Paar weken al onstoken oog...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSelina

Paar weken al onstoken oog...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 20:19

Hallo allemaal,
Mijn pony heeft sinds 22 april een ontstoken oog. Hij had er de eerste dag best veel last van (gapen, oogwegdraaien, etc) toen ben ik oogzalf gaan halen bij de DA elke dag 4/5 keer erop gesmeerd. Na 1.5 week was het toen nog steeds niet weg dus toen de DA gebeld om hem er even naar te laten kijken, het was niet beschadigt dus hij heeft mij toen oogdruppels gegeven die ik 2/3x per dag in zn ogen druppel... En dat sinds 3 mei. En nu is het nog steeds niet weg :( Heb het ook al elke keer nog extra schoongemaakt met groene thee maar ik zou echt niet weten wat ik nu moet doen... Nog een keer de DA bellen? Of nog even afwachten tot de druppels helemaal op zijn?

Afbeelding

Afbeelding
het is zn rechter oog

Kabayo

Re: Paar weken al onstoken oog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:23

Had mijn pony ook. Bleek maanblindheid te zijn.
Nu bij scherpe zon een vliegenkap op , heeft ze stuk minder last

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:25

Kabayo schreef:

Echte maanblindheid doet zulke pijn dat het paard alleen maar met dichtgeknepen ogen staat en niet meer beweegt.

Kan ook een verstopte traanbuis zijn.. Of toch een irritatie in het oog.

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:25

Vliegenkap! Mijn pony heeft het ook wanneer de zon weer schijnt en de vliegjes komen, gaat dat wat druppen. Bij haar blijft oog dan wel droog! Is irritatie van de vliegen dan.

Als het maanblindheid was, zou de DA dat wel gezien hebben toch?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:28

Amiigo schreef:
Kabayo schreef:

Echte maanblindheid doet zulke pijn dat het paard alleen maar met dichtgeknepen ogen staat en niet meer beweegt.

Dat deed ze dus ook...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:30

Ik heb d'r ook eentje tussen die dit heeft
Zodra de vliegjes komen zitten de ogen potdicht met het nodige traanvocht
Vorigjaar laten controleren op alles wat het zou kunnen zijn
Kwam niks uit...
Ook geen maanblindheid of iets dergelijks ik vermoed ook niet dat jou paard dit heeft anders had ze op de foto ook dicht geknepen ogen gehad aangezien dat echt enorm veel pijn doet

Nu staat die 24/7 met de kap op zelfs met rijden heb ik de kap over t hoofdstel en is er niks aan de hand
Zorg dat je n goede kwaliteits kap hebt en een reserve dat je ze ook kunt wassen indien nodig

Zonder kap is t hier echt niet te doen zalfjes enz werken amper tot niet

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:33

ik volg ff, hier ook een die vooral in het voorjaar en vervolgens halverwege zomer gevoelig is op zijn ogen. Ook ik heb het idee dat een vliegenmasker het beste helpt

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 20:44

Toen het begon was het nog niet echt zonnig of warm en stond hij nog binnen... Maar weet niet of dat wat uitmaakt? Hij heeft het ook nog nooit zo erg gehad zelfs niet midden in de zomer toen er allemaal vliegen rond zn ogen zaten...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:53

Staat je pony nu overdag buiten ? Zolang de ogen nog tranen in ieder een vliegenmasker om doen. Zolang er irritatie door vliegen/zon is blijft het tranen. En zou morgen wel even met da overleggen wat hij er van vindt dat pony nog steeds traant. En of een bezoek nodig is of dat je gewoon nog even moet druppelen.

Chess
Woonplaats: een uur rijden van mijn paard en dat heb ik er voor over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:47

Amiigo schreef:
Kabayo schreef:

Mijn paard heeft ook last van maanblindheid gehad (en hij stond echt niet de hele tijd met zijn ogen dichtgeknepen) bleek na scan van het oog en ik ben doorverwezen naar Utrecht en heb hem laten opereren.
Hij is nu zoveel opgeknapt dat hield ik niet voor mogelijk. ik heb weer een vrolijk paard met zijn koppetje en oortjes erop.
Ben ontzettend blij dat ik dat heb gedaan.
maw je kan het laten opereren en iig sterkte met je paardje.

PTB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:53

Helaas heeft onze pony ook maanblindheid en moeten ook naar Utrecht toe.
We hopen dat het maar een oog is maar zijn andere oog begint ook al.
Zalven en druppelen helpt niet meer.
Wij zijn heel bang dat hij een oog zal moeten missen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:08

Met oogproblemen zou ik nooit zo lang doorgaan, duurt al te lang.

PTB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:14

Kinke schreef:
Met oogproblemen zou ik nooit zo lang doorgaan, duurt al te lang.

Inderdaad ik zal als ik jou was even je DA bellen en overleggen wat beste is om te doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:19

Een paar weken geleden had mijn paard een ontvellinkje boven zijn oog, traande het oog een heel klein beetje en was er echt een minimale zwelling. Het zag er allerminst ernstig uit. Ik dacht eigenlijk dat hij zijn oog gestoten had of zo. (Nu - achteraf - denk ik dat het oog jeukte en hij gewoon heeft lopen schuren).

Omdat het na een paar dagen zon beetje onveranderd bleef heb ik de veearts gebeld. Die heeft een fluorideonderzoek gedaan (groen spul in zijn oog) om te kijken of er misschien een beschadiging aan het hoornvlies zat. Dat was niet het geval. Zijn pupil was erg klein en hij knipperde vaak met dat oog in vergelijking met het andere oog. Dat duidt op pijn. De diagnose is in dat geval dan Uveitis een ontsteking van de Uvea . (Het is of een beschadiging, dan wel irritatie aan het oog, of het is Uveitis).
Direct gaan behandelen voor de acute fase met metacam, prednison en zalf. Met atropine bleef zijn pupil open zodat de medicijnen makkelijker in het oog dringen. Dus moest hij een zelfgefabriceerde "zonnebril" op. Een vliegenmasker met een zwart vilten lapje ingenaaid. Want - omdat de pupil dus open bleef staan - mocht er geen licht bijkomen.
Afhankelijk van de oorzaak (die ze regulier dus niet weten) is er kans dat het eenmalig is of dat het recidiveert. Bij het laatste spreek je dan van ERU (Equine Recidive Uveitis, ofwel maanblindheid). Dan zal hij het steeds terugkrijgen en op den duur blind worden aan dat oog. Verder is het erg pijnlijk en zie je dan nog wel eens dat ze het oog op den duur eruit halen.
In mijn hele "paardenleven" van ongeveer 30 jaar ben ik dit twee keer in mijn omgeving tegengekomen.

Er zijn ongeveer 5 factoren waarvan ze weten dat die mee kunnen spelen bij zo'n Uveitis: auto immuun ziekte, bacterie (m.n. leptospirose die ook ziekte van weil veroorzaakt), lyme of ander virus zoals herpes, of een schimmelinfectie. Regulier wordt dat verder niet onderzocht; alleen als het oog verwijderd is. En wordt eigenlijk alleen de acute ontsteking behandeld. Iedere keer dat zo'n ontsteking terugkeert beschadigt het oog meer tot het paard uiteindelijk blind wordt. Blijft het oog "vervelen" dan wordt het verwijderd. Dat is zo'n beetje de reguliere behandeling.
Afhankelijk dus van de oorzaak is zo'n ontsteking eenmalig of kun je "erop wachten" dat het terugkomt.

In een poging om meer te weten over de oorzaak ben ik dus naar de Holistische DAP Den Hoek gegaan. Daar is gebleken dat de oorzaak viraal is (Herpes). Uiterst vervelend want herpes gaat nooit weg. Dat is dus niet het scenario waar ik op heb gehoopt. Wel ben ik blij dat ik het weet, want ik kan hem daarop behandelen (dmv verhogen weerstand en L-Lysine). Dan houden we mogelijk een herhaling lang buiten de deur.

Ben op zich wel positief gestemd. Vergelijk het met een koortslip (heb ik zelf ook). Ik heb er 1 x last van gehad en daarna jaaaren niet meer.
En ik ben er natuurlijk nu erg op bedacht nu. Bij de eerste signalen sta ik meteen bij de veearts. Mijn reguliere DA was erg geinteresseerd en we behandelen hem nu complementair (maken regulier af en gestart met homeopatische druppels en L-lysine).

Snel handelen is zowiezo noodzakelijk. Hoe eerder je erbij bent hoe beter want iedere doorgemaakte ontsteking beschadigt het oog verder. Zalven is echt niet voldoende. Is er sprake van maanblindheid (dus keert de ontsteking terug) dan heeft zo'n oog veel zorg nodig. Het is beter ook dat je de oorzaak van de ontsteking achterhaalt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:36

merk je geen enkele verbetering,ook niet met die andere zalf?Normaal moet het de volgende dag al veel beter zijn....anders heb je niet de juiste antibiotica!

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:40

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:06

geerke schreef:
merk je geen enkele verbetering,ook niet met die andere zalf?Normaal moet het de volgende dag al veel beter zijn....anders heb je niet de juiste antibiotica!

Antibiotica helpt in de regel niet tegen maanblindheid

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:13

Klinkt als maanblindheid. Daar hoeven ze totaal niet voor te knijpen. Heb er hier 1 gehad die ook een tranend oog had. Deze had blauwe ogen en opeens was het oog geel anders hadden we er ook niks van gemerkt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:22

Babootje schreef:
geerke schreef:

Antibiotica helpt in de regel niet tegen maanblindheid

als het dat is?Had de dierenarts dat niet gezien dan?

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:10

Met dat groene spul is zijn oog al onderzocht, toen heb ik dus die druppels gekregen omdat die niet mogen als het oog beschadigt is... Hij knippert niet meer met het ene oog dan met het andere. Als je niet zou zien dat zn oog dik is en traant zou je niet zeggen dat er iets aan de hand is. Hij heeft wel dat hij soms eraan jeukt maar ook niet overdreven vaak.

En die dierenarts die ik heb ziet eigenlijk niets over het hoofd...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:30

thoranLOVE schreef:
Met dat groene spul is zijn oog al onderzocht, toen heb ik dus die druppels gekregen omdat die niet mogen als het oog beschadigt is... Hij knippert niet meer met het ene oog dan met het andere. Als je niet zou zien dat zn oog dik is en traant zou je niet zeggen dat er iets aan de hand is. Hij heeft wel dat hij soms eraan jeukt maar ook niet overdreven vaak.

En die dierenarts die ik heb ziet eigenlijk niets over het hoofd...

Waarschijnlijk heb je prednisolon druppels gehad. En verder dexamitrex zalf. Dat is de reguliere manier van behandelen. Mijn paard kreeg in de acute fase ook nog metacam. Meer doen ze (regulier) niet dan de ontsteking behandelen. Ik druppelde 4 x daags en dan nog 1 x zalven. Nu zalf ik nog 3 x daags met dexamitrex (na 2 weken).
Als je paard nog jeuk aan het oog heeft, betekent dat dat de ontsteking nog niet weg is. Stop je met druppelen en zalven dan komt de ontsteking gewoon weer terug. Het is een heel vervelende, moeilijk te behandelen en voor het paard erg pijnlijke oogziekte. Hoe vaker de ontsteking terug komt, hoe meer schade in het oog optreedt door verklevingen en netvliesbeschadigingen met blindheid tot uiteindelijk resultaat.
Je moet dit echt niet onderschatten. Regulier is er ook niet meer te doen dan je nu al met jouw veearts doet. Althans, er is nog een operatie mogelijk. Vitrectomie. Dan halen ze het vocht uit het oog en doen er steriel vocht voor terug. Kosten 2500 euro. Slagingskans 80%. Ze opereren ook alleen maar als het paard nog voldoende zicht heeft in het oog, anders heeft zo'n operatie ook geen zin.

Op zich is er nu niets meer aan het oog van mijn paard te zien en mijn reguliere DA is tevreden. Maar ik was niet tevreden want ik wil graag de oorzaak weten en ik wil ook niet dat mijn paard blind wordt.
Daarom ben ik naar Den Hoek gegaan. Nu ik weet wat de ontsteking heeft veroorzaakt, kan ik ook gericht iets doen om een volgende infectie te voorkomen. Wat wel fijn is dat mijn reguliere DA oprecht geinteresseerd is en we de handen ineen slaan.
Bij mijn paard is de oorzaak een virus (herpes). Dat is niet zo'n goed scenario, want herpes verdwijnt nooit uit het lichaam en kan altijd weer opduiken.
Maar de oorzaak kan ook een bacterie zijn (leptospirose) of een schimmelinfectie of een auto-immuun ziekte.
Om het probleem dus echt goed "bij de kop" te nemen, moet je de oorzaak weten.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:23

Ooit een lezing gevolgd op de kliniek in Utrecht over oogziekten. Met als resultaat dat als een oogontsteking zo blijft sluimeren, de alarmbellen wel afgaan. Wil je niet ongerust maken, misschien komt het indd doordat er nog steeds vliegen bij kunnen in combinatie met lage weersrand, maar ben het met babootje eens dat het belangrijk is om uit te vinden wat de oorzaak is om goed te kunnen behandelen.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:34

Mijn paard heeft ook een ontstoken oog. Blijkt ook een kleine beschadiging te zitten. Dierenarts is voor de 2e keer geweest en heb nu een ander soort zalf gekregen. Over even ruim een week wil ze het oog weer bekijken. Mocht het dan niet naar tevredenheid zijn, gaat ze monsters laten nemen voor onderzoek en gaat er een nog sterker middel komen. Vervelend is het wel! #)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:53

Waar je even goed op moet letten is dat als het donker is, de pupil dan klein blijft. Als dat zo is, dírect de dierenarts bellen, want dan is het maanblindheid. Dit is zeer pijnlijk en je paard kan werkelijk blind worden en de ogen verliezen.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 21:55

Agossie schreef:
Waar je even goed op moet letten is dat als het donker is, de pupil dan klein blijft. Als dat zo is, dírect de dierenarts bellen, want dan is het maanblindheid. Dit is zeer pijnlijk en je paard kan werkelijk blind worden en de ogen verliezen.

Hoe kan ik dat 'testen' gewoon zn oog even bedekken en dan mn hand bijvoorbeeld eraf halen en kijken wat er gebeurd?