Mijn paard krijgt geen brokken en ik wil haar toch wat geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maria500

Mijn paard krijgt geen brokken en ik wil haar toch wat geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:32

Hallo iedereen,

Ik heb een eigen paard van 24 en die staat ergens anders op stal. Ze staat in de zomer buiten en in de winter op stal. In de zomer krijgt ze alleen gras en in de winter alleen hooi. Ik wil toch dat ze wat extra vitamines gaat binnen krijgen, omdat ze al op leeftijd is. Waar mijn paars staat hebben ze alleen schapenbrokken en die man daar geeft de paarden nooit niks.

Haar vacht wordt ook dof en ze krijgt last van kale plekken.

Ik vroeg mij af iemand weet wat voor brokken ik het beste aan mijn paard kan geven en het liefst brokken die niet elke dag gegeven hoeven worden. Ik kom 2 tot 3 keer per week bij mijn paard, dus dan zou ze alleen de brokken kunnen krijgen.

Heeft iemand een idee wat ik haar kan geven?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door maria500 op 14-05-16 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Re: Mijn paard krijgt geen brokken en ik wil haar toch wat geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:33

Ik geef mijn pony metazoa, gaat binnenkort over op Marstall Force

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:37

Een vitamine brokje. Ik geef gewoon sportbrokken als ik er ben, doet ook voldoende als ze geen stoffen erg missen. Mijne is 26, tonnetje rond en glanzend dus ik maak me geen zorgen. Krijgt verder alleen hooi en gras.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:39

khirshanta schreef:

Geef je dit elke dag? of kan dit ook 3 keer in de week gegeven worden?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:39

'Alle' brokken kun je minder vaak geven als dagelijks. Al geef je 1 keer per week een handje, dit is ook prima ;)

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:40

xSlvna schreef:
Een vitamine brokje. Ik geef gewoon sportbrokken als ik er ben, doet ook voldoende als ze geen stoffen erg missen. Mijne is 26, tonnetje rond en glanzend dus ik maak me geen zorgen. Krijgt verder alleen hooi en gras.

oh dus hoeft niet perse seniorbrokken te zijn? Dan zal ik is zoeken naar vitaminebrokken.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:40

xSlvna schreef:
'Alle' brokken kun je minder vaak geven als dagelijks. Al geef je 1 keer per week een handje, dit is ook prima ;)

Dankjewel! Dan zal ik is op zoeken gaan naar goede vitaminebrokken!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:42

Senior brokken zijn vaak juist bedoeld voor senioren die moeilijk op gewicht blijven/spiermassa verliezen vanwege hun leeftijd volgens mij. Alle het specifieke senoir voer wat ik zo kan bedenken is best wel een dikmaker, als je paard gewoon op gewicht is lijkt dat me dan onnodig.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:43

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html

Daar kun je eens kijken. Maar waarom wil je het doen? Denk je dat ze te kort komt (is haar vacht dof?)

Ik geef mijn paard 'gewoon brokjes' als ik er ben voor de fun. Ze is gezond en komt niks te kort, dus ik voer haar gewoon een simpele meusli uit de aveve of sportbrok uit de aveve. En dan een kwart tot halve schep als ik er ben. Ze heeft het niet nodig dus ik geef het gewoon als 'lekker snoepje'.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:47

Marstall heeft idd de force, een vitaminebrokje. Als dat onhandig is kun je ook een stal - of weideriegel geven, alle dagvitamines in een koekje.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:47

xSlvna schreef:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html

Daar kun je eens kijken. Maar waarom wil je het doen? Denk je dat ze te kort komt (is haar vacht dof?)

Ik geef mijn paard 'gewoon brokjes' als ik er ben voor de fun. Ze is gezond en komt niks te kort, dus ik voer haar gewoon een simpele meusli uit de aveve of sportbrok uit de aveve. En dan een kwart tot halve schep als ik er ben. Ze heeft het niet nodig dus ik geef het gewoon als 'lekker snoepje'.

Haar vacht wordt dof en ze krijgt kale plekken, we dachten eraan dat het ook kan liggen aan vitamine tekort. Ze staat daar al zes jaar en krijgt nooit iets van brokken. Ik geef haar soms wat schapenbiks, maar verder krijgt ze niets! Ze is goed op gewicht, dus dat is het niet.

