Pavo slecht? Supplement voor extra energie (op wedstrijd)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSelina

Pavo slecht? Supplement voor extra energie (op wedstrijd)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 20:07

Hallo allemaal,
Mijn pony krijgt nu pavo sportsfit en daarvan vroeg ik me af of daar veel suikers in zitten? Aangezien hij volgends de osteopaat net onder de grens qua suikers zit :o

Hij krijgt 3/4 schep en dat 2x per dag. En vandaag had ik wedstrijd (sinds hij weer overdags op de wei staat) en hij is niet vooruit te branden, en het ligt niet echt aan mij (althans dat denk ik) omdat hij bij het inrijden gewoon goed liep en thuis loopt ie echt super. Daarom ben ik opzoek naar een supplement(en) die hem voor een wedstrijd een energieboost geven, vind het ook niet erg als ik een heel pittig paard heb (altijd beter dan eentje die niet vooruit de branden is). Ook zoek ik er eentje die ik misschien wat vaker kan geven bijvoorbeeld als zijn energie heel laag wordt als hij straks dag en nacht op de wei staat.

Alvast bedankt!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:18

Om te beginnen moet je je afvragen of je paard genoeg hooi krijgt, 1,5 a 2% van het lichaamsgewicht.
Verder zou je kunnen denken aan vitamine en mineralenkorrels, ik geef zelf metazoa en mijn ervaring is dat ze daar best erg wakker van kunnen worden.
Ik ken veel mensen die gewoon muesli bijgeven bij Metazoa.
Normaliter geef je 50 gram per 100 kilo lichaamsgewicht, dus stel dat je paard 600 kilo is is dat 300 gram.
Je kunt er dan voor kiezen om 150 gram metazoa erbij te geven om te kijken hoe dat gaat, dan hoef je niet meer krachtvoer te geven.
Metazoa bevat amper tot geen suiker en kan er gerust bij.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 20:26

moonfish13 schreef:
Om te beginnen moet je je afvragen of je paard genoeg hooi krijgt, 1,5 a 2% van het lichaamsgewicht.
Verder zou je kunnen denken aan vitamine en mineralenkorrels, ik geef zelf metazoa en mijn ervaring is dat ze daar best erg wakker van kunnen worden.
Ik ken veel mensen die gewoon muesli bijgeven bij Metazoa.
Normaliter geef je 50 gram per 100 kilo lichaamsgewicht, dus stel dat je paard 600 kilo is is dat 300 gram.
Je kunt er dan voor kiezen om 150 gram metazoa erbij te geven om te kijken hoe dat gaat, dan hoef je niet meer krachtvoer te geven.
Metazoa bevat amper tot geen suiker en kan er gerust bij.

Hij krijgt 3x per dag flink wat hooi dus dat heeft hij sowieso genoeg, en anders zou hij denk ik thuis niet zo goed lopen. Het is echt vooral op wedstrijd dat hij zo sloom wordt. Maar dankjewel voor de tip! Ik zal er is naar kijken :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:29

Als hij thuis en met het losrijden gewoon normaal loopt en in de ring niet, zul jij toch onbewust die schakel in de baan zijn dat het daar mis gaat met het voorwaarts gaan van je paard. En dit kun je niet oplossen door nog meer energie in je paard te stoppen. Maar naar jezelf te kijken, desnoods jezelf eens laten filmen in de proef, dan kun je zien wat jij evt. anders doet dan op het losrij terrein en thuis

genja

Re: Pavo slecht? Supplement voor extra energie (op wedstrijd)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:37

Even een geheel andere vraag maar is dit dezelfde pony waarover je al een topic hebt lopen met al lang een ontstoken oog?
Hoop eerlijk gezegd van niet namelijk pony met ontstoken oog hoor je niet op wedstrijd uit te brengen. En als het als zo lang duurt eigenlijk helemaal niet te rijden tot het genezen is....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:54

In sportsfit zit 32% suiker/zetmeel, dus 320 gram op 1kg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:55

Letizia schreef:

Dat is veel :oo

Ikzelf geef Vitalbix met naar behoefte lijnzaadolie en/of bietenpulp.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:04

Mag ik vragen hoe groot je pony is en hoe vaak en zwaar je traint?
Ik vindt 3/4 schep 2x daags heel veel voor een pony
Uiteraard zou het kunnen dat hij het nodig heeft hoor

Verder ben ik het wel eens met FriesWytske
Als hij alleen tijdens je proef niet meer vooruit te branden is ligt het niet aan zijn energielevel

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 10:27

ponyparadijs schreef:

Als hij alleen tijdens je proef niet meer vooruit te branden is ligt het niet aan zijn energielevel

Hij is 1.55m (sommige mensen denken dat hij nog groter is...) en hij heeft 2x per week drie kwartier intensief les en dan wordt ie nog 3x door mij intensief getraint en 2x rijdt mn verzorgster erop en dan hangt het er altijd vanaf wat ze doet maar meestal wel rijden of longeren. Maar hij heeft wel echt voer met haver oid nodig want had het ook aan diervoer verkooper gevraagt en die was het met mij eens.

