Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Gini schreef:Ik heb goede ervaringen met Domosedan. De paarden zijn volledig weg, maar wat ik ook fijn vond is dat ze rustig terug "wakker" worden. Paard van een stalgenoot maakte zich juist bij de uitwerking van de sedatie druk. Met Domosedan komt hij rustiger terug bij.
cissie schreef:Gini schreef:Ik heb goede ervaringen met Domosedan. De paarden zijn volledig weg, maar wat ik ook fijn vond is dat ze rustig terug "wakker" worden. Paard van een stalgenoot maakte zich juist bij de uitwerking van de sedatie druk. Met Domosedan komt hij rustiger terug bij.
Dosering komt vrij nauw heb ik begrepen van de da.
ZE moet nog wel haar voeten op kunnen tillen en balans bewaren.
Zonder om te vallen...of valt dit wel mee met dit middel?
Ilco schreef:Domosedan werkt goed. Ik raad af om middelen met acepromazine te gebruiken. Hiermee maak je het probleem alleen maar erger. Dat verlamd de spieren van het dier maar doet niets net het bewustzijn. Ze zijn dus bang maar kunnen niet vluchten
Gini schreef:Nee, dat klopt. Op dat moment leert je paard niets bij en zal die nadien de hoefsmid bij volledig bewustzijn even vervelend of beangstigend vinden als daarvoor. Qua opvoeding is het dus geen hulpmiddel.
Charmaine schreef:Maar voorkomt wel een 'nare' ervaring. Zit inderdaad nog wel stukje opvoeding bij, maar als de smid niet meer geassocieerd wordt met stress/angst, werkt dat toch ook mee?
Charmaine schreef:Maar voorkomt wel een 'nare' ervaring. Zit inderdaad nog wel stukje opvoeding bij, maar als de smid niet meer geassocieerd wordt met stress/angst, werkt dat toch ook mee?

). Natuurlijk enorm belonen als hij kalm blijft, en zorgen dat je niet de grens over gaat als je spanning ziet opkomen, maar gewoon een stapje terug, belonen en weer herhalen. Niet alleen "poetsplaats = werken met hoeven" maar de hoeven gewoon overal bij betrekken. Ik heb hem zelfs zo ver dat als we bezig zijn in de piste en ik vraag iets waar hij niet meteen het antwoord op weet (of hij vindt het te moeilijk of ..) dat ik standaard een voetje als antwoord krijg, met bijbehorend "dat doe ik toch super hé"-hoofd. En dat moet je hebben.. spelen met voetjes = leuk!
Hier is er zeker vooruitgang, maar het zal nooit iets vanzelfsprekend worden... Ils_K schreef:Ik heb ervaring met Domosedan en Relaquine, en dan metname om het scheren. Mijn ervaring is dat Relaquine het algemene paard net wat meer verdoofd als Domosedan. Met de Domosedan bleven ze achter soms nog behoorlijk vlug. Dit was niet bij elk paard zo trouwens.
Maar beide middelen zijn betrouwbaar, als je maar wel goed de tijd neemt om het in te laten werken zonder stress.