Rare mest. Raadsel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Rare mest. Raadsel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 12:30

Beste bokkers,

Omdat mijn paard af en toe zand eet hebben wij in april haar een zandkuur gegeven Sand Off van de paardendrogist.nl hier waren goede recensies. Nu halverwege die kuur kreeg zij bijzondere mest. Heel snel uit elkaar vallend, gruizig, een drol vorm tot dat je het opruimt. Ondanks dat het heel los was was er toch veel vocht.

Nu 2 weken later na de kuur heeft zij dit nog steeds. Maar soms gaat zij in een poep-houding staan en komt er of niks of alleen een zooi bruin water. Kramperig op dat moment, maar later niet meer. Ze is vrolijk, geen koorts, noch pijn en heeft energie. Werkt en eet graag, glanst.. dus aan haar gedrag niks te merken.

Wat zij te eten krijgt:
- 1/4 Pavo Nature's Best i.c.m 1 schepje vitaminen mix (foenegriek, knoflook en zeewier)
- Hooi, grof en droog. Goede kwaliteit aldus DA en niet de oorzaak.
- 2x een klein handje biks (in eerste instantie niet, maar uiteindelijk probeer je toch iets wat de boel weer moet gaan binden)
- Af en toe lijnzaad (zaden die gekookt zijn, geen olie) eens in de 2 weken ongeveer.

Nu in overleg met de DA toch weer een zandkuur gestart, dit keer korrels en Sand Clear (van de DA zelf en niet op internet gekocht). Maar voor hem was het ook een raadsel.. dus vandaar mijn verhaal hier op bokt.

Hebben mensen hier ook ervaring mee? Zo ja, is het over? Wat heeft je geholpen? Of hebben mensen een idee wat het is of aanleiding kan zijn? Reactie op de eerste zandkuur dat dat de darmen heeft getriggerd? Of andere ervaringen?

Ik en de DA zitten hier zelf met grote vraagtekens. :?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:38

Staat je paard sinds kort ook weer op het gras? En hoe is het met evt. wormen (onderzoek / kuur)? Wellicht ligt de oorzaak ergens anders en is het toevallig net tijdens de kuur het beeld gaan beïnvloeden... Zandkuur doe ik ook wel en zo'n reactie nog nooit gehad, ook nooit gehoord.

Is de mest nu consequent nog zoals jij beschrijft?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 06:43

Test je de mest ook regelmatig een paar dagen achter elkaar op zand? Dan weet je namelijk of er nog steeds teveel zand in de mest zit en of een nieuwe kuur nodig is. Het kan zo zijn dat er zoveel mest in de dikke darm zit dat het niet met een kuur ( of twee) verholpen is. Dat kan ook de kramperigheid verklaren en het in mesthouding staan zonder dat er wat komt. Ook de zooi bruin water kan aangeven dat er nog steeds teveel zand in zit. De dikke darm hoort het vocht uit de "mest" te filteren en als die onvoldoende kan werken ( door bijvoorbeeld een bodem zand erin), krijg je dunne mest. Ook is het zo dat vaak alleen dunne mest langs het zand kan. Staat je paard nog steeds op zand en zo ja, hoe lang per dag? En hoe lang voer je de foenegriek, knoflook en zeewier? Van knoflook is tegenwoordig ook bekend dat je dat niet te lang achter elkaar moet voeren.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 06:49

Kan het niet zijn dat deze mest veel zand bevat?
Gezien je omschreven consistentie, test het eens?
Verder sluit ik me aan bij Jet.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 06:53

Ik voer al bijna 2 jaar die foenegriek mix. Maar het zijn echt mini schepjes en heeft daar nooit problemen mee gehad. Dit mocht ik gewoon doorvoeren van de DA.

Ze staan nog op zand ongeveer 6u op een dag. Na het weekend gaat Moor op een schraal weiland omdat zij het gras niet aan kan en een tien tonner wordt. Poep is nog hetzelfde zoals ik beschreef. Ik ga vandaag beginnen met Sand Clear.