En ik snap dat het niet helemaal aan hem licht maar hij zou sowieso wat meer energie kunnen gebruiken zodat hij meer gaat showen. Want je merkt gewoon dat als hij iets eng vindt in de baan dat hij dan meteen 10x mooier gaat lopen omdat zijn energie level daardoor hoger wordt.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 10:28

Letizia schreef:

Dat is echt veel :oo Zit in bijvoorbeeld Havens (dan wel een sport muesli) minder? Of weet je toevallig merken waar bijna niks in zit? :D

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:33

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:35

thoranLOVE schreef:
ponyparadijs schreef:

Hij is 1.55m (sommige mensen denken dat hij nog groter is...) en hij heeft 2x per week drie kwartier intensief les en dan wordt ie nog 3x door mij intensief getraint en 2x rijdt mn verzorgster erop en dan hangt het er altijd vanaf wat ze doet maar meestal wel rijden of longeren. Maar hij heeft wel echt voer met haver oid nodig want had het ook aan diervoer verkooper gevraagt en die was het met mij eens.

En ik snap dat het niet helemaal aan hem licht maar hij zou sowieso wat meer energie kunnen gebruiken zodat hij meer gaat showen. Want je merkt gewoon dat als hij iets eng vindt in de baan dat hij dan meteen 10x mooier gaat lopen omdat zijn energie level daardoor hoger wordt.

Dat ga je niet veranderen met meer voer voor energie. Maar dat komt vanzelf als jullie meer ervaring hebben en het beide niet meer spannend vinden om een proef neer te zetten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:50

FriesWytske schreef:
Dat ga je niet veranderen met meer voer voor energie. Maar dat komt vanzelf als jullie meer ervaring hebben en het beide niet meer spannend vinden om een proef neer te zetten.

Dit dus!

Wat is voor jou intensief rijden?
Welk niveau start en train je?
Wat doet je paard de rest van de dag?

Even ter vergelijking
Mijn paard werd Z1 dressuur, M springen en L SGW gereden.
Werd 5 dagen in de week getraind (tenslotte heeft een paard ook herstel nodig)
Op bovenstaande niveaus en zij deed dat allemaal op nog geen halve schep perfomix van Cavalor
Wel stond zij op onbeperkt goede kwaliteit voordroog.

De voer leverancier wil jou alleen maar meer voer verkopen en natuurlijk is hij het dan eens met de hoeveelheid die je voert

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:55

thoranLOVE schreef:
Hij krijgt 3x per dag flink wat hooi dus dat heeft hij sowieso genoeg, en anders zou hij denk ik thuis niet zo goed lopen. Het is echt vooral op wedstrijd dat hij zo sloom wordt. Maar dankjewel voor de tip! Ik zal er is naar kijken :j

Wat is "flink wat hooi",dit is eigenlijk een term waar je niet zoveel mee kunt.Als je exact wilt weten wat je geeft,zul je moeten wegen,het mooiste is zelfs om een analyse van het hooi te laten doen maar dat is helaas niet altijd haalbaar.

Wat de suikers betreft,kijk eens op de verpakking,daar staat het op.
Je kunt ook even kijken op www.voervergelijk.nl om te kijken of je op een ander voer met minder suiker over wil stappen.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 10:57

ponyparadijs schreef:
FriesWytske schreef:

Dit dus!

Wat is voor jou intensief rijden?
Welk niveau start en train je?
Wat doet je paard de rest van de dag?

Even ter vergelijking
Mijn paard werd Z1 dressuur, M springen en L SGW gereden.
Werd 5 dagen in de week getraind (tenslotte heeft een paard ook herstel nodig)
Op bovenstaande niveaus en zij deed dat allemaal op nog geen halve schep perfomix van Cavalor
Wel stond zij op onbeperkt goede kwaliteit voordroog.

De voer leverancier wil jou alleen maar meer voer verkopen en natuurlijk is hij het dan eens met de hoeveelheid die je voert

Ik start L2 maar voorderest rijd ik op M niveau, rest van de dag staat hij op de wei.
Intensief rijden is voor mij 3 kwartier en dan wel soms 1 of 2 x tussendoor even een rondje lange teugel maar voorderest alleen oefeningen doen in draf, galop en stap

EDIT: Hij is ook altijd zeiknat na de trainingen, in de winter als hij geschoren is zelfs nog een beetje...

Hij is trouwens 15 jaar oud

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:02

Ik start net als jij in de L2. En mag al M1 starten. Mijn paard vind het ook nog regelmatig spannend in de ring. Ze doet haar werk op een halve kilo basisbrok en een handjevol muesli per dag. Ga haar niet meer geven. Maar geef haar de tijd om met die spanning om te leren gaan. En dan kost het me maar eens een winstpunt. Geef je pony gewoon de tijd om te wennen aan de huidige proeven. Vooral 11 en 12 zijn moeilijk, omdat alles snel op elkaar volgt. En je weinig tijd hebt om die spanning op te kunnen lossen. Dat merk ik bij mijn paard vooral in proef 12.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:05

Hoe lang voor de wedstrijd rij je in? Soms zijn ze gewoon al "op" als je de ring in gaat

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 11:29

future_vet schreef:
Hoe lang voor de wedstrijd rij je in? Soms zijn ze gewoon al "op" als je de ring in gaat

20 min

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 11:32

FriesWytske schreef:
Ik start net als jij in de L2. En mag al M1 starten. Mijn paard vind het ook nog regelmatig spannend in de ring. Ze doet haar werk op een halve kilo basisbrok en een handjevol muesli per dag. Ga haar niet meer geven. Maar geef haar de tijd om met die spanning om te leren gaan. En dan kost het me maar eens een winstpunt. Geef je pony gewoon de tijd om te wennen aan de huidige proeven. Vooral 11 en 12 zijn moeilijk, omdat alles snel op elkaar volgt. En je weinig tijd hebt om die spanning op te kunnen lossen. Dat merk ik bij mijn paard vooral in proef 12.

Hij is bijna nooit gespannen hoor, misschien verkeerd verwoordt door mij. Maar hij was bv 1x gespannen door vlaggen die hard wapperden en dan loopt hij dus juist beter. En doordat hij dan niks spannend vind (energie level wordt lager) dan is hij niet vooruit te branden soms. En zodra ik uit de ring kom is hij weer opgewekt en loopt vooruit. En ik heb eigenlijk geen zenuwen in de ring. Maar misschien zie ik het allemaal verkeerd ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:33

Als je paard in de baan terug komt, is dat 9 van de 10 keer doordat jij of hij/zij spanning hebben. Anders zou hij/zij na de proef ook nog een laag energielevel moeten hebben. Jullie zijn dan beide de spanning kwijt.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:19

ik heb ook een paard gehad dat in de ring super sloom liep, en thuis en met inrijden prima ging. soms zelfs te actief.
dat kwam vooral omdat ik hem buiten de ring meer achter zijn veren zat en eens bij kon tikken.
in de ring wilde ik hem netjes rijden. maar als hij eigenlijk eens "aangepakt" moest worden omdat hij lui werd, deed ik dat te weinig omdat ik dat niet gepast vond tegenover iedereen die stond te kijken.
EN DAT WIST HIJ DUS.
toen besloten om maar een proef te verknallen indien nodig en hem ook in de ring te laten weten dat lui zijn geen optie is. en dat hielp.
sindsdien een fijn actief paard dat winstpunt na winstpunt liep. en mocht hij weer terugvallen, toch weer even wakker maken.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 12:52

dingogirl schreef:
ik heb ook een paard gehad dat in de ring super sloom liep, en thuis en met inrijden prima ging. soms zelfs te actief.
dat kwam vooral omdat ik hem buiten de ring meer achter zijn veren zat en eens bij kon tikken.
in de ring wilde ik hem netjes rijden. maar als hij eigenlijk eens "aangepakt" moest worden omdat hij lui werd, deed ik dat te weinig omdat ik dat niet gepast vond tegenover iedereen die stond te kijken.
EN DAT WIST HIJ DUS.
toen besloten om maar een proef te verknallen indien nodig en hem ook in de ring te laten weten dat lui zijn geen optie is. en dat hielp.
sindsdien een fijn actief paard dat winstpunt na winstpunt liep. en mocht hij weer terugvallen, toch weer even wakker maken.

Ja doe ik ook maar misschien niet snel genoeg, deed het in het indoor seizoen altijd in de hoeken waar de jury het niet kon zien := Maar dankje voor de tip! Ik zal is proberen hem eerder en 'schamtelozer' een tik te geven