oudjes en hitte?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soully

oudjes en hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:26

Hallo Bokkers :)

Vanavond rond half 7 liep ik ons land in en zag ik mijn oudje van 27 lekker liggen (tenminste, dat dacht ik) en ik wou even bij haar gaan zitten.

Maar toen ik dichterbij kwam zag ik dat ze constant aan het flémen was en zodra ze mij zag ging ze helemaal plat liggen.
Ik schrok me kapot natuurlijk en ik kreeg haar