Haar paard Clay, kreeg sinds vorig jaar Oktober ineens allemaal rare bulten op zijn lichaam, en dat jeukte nogal, daar kreeg hij toendertijd een prik voor en toen was het weg (ze weet niet meer wat voor prik)
Maar nu dit jaar Oktober kwam het weer terug.. en nu kwam het heftig terug, toen is hij aan de Pretnison gegaan, toen was het ook volledig over, en naarmate ze kuur af was, kwam het weer terug. Omdat pretnison nogal heftig spul is, kan hij dit niet continu blijven krijgen omdat hij dan gewoon van binnen kapot gaat.
Toen is er bloed afgenomen, en is het bloed onderzocht in Belgie. Hier kwam uit dat hij veel dingen te kort kwam (wat weet ik zo even uit mijn hoofd niet) maar ook een paar cellen.
Ook uit dit onderzoek, en alle andere uitkomsten van Dierenartsen (zijn er nu al een aantal bij geweest) werd er verteld dat het een soort allergie is (lucht, voer (hij staat al op ander voer, dus dat is het ook niet)) maar wat precies kan niemand vertellen. Voor die allergie maakt hij zelf afweerstoffen aan, en daar kan hij niet tegen, wat dus te heftig voor zijn lichaam zou zijn.
Nu heeft hij een kuur gekregen, om er inmuum voor te worden door middel van 3 injecties (behoorlijk heftig spul) maar ik weet niet of ik die kuur zo over internet mag verspreiden, dus heb ik besloten dat maar niet te doen. Maar nog steeds kan geen 1 vee arts verklaren hoe het komt dat hij deze bulten heeft, er zit geen vocht in, de randen zijn hard, en staan iets meer omhoog, een soort kraters lijken het. Het jeukt ontzettend dus we doen ons best om hem lekker met de massage borstel te poetsen, en dat verzacht het dan een beetje. Mijn vriendin zit er inmiddels helemaal doorheen, en weet gewoon niet meer wat ze moet doen. Er is geen benaming voor (zover wij weten) en het komt maar op 1 van de 10 paarden voor. Heel weinig dus.
Foto's :
1 van zijn ergste (en rondom natuurlijk ook helemaal..)
De andere (hele!!!) grote.
Op de foto's lijkt het zelfs nog wat minder dan dat het daadwerkelijk is, waarschijnlijk omdat ik ze gisteravond rond 22:00 heb gemaakt, verwagen de bulten wat. Ik zal vandaag nog wat foto's maken. Het begon eerst op zijn lijf (zijkanten buik, hals, kont) maar het gaat nu ook steeds lager naar zijn oksels, en we hadden er zelfs al eentje op zijn hoofd gezien. Hij blijft er zelf gelukkig wel nuchter onder, en even lief als altijd, maar het sloopt mijn vriendin gewoon, omdat niemand haar kan vertellen wat haar paard (die er echt vreselijk uitziet!!) voor ziekte heeft.
Ik zal er alles aan doen om mijn vriendin zo goed mogelijk te helpen, maar het is gewoon moeilijk, ik ga naar NOG meer vee artsen de foto's opsturen met verhaal, en ga ook eens op buitenlandse sites kijken, wat moeilijk gaat worden, aangezien we er geen benaming voor hebben.
Nu mijn vraag ?
Heeft iemand dit ooit gezien bij iemand anders zijn paard, of zelfs bij je eigen paard, en weet je wat er toen aan gedaan is ? Wat zou ze nog meer kunnen doen om er achter te komen waarom hij het krijgt en waardoor ?