Overmatig zweten zonder inspanning ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

Overmatig zweten zonder inspanning ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 17:40

Ik heb geen idee waar ik aan moet denken, misschien hebben jullie ideeën of hier ervaring mee

Ik rij momenteel een bijna 4 jarig Pools warmbloed paard.
Ik rij ongeveer 3 x per week 20-30 minuten. Gezien zijn leeftijd doen we rustig aan.

Zeer braaf en cool paard wat ontzettend zijn best doet voor je.

Afgelopen zondag kwam ik pas om 19:15 op stal omdat ik het overdag veeeel te warm vond om te rijden.
De paarden stonden al binnen en degene die ze binnen heeft gehaald was net weg.
Heb eerst nog wat anders gedaan en toen ik om half 8 hem uit de stal haalde was hij waternat van het zweet. Vooral op hals en borst.

Hij staat in een onrustige wei dus dacht dat er misschien gedoe is geweest met binnen halen en dat ze aan het jagen zijn geweest. Al was zijn weidegenoot wel klam maar niet zo nat.

Besloten wel te gaan rijden maar rustig aan. Dus heb 15 minuten gestapt en toen was hij zo goed als droog. Daarna nog wel 10 minuutjes licht dresuurwerk gedaan maar hij werd al snel heel erg nat.

Ik rij hem nu 4 weken dus kwa conditie heeft hij nog wel wat bij te trekken dus daar lag het zweten na werk aan (dacht ik)

Nu was ik gisteren zelf op stal en vond ik het wederom te warm dus eerst lekker gemest en om 6 uur de paarden naar binnen gehaald. Ze liepen allemaal rustig de stal in, geen gedoe. Paard was wel klam maar zeker niet nat.
Na het rondje water geven (10 minuten later) keek ik nog eens bij hem, bedenkend of ik nog wat ging doen met hem. Weer helemaal bezweet. Hoe langer ik stond te kijken hoe natter hij werd.

Hij lijkt verder goed gezond, eet en drinkt goed, kan het werk goed aan.
Het is warm momenteel maar vind het raar dat hij in rust zo begint te zweten. Terwijl hij dus niet in de wei nat is.

Paar weken geleden (toen het zo 16-18 graden was) had hij nog een regendekentje op omdat hij wel gebeten word in de wei en hij best een dun vachtje heeft kon dit prima. Maar ook toen kwam hij wel eens nat (onder de deken) uit de wei. Toen dus meteen deken af gedaan

Hij staat in een onrustige wei en ik heb het idee dat hij het niet altijd naar zijn zin heeft, maar gisteren zag ik totaal geen spanning bij hem
Het lijkt heel erg op na zweten na het werk. Wat hij ook wel eens kan doen, maar niet zo extreem als nu. Zondag na het rijden afgesponsd en daarna stond hij niet opnieuw te zweten op stal.

Het is een heel verhaal geworden dus respect voor het lezen.

Herkent iemand dit? Enig idee wat het kan zijn?
De vergelijkbare verhalen die ik op bokt tegen kwam gingen allemaal over winter en wintervacht en dekens. Dat is nu dus niet aan de orde

Sanniejtjuh

Re: Overmatig zweten zonder inspanning ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 17:46

Met dit weer zweet die van mij ook snel met binnen halen, op stal zetten. Ik denk waarschijnelijk omdat er binnen weinig luchtverplaatsing (buiten bijvoorbeeld nog een briesje) is ten opzichte van buiten en hierdoor hem letterlijk het zweet uitbreekt. Daarbij is het de afgelopen dagen ook erg benauwd/klam weer. Als ie verder voldoende drinkt/eet zou ik me er niet zo druk om maken.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 17:53

Ja dat dacht ik eerst ook. Maar hij is wel de enige op stal die zo staat te dampen... de rest word wel iets klam maar hij is echt waternat

Nou zijn dit natuurlijk ook geen Poolse temperaturen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 18:26

We zijn allemaal anders, en de paarden zijn dat ook. Ik zou me ook niet zo druk maken als het alleen zweten in de overgang van buiten naar binnen is. Staat hij een uur later nog nat dan is het vreemd. En het is nog een jong beest, Mijn paard zweette helemaal niet als jongeman, nu is dat wel anders. Hoeveel en waar je zweet verschilt ook nog eens per levensfase.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 18:33

Hij was dus ruim een half uur binnen staan ( denk ik want weet niet precies hoe laat ze binnen waren dus kan ook langer zijn ) nog heel erg nat. En droogde pas op toen ik er op zat...
Maar heb het ook niet over een beetje zweten, Echt zweten zoals hij zweet na een half uur werken

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 15:56

Verder niemand die dit herkent? Hoop dat het dit weekend beter word als de temperatuur lager is. Als hij dan nog gaat zweten op stal dan ga ik me zorgen maken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:17

Je kunt eventueel zijn temperatuur opnemen, en de pols om te kijken nog dat is.
Hij toont geen tekenen van eventuele buikpijn?
Sommige paaren met lichhte koliek gaan namelijk ook zweten..

En hoe warm is het in de stal bij jullie, denk goch dat het te warm is hoor.
Zou kijken of het zinvol is om wat zout bij te geven door al dat extra zweten.
En het word koeled,dus dan zou hij net dan niet meer moeten doen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 07:54

Gistèren was het aanzienlijk minder warm. Is hij niet met de groep naar binnen gelopen maar alleen aan de hand. En heeft hij niet gezweet.

Toont geen buikpijn oid idd. Eet en mest ook gewoon goed.
En zou ook wel raar zijn dat ie dan ineens koliek krijgt op stal toch?

Toch een combi van wat stress (ook al toont hij het niet) en de warmte dan denk ik.
wel lastig, mag hopen dat de zomer niet te warm word want dan gaan we niet veel rijden.. haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:20

Nou ja ik bedoelde lichte buikpijn, kan van het gras komen.
Maar in jouw geval komt het echt van de warmte, moeten ze in de nacht binnen staan dsn?
Hij kan niet buiten blijven?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 09:20

Ze hebben donderdag nacht bij toeval 1 x buiten gestaan maar ivm voeren enz is het toch wenselijk dat ze 's nachts binnen komen.
Zoals ik al eerder zei hij staat in een onrustige groep in de wei. Als we in de wei voeren krijgt hij niet genoeg. 3 paarden en 4 plekken hooi maar ze blijven hem weg jagen helaas.
Aangezien hij wat schraal is heeft hij echt wel meer voer nodig. Ook bij de andere groepen werkt in de wei voeren niet echt.
Hoop dat wanneer het weer nu wat rustiger opbouwt hij er makkelijker aan kan wennen. Nu is de temp iig gezakt dus zal hij er minder last van hebben. Vandaag weer lekker rijden dus!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 20:10

Vandaag na het rijden op stal gezet. Alleen dus hij was wel wat aant hinniken, maar droogde mooi op. Zal dus misschien toch echt de warmte zijn geweest. Alleen snap ik dan niet dat ie overdag in de volle zon droog staat en 's avonds in een stal die de hele dag heeft kunnen door tochten dus niet warm is wel gaat zweten. Als ze binnen staan gaat er 1 deur dicht dus tocht het niet meer. Maar zal ook niet in 2 minuten erg opwarmen lijkt me...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 07:22

Ja het is wel anders op stal
Toen die van mij nog binnen stond deed die dat ook.
Buiten geen last en binnen zweten :j

Ja het is niet anders denk ik, zorg dat hij genoeg drinkt en zout krijgt :j

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:37

Idd even aankijken en anders toch even een bloedonderzoekje doen.

Mijn paard had ook altijd een goed conditie en nooit iets aan de hand, ineens sneller moe en buitenadem, bleek na wat onderzoeken een zware leverontsteking te zijn. De pest aan die ontsteking is dat je het pas in een te laat stadium kan zien. ik ben ruim 5 maanden bezig geweest om hem beter te krijgen.

Door dit raad ik sneller een bloedonderzoek aan bij zulke gekke dingen.. als er niets uit komt kan je daar gerust van zijn!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 17:39

Inmiddels een liksteen in de stal en met dit weer lijkt ie het aardig te kunnen trekken. Zweet wel heel iets na als hij op stal komt maar niet meer zo water nat.
Hij word in de gaten gehouden in ieder geval. Maar het lijkt echt weer gerelateerd te zijn. Afgelopen weekend dus nergens last van gehad. Wel snel zweten onder het rijden maar ook zo weer droog. Opzich niet gek met een buitenrit met 5 paarden, Was nieuw voor hem.
Gisteren met longeren viel zweten weer mee. Conditie word dus langzaam beter.