Mest wordt getest moet er nog uitslag van krijgen

Locanda

Re: Rare mest. Raadsel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 06:58

Is er bekend hoe ze zand binnen krijgt? (Of waarom ze het inneemt?)
Schraal weiland kunnen ze vanwege de graasdrang juist weer grond binnen krijgen, dan miss eerder een graasmasker?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 07:07

Graasmaskers vind ik ondingen en beperkend. Dat doe ik niet. Heb het al eens geprobeerd, gaf alleen maar frustratie.

Moor staat met een klein clubje ik denk dat het verveling is dat zij daarom doet en lekker vind. Geen idee wat zij binnen krijgt.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:35

Als je het zonder graasmasker afkan is dat mooi. Maar ik heb hier thuis een KWPN'er en een Fjord staan, laatste staat consequent met graasmasker buiten anders ontploft ze. Ik vond het ook altijd rare/nare dingen maar ik moet zeggen ik vind het super werken! Ik zie geen frustratie bij het paard, natuurlijk moeten ze er even aan wennen maar dat vond ik ook erg meevallen, maar ze graast zo lekker mee, heerlijk uurtjes buiten en op het gras.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:35

Vang wat drollen op, stop ze in een emmer, kwak er behoorlijk wat water in en kijk wat er op de bodem van je emmer terecht komt.
Mest lost op met roeren en kun je afgieten, zand zakt tot op de bodem.

Zo simpel om te testen of er zand in de mest zit.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:45

of in een plastic zak als je een doorzichtige pakt dan zie je zo het zand zo onderin zitten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:21

Je moet de mest ook een paar dagen achter elkaar testen, zand komt er met golven uit. Als je net test als er niets uit komt, denk je dat ze geen zand in de dikke darm hebben, terwijl dat wel zo kan zijn. Ik vind het ook wel vreemd dat je DA zegt dat je dat gewoon mag doorvoeren, die fenegriek met knoflook, terwijl bekend is dat knoflook als je het langere tijd geeft heel slecht is voor een paardenlichaam. Als je hem er te weinig van geeft ( daar lijkt het tenminste op), heeft het voeren van die combi volgens mij ook niet zoveel zin.
Op een schare wei plukken ze vaak het gras met wortel en al uit de grond. Als ze dat opeten omdat er geen ander gras is, is de kans nog groter op zand in de dikke darm. Ik zou wel gaan voor een graasmasker en een wat vollere weide. Die frustratie is vaak na een week helemaal weg en je hebt veel minder kans op zand binnen krijgen. Mijn vorige paard is geopereerd aan zandkoliek, nou, dat wil je echt niet meemaken hoor!

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:02

waarschijnlijk is het zand wat gaan bewegen in de darm, doorgaan dus met de zandverwijdering! het beste kan je dit met psylliumvezels doen, dit kan je makkelijk bestellen via de site www.paardnatuurlijk.nl werkt zeer goed. ook kan je de kuur afwisselen met gekookte lijnzaad. werkt ook uitdrijvend en verzachtend. het verwijderen van het zand kan een lange tijd in beslag nemen zeker als er een hoop in zit, dus voorlopig doorgaan.

ook even mestonderzoek laten doen bij woud lab ivm evt wormen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 05:51

Mestonderzoek is binnen en we moeten ook ontwormen. Moor krijgt niet de hoeveelheid knoflook binnen die schadelijk zou moeten zijn. En als het zo is waarom wordt het verkocht dan? Hierin zijn duidelijk meningen lees ik, maar dat is een discussie voor een andere topic

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:12

Ik ga met bovenstaande posters mee, klinkt als zand in de mest.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:17

Zand... als je een kuur met psyllium vezels (wat in de meeste antizand producten zit) komt het er mee uit. Soms met grote hoeveelheden kan het er lang over doen voordat het er uit komt. Wn dan krijg je rare mest die bestaat uit de "gel" uit de vezels, zand en mest... als je paard zo veel zand blijft eten zou ik gewoon psyllium of gouden lijnzaad als onderhoud geven.

Nizoni4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:19

Dat denk ik ook ja