Vorig jaar Oktober heb ik een topic aangemaakt over mijn paard dat hoestte tijdens het aandraven. Inmiddels zijn we alweer in Mei beland, en hoest mijn paard nog steeds. Helaas niet alleen bij het aandraven, maar ook in de stal en de wei.
We hebben nu 3 dierenartsen gehad. Deze hebben allemaal naar zijn longen geluisterd en zijn klieren gevoeld. De longen klonken prima, klieren zagen er goed uit, hij ziet er niet benauwd uit, is niet kortademig, komt snel weer op adem na arbeid en glimt als een spiegel.
Eerste DA schreef ventipulmin voor, en daarna toen dat niet hielp prednison. De tweede DA schreef antibiotica voor Daarna toen dat ook niet hielp in overleg met de tweede DA naar de kliniek gegaan. Hier heeft hij uiteindelijk 2 longspoelingen gehad. Bij de eerste keer kwam er uit dat er veel ontstekingscellen in zijn longen zaten, en dat hij een keelontsteking had. Deze DA heeft toen een ander soort prednison voorgeschreven. Ook zijn wij toen van kuil veranderd. Dit kuil was wat droger, en zat dus ook geen schimmel in. Helaas hielp dat ook niet, en hebben we een tweede longspoeling gedaan. Hieruit kwam dat er nog steeds veel allergiecellen in zijn longen zaten, en daarnaast ook de allergiecellen van een stofallergie. Ook waren zijn slijmvliezen wat geïrriteerd van het hoesten. Onze laatste kuilbaal was zo droog dat het bijna hooi was, maar daarnaast was het ook wat stoffig, dus dat vond ik nog niet zo raar. We hebben toen weer nieuw kuil gekregen, dat wat minder droog en stoffig was. We hebben toen opnieuw prednison moeten geven, en daarnaast ook nog ventipulmin.
Ook hebben we de stallen helemaal aangepakt. Zo hebben we alles gedesinfecteerd, de matten op de vloer weggehaald en hebben we het houten plafon geschilderd omdat er wat schimmel in ging zitten.
Helaas heeft dat allemaal ook niet geholpen. Ik wilde toen geen longspoeling of prednison meer gaan doen, omdat wij er helemaal niks mee op zijn geschoten. De DA wilde nog een bloedonderzoek laten doen, om te kijken hoe hij ervoor staat na al die medicatie. Als het bloedonderzoek goed was, mochten wij gewoon gaan rijden. Uiteindelijk was het bloed goed, dus zou ik gewoon mogen gaan rijden. Helaas hoor ik hem de afgelopen dagen weer erg hoesten. Meestal zijn dit geen kuchjes, maar echt flink hoesten. Ik heb met de DA afgesproken dat ik nog een allergietest wil laten doen.
Hier heb ik nog geen uitslag van, maar inmiddels weet ik niet zo goed meer wat ik nog meer kan doen.. Ik zou hem eigenlijk uit zijn omgeving moeten halen, maar aangezien ik de paarden thuis heb staan, is dit erg lastig, en verkopen gaat nu natuurlijk ook niet.
Op watvoor ondergrond staat je paard in stal? Waarschijnlijk heb je er al over nagedacht, maar ons paard heeft ook een tijd gehoest, toen we zijn overgestapt van stro naar zaagsel was dit eigenlijk meteen over.
Hij staat op vlas.. Dit omdat mijn andere pony gevoelig is voor stof, en dit het beste lijkt werken voor haar..
luijs
Geplaatst: 10-05-16 13:18
Fenegriek voeren (zonder knoflook ) En evt hoest siroop van de dierenarts ik heb blauwe met eucalyptus verzacht de keel En je kunt fluimacil bij de Lidl kopen bruis tabletten stuk of 6 per dag Maakt slijm los Dit alles mengen door slobber geef ik 2 keer per dag Met een week moet je verbetering zien Fluimacil maar 1 week geven Rest mag je langer geven En veel buitenlucht evt nachtje buiten Bui regen schijnt goed te zijn Ventpumil slaat naar binnen Werd t alleen maar erger van onderdrukte de hoest Heb er ook een lopen dit jaar en vorig jaar Is er zo van af gekomen Heeft eerst ook antibiotica gehad Rest moest het lijf zelf doen Wel zolang hij geen koorts heeft natuurlijk Is een rot virus
Laatst bijgewerkt door luijs op 10-05-16 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt
mystery1980
Geplaatst: 10-05-16 13:19
waarom dit paard op stal zetten, zou hem buiten zetten met een schuilstal en lekker hooi (en geen kuil) voeren en het stof eruit laten waaien.
Koper
Geplaatst: 10-05-16 13:27
Long/luchtwegproblemen is één van de symptomen die kunnen duiden op een leverprobleem. Ik zou het daar gaan zoeken en verder inderdaad hooi gaan geven ipv voordroog.
Maar een bloedonderzoek zou leverproblemen toch ook uit moeten sluiten? Toevallig zijn we sinds vorige week begonnen met hooi. Het is helemaal niet stoffig en ruikt lekker.. Helaas is hij sinds we met het hooi zijn begonnen, nog meer gaan hoesten dan toen wij nog kuil voerde.. Dus dit is geen optie. 24/7 kan in de zomer wel, maar in de winter niet omdat ze dan alles kapot lopen, en we dan geen weiland meer hebben..
Hooi nat maken hebben we ook gedaan. Werkt helaas ook niet. Fenegriek krijgt hij savonds ook, maar dit lijkt ook niks te doen. Hij staat in een stal met Luik en een grote deur die altijd open staat. Dus hij staat eigenlijk altijd in frisse lucht. Het was gewoon een algemeen onderzoek om te zien hoe hij ervoor stond na al de medicatie. Maar in de longen waren veel allergiecellen te zien. Dan zou er volgens mij toch een allergie moeten zitten?
Wij hebben ook zo'n paard. Eerst een kuchje met aanvang van het rijden, daarna vaker, in stal, op wei, op de paddock. Na antibiotica, prednison, vele flesje ventipulmin ook naar de kliniek voor een longspoeling. Daar kwam uit dat er allemaal ontstekingscellen aanwezig waren en ook allerlei allergiecellen. Bloedwaardes waren goed. Hij is van het stro afgehaald en op vlas gezet. Krijgt kuil, geen hooi want daar gaat hij van hoesten (ook al is het nat). En staat in een buitenstal met uitloop.
Wij krijgen vanuit de kliniek het advies om met een puffer te gaan starten (eerst met Flixotide en later met Lomudal (? weet niet of ik het goed geschreven heb?)). En wat ben ik blij dat we daar mee zijn begonnen! Sinds we die toen hebben gebruikt (3 maanden lang) is zijn kuch zo goed als weg. Oke, net niet helemaal want hij heeft dus chronische bronchitis en zal dus altijd gevoelig blijven, maar volgens de artsen mag hij altijd even hoesten als hij gaat trainen. En echt hij hoest echt nog zelden! (Wel ben ik altijd al vrij snel in paniek als ik hem toch weer eens hoor hoesten, want dan ben ik bang voor een terugval. Maar na ruim 3, of misschien al wel 4 jaar inmiddels nog altijd een stabiel paard! )
Nu met dit droge weer wordt hij weer iets gevoeliger, droge grond, opwaaiend stof ed. Maar kan ik altijd weer even een weekje met de puffer aan de slag. Hij krijgt zelfs bijna dagelijks een kwart klein plakje stro (omdat hij dat zooooo graag eet ), dat had ik echt nooit meer gedacht dat hij dat ooit nog zou kunnen eten. Puffen doe ik denk ik nog max. 3x per jaar een weekje lang.
Hopelijk kan je voor jouw paard ook snel de juiste behandeling/medicatie vinden. Maar wellicht is een puffer voor jouw paard ook een oplossing. Succes!
Mijn paard kucht juist sinds hij op het Vlas staat dus als je hem toch aan huis hebt zou je daar misschien eens mee kunnen experimenteren. Heeft hij een Luik naar buiten? Als ik de mijne een paar dagen dicht heb begint hij te kuchen dus die zet ik lekker open.
Je zou ivm je hooi ook misschien een deel kunnen vervangen door bietenpulp. Is een ruwvoer vervanger en weet je zeker dat je geen schimmels mee naar binnen krijgt. Maar voor nu zou ik idd je paard lekker dag en nacht op het land. Kunnen zijn longen tot rust komen. Foenergriek werd al eerder genoemd. Ik voer dit idd ook bij tegen het kuchen en werkt goed. Een emmer is 10 euro dus een prima probeersel. Sterkte ermee