paard krijgt laste van kale plekken en moet ontwormt worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maria500

paard krijgt laste van kale plekken en moet ontwormt worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:37

Hallo iedereen,

Mijn paard krijgt last van kale plekken op der huid ze is 24 jaar. Ze heeft dit nog nooit eerder gehad. Ze staat niet aan huis, maar bij iemand anders die zorgt voor alle medicijnen, inentingen en wormenkuren. Ik had de man daar verteld dat mijn paard kale plekken kreeg. Hij had een telefoontje gepleegd en er werd gezegd: wanneer is het paard voor het laatst ontwormt. Hij wist dit zelf niet en zei dat is al een lange tijd geleden.

Daarna had hij een wormenkuur gepakt en aan mij gegeven, dat ik het moest indienen. Ik had netjes mijn paard de wormenkuur gegeven totdat ik er achter kwam dat de wormenkuur al vijf jaar over de datum was, helaas had ik het al gegeven.

Ik vroeg mij nu af of ik haar opnieuw zou moeten ontwormen of gewoon wachten tot je paard weer ontwormt moet worden?

Er werd ook gezegd dat ze vitamines te kort zou kunnen hebben, wat zou ik hiervoor het best kunnen geven?

Alvast bedankt.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:32

Misschien de dierenarts inschakelen. Die kan een bloedonderzoek doen om eventuele tekorten vast te stellen en mestonderzoek te doen om te kijken of ontwormen nodig is.
Ook kunnen er een hele boel reden zijn waarom een paard kale plekken krijgt of een een slechte vacht heeft: tekorten, tandproblemen, ongedierte n.l. luis, mijt, ringworm, schimmel, schurft. Op die leeftijd zou bijvoorbeeld cushing/ ppid ook nog kunnen. Kortom zoveel mogelijke oorzaken....
Ik zou een dierenarts om advies vragen.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 12:15

TinePine schreef:
Misschien de dierenarts inschakelen. Die kan een bloedonderzoek doen om eventuele tekorten vast te stellen en mestonderzoek te doen om te kijken of ontwormen nodig is.
Ook kunnen er een hele boel reden zijn waarom een paard kale plekken krijgt of een een slechte vacht heeft: tekorten, tandproblemen, ongedierte n.l. luis, mijt, ringworm, schimmel, schurft. Op die leeftijd zou bijvoorbeeld cushing/ ppid ook nog kunnen. Kortom zoveel mogelijke oorzaken....

jaa dankjewel! maar weet je misschien ook of ik haar nog een keer moet ontwormen, omdat het over de datum was

wiifke

Re: paard krijgt laste van kale plekken en moet ontwormt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:25

Waarom neem je zelf niet de verantwoordelijkheid voor de zorg van je eigen paard? Op die manier heb je zelf de controle in handen en lijkt mij de kans kleiner dat je paard een overdatum wormenkuur toegedient krijgt. Wbt het geven van nog een wormenkuur, bel de dierenarts en leg je verhaal aan hem/haar uit. Ik heb geen idee wat de werkzame stof doet als deze over datum is.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:58

mariasmits schreef:
TinePine schreef:

jaa dankjewel! maar weet je misschien ook of ik haar nog een keer moet ontwormen, omdat het over de datum was

Nee dat zou ik niet doen. Straks overdoseer je enorm. Als een mestonderzoek doet weet je of je wel of niet nog een keer moet ontwormen. Overdoseren is echt gevaarlijk en oudere dieren zijn super gevoelig....

Roqfort

Re: paard krijgt laste van kale plekken en moet ontwormt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:03

Je kunt beter even mestonderzoek laten doen om te kijken of, en waarmee, je het beste kunt gaan ontwormen. De meeste wormenkuren zijn nog wel goed nadat de houdbaarheidsdatum is verstreken maar je kunt dit het beste denk ik even overleggen met je dierenarts. Kunnen ze samen met jou even kijken wat je paard nodig heeft.

mel96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:36

mariasmits schreef:
TinePine schreef:

ik zou als jou was even mestonderzoek laten doen, aangezien je al ontworming gegeven hebt.
heb je als resultaat dat ze geen eieren vinden, dan zal ik niet meer ontwormen.
vinden ze wel wormeieren dan zal ik even met dierenarts vragen wat je beste kunt doen, omdat je wel ontworming geven hebt, maar omdat je niet zeker weet of ie zijn werking nog wel doet (vanwege over de datum).