemand het exacte antwoord daarop. Geld gaat het je hoe dan ook kosten. Of je moet de pony weg doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:18

Citaat:
En nee ze is niet hengstig maar ze denk van wel controle dierenarts bevestigd het.

Dit triggert me een beetje. Ze is bij opvoelen/scannen niet hengstig volgens de DA, dus geen ei oid?
Hele rare suggestie: wat gebeurt er als hij haar hengstig spuit?
Is het uberhaupt een hormonenkwestie als ze niet fysiek hengstig is volgens de DA?
Is het niet eerder een tekort aan hormonen waardoor ze niet echt hengstig wordt (en daarom dus van zich af pist als afweer, niet als uiting van hengstigheid) ipv een teveel aan hormonen?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 11:19

Ehhh nee ze pist niet van zich af als verweer.
Ze vertoont echt hengstig gedrag als in uitbreken naar de hengst en het opvoeden vond ze maar al te fijn.
nu ze eigenlijk niet meer kan uitbreken (heb zelfs stroom draad in haar voorpluk en staart gevlochten) maar ze gaat vrolijk met dr billen zo dicht mogelijk bij het draad staan en laat zich gewillig knagen ed.
Zelfs de urine ruikt zoals dat van een hengstige merrie zou ruiken.
op het moment van op voelen was de schatting dat ze wel weer richting hengstigheid ging en dat ze in theorie ergens volgende week oid weer hengstig zou moeten worden.
Maar in tussen tijd is ze gewoon volop hengstig.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 11:22

ariatje schreef:
Bel een dierenarts en vraag wat de mogelijkheden en de kosten zijn. Hier heeft toch niemand het exacte antwoord daarop. Geld gaat het je hoe dan ook kosten. Of je moet de pony weg doen.

Ze staat onder behandeling van 2 dierenartsen.
en ik zoek ook geen exacte antwoorden ik zoek ervaringen

Edit: ik ben iemand die graag goed beslagen te ijs komt.
Voor ik bakken met geld besteed aan haar om uiteindelijk alsnog haar te moeten stereliseren bij wijze van spreken.
Laatst bijgewerkt door rommulus op 18-05-16 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:24

Is ze ooit gescand? Of enkel opgevoeld?

Misschien zou er sprake kunnen zijn van cystes op de eierstokken waardoor haar hormoonhuishouding in de war is?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:26

Tis niet gebruikelijk en het lijkt me een zwaar middel voor een oudere merrie. Misschien is hemelen prettiger voor het beestje. Zoals je schrijft zijn er erg veel leuke shets die je gratis krijgt zonder problemen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 11:26

Gescand en opgevoeld.
geen afwijking gevonden.
Laatst bijgewerkt door rommulus op 18-05-16 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 11:29

piezze schreef:
Tis niet gebruikelijk en het lijkt me een zwaar middel voor een oudere merrie. Misschien is hemelen prettiger voor het beestje. Zoals je schrijft zijn er erg veel leuke shets die je gratis krijgt zonder problemen.

Vandaar mijn vragen naar ervaringen.
hemelen wil ik graag als allerlaatste resort gebruiken.
Ze is mijn pony maar semi ook van mijn nichtjes en nu wil ik haar niet laten lijden omwille van maar het telt wel mee.
En als ze gaat komt er ook geen shet weer dan ga ik iets groter zoeken... Iets wat niet makkelijk uitbreekt..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:31

Ja snap ik, shets zijn oh zo leuk maar lastpakken 1e klas haha.