Ik wil gewoon zeker weten dat ze genoeg vitamines binnen krijgt, want ik denk niet dat er genoeg vitamines in gras zitten.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:52

Vitalbix, Metazoa, Marstall Force, even googlen waar de meeste vitamines in zitten. Oudere paarden hebben in het voorjaar soms wat meer moeite met de verharing en zo. Je kunt ook wat lijnzaadolie over het hooi gieten.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:54

Floortz schreef:
Vitalbix, Metazoa, Marstall Force, even googlen waar de meeste vitamines in zitten. Oudere paarden hebben in het voorjaar soms wat meer moeite met de verharing en zo. Je kunt ook wat lijnzaadolie over het hooi gieten.

Dankjewel! Zal is gaan kijken! Klopt, daar dacht ik ook aan, maar ze heeft hier nog nooit last van gehad.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:03

Ik voer in het voorjaar (rond maart al) lijnzaadolie erbij, is een fles uit aveve. Voor het ontharen en voor de darmflora. :) Dat in combi met een goedkope meusli hoort echt genoeg te zijn.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:21

mariasmits schreef:
khirshanta schreef:

Geef je dit elke dag? of kan dit ook 3 keer in de week gegeven worden?

Ik geef het elke dag, het lijkt me dat het het beste werkt als je het elke dag kunt geven.

Minder lijkt me ook altijd een goede extra, dus het overwegen zeker waard!

Je zou eventueel ook een (bloed)onderzoek kunnen laten doen om te achterhalen of/wat er tekort is.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:46

__Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:50

Ik geef ook Marstall force en ben hier super tevreden over :)

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:46

__Suus__ schreef:
Ik geef ook Marstall force en ben hier super tevreden over :)

Ik heb ook Marstall Force gekocht. Ik vroeg mij af hoeveel geef je? Er stond voor mijn paard 30 tot 50 gram, maar dat is heel weinig lijkt mij. Want mijn paard krijgt geen extra voeding en Marstall Force is een bijvoeding toch?

Of moet ik wel gewoon 30 tot 50 gram geven per keer?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:09

Marstall force is geen echt krachtvoer maar een vitamine brokje, daarom geef je er veel minder van dan van normaal krachtoer, heel veel meer geven lijkt me niet verstandig, teveel vitamine en mineralen is ook weer niet gezond.

Volgens mij mag een diervoeding alleen compleet heten als je het als enige voer kan geven en je dier dan voldoende binnen krijgt. Dat een vitamine brok zoals marstall force dus aanvullend voer is is heel logisch, het bevat immers voornamelijk vitamine en mineralen maar levert weinig energie, bevat geen vezels etc.
Eigenlijk is bijna alle paardenbrok, muesli en slobber aanvullend voer omdat een paard vooral ruwvoer moet eten en je krachtvoer daar evt bij kan geven als het nodig is/of je dat handig vind. Volgens mij zijn alleen enkele speciale slobbers voor oude paarden die niet goed kunnen kauwen compleet voer, omdat daar dan zoveel vezels in zitten dat het ruwvoer en krachtvoer in een is.

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:52

Marstall Wiesencobs is ideaal, wij voeren het in combinatie met Marstall Force en het andere paard Metazoa. Paarden krijgen toch vitaminen en mineralen binnen, maar worden hier niet dik van.
Tegen de doffe plekken zou een schuitje lijnzaadolie geen kwaad kunnen, onze paarden krijgen dat dagelijks en zien er super uit.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:57

Na de winter, in het voorjaar, geef ik mijn paard altijd opkikker van NAF. Een heel betaalbaar supplement wat ze ook erg lekker vinden. De glans in haar vacht is terug en ze zit lekker in haar vel. Ik geef daarbij ook nog ijslands zeewier en lijnzaadolie.

Oh, en ik ben fan van nature's best van Pavo!
Laatst bijgewerkt door petravdmeerx op 25-05-16 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:01

ik heb hetzelfde en die van mij krijgt dan parvo 18+ bij en dat werkt super