Dik na griffelbeen operatie achter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

darinka

Dik na griffelbeen operatie achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 12:12

Mijn ponyx is nu ruim een maand terug geopereerd aan een gebroken griffelbeen achter aan de buitenzijde di kwam Door een een trap. Operatie goed geslaagd botje paar cm kwam er in een keer netjes uit verder geen peesschade wel was 10 na na die trap vocht/bloed bij die pees te zien maar.wel heel dus alleen een 'netjes" afgebroken griffelbeen.
Nu mag ik er weer op stappen en ee stukje draf en staat ze op een gras paddock. Het been blijft nu af en aan beetje wisselend gevuld soms weer heel droog en soms dus dikker na beweging word het minder/is het weg.
Ik moet het in de gaten houden de wond is helemaal dicht en mooi de dikte is rondom het operatie gebied zeg maar.
Prognose na ok was goed ook voor sport.
Komt jullie dit bekend voor na een griffelbeen operatie en duurde dit langere tijd of altijd gebleven.?

Arabesk

Re: Dik na griffelbeen operatie achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:16

Geen operatie wel irritatie na ee trap. Botvliesontsteking is het bij ons paard. Dik en hard maar niet warm

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:29

Mijn pony heeft een griffelbeen breukje gehad wat niet is geopereerd en dat been is ook nog heel lang dik geworden als hij weinig bewoog, dus meest als hij op stal stond en toen hij bij de revalidatie op een kleine paddock stond.
Toen hij op de weide kwam waar hij wel de hele dag liep is het ook niet meer dik geweest.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 01:12

Hier ook geen griffelbeenbreuk maar een Birkeland fractuur (chip) die eruit geopereerd is. Dat been heeft wekenlang extra steunverband gehad tegen het oplopen. OP was al 2013 maar ik zie nu regelmatig dat het been smorgens vanuit stal wat dikker is. Savonds is het gewoon weer dun.

gwen9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:34

is volgens mij normaal dat het been af en toe nog dik is. mijn paard is ook geopereerd aan griffelbeentje achter, hij heeft ook lang een gehad dat het been telkens weer wat dik was. De dierenarts zei toen dat het tijd nodig had, en dat was ook zo. gewoon goed in de gaten houden! de operatie is natuurlijk ook nog maar kort geleden

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 14:42

Dank je voor de antwoorden het was vandaag ineens weer mooi slank niks vocht oid idd blijf t goed in de gaten houden

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 07:32

Heel normaal. Mijn paard heeft beide griffelbeentjes in hetzelfde been gebroken in oktober 2015 en is hieraan geopereerd, zelfs nu wil het nog wel eens een klein beetje dik worden als ze te weinig bewogen heeft. Heel minimaal, een ander valt het niet op, maar mij wel. Ze staat 24/7 buiten, hoe meer beweging hoe beter het gaat. Langzaam maar zeker wordt de overvulling minder, maar het heeft gewoon tijd nodig. Ondertussen rijden we weer net zo fanatiek als voor de fracturen.

Zo lang het been niet warm is en het paard er niet kreupel/onregelmatig op is, gewoon rustig aan doorgaan met beweging geven. Meestal is het na de beweging beter. Je kunt het vergelijken met een stalbeen. De lymfevaten hebben tijd nodig om te herstellen.

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 13:18

Dank je wel!