Shetlander niet helemaal fit, walnootboom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

urosa

Shetlander niet helemaal fit, walnootboom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 12:42

Wij hebben op stal een shetlander die net na het weekend niet helemaal fit werd. Maandag is hij nog gelongeerd en was hij lekker fanatiek (we hebben hem niet hard aan het werk gezet, beide kanten max 10 minuten, niet in het zweet) Dinsdag lag hij ineens vaker en wilde hij geen hooi eten. Woensdag is de dierenarts geweest en die kon eigenlijk niks afwijkends vinden wat verklaard waarom hij ineens zoveel gaat liggen (iets onregelmatige hartslag, maar dit zou geen reden zijn). Hij had een goede darmwerking, en ook geen zand in de mest. Wel komt hij moeilijk uit zijn wintervacht, maar volgens de DA was deze niet zo dik meer dat het warmte zou zijn.

Gisteren lag hij iets minder en at hij gelukkig ook wat hooi. Alleen nu ging ik gisteren rijden en zagen wij hem pluimen eten die van een walnootboom komen. Hij is de enige van de paarden die dit van de grond eet, is dit giftig voor paarden? Heeft iemand hier ervaring mee?

Dit eet hij dus op:
http://www.fruitlent.nl/afbeeldingen/wa ... loei_2.jpg

Azmay

Re: Shetlander niet helemaal fit, walnootboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:48

Ik heb ook een walnotenboom in de paddock staan dus ik lees even mee.

Keet

Re: Shetlander niet helemaal fit, walnootboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:52

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:56

Weet niet of het om de zwarte walnoot gaat? Die is giftig voor paarden! alleen vind ik dan wanneer het verwerkt is tot snippers (voor in de stal) en bij het eten van de bast.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 15:12

Het is niet de zwarte walnoot gelukkig, ik was nieuwsgierig of het eten van de mannelijke bloei kwaad kan. De boom zelf kunnen ze niet echt bij, staat buiten de paddock paradise. Maar die 'zaden' vallen dus op het pad.

Hij is niet hoefbevangen en loopt prima, dit is gecheckt door de DA.
We gaan even bellen over de mannelijke bloei en het eten hiervan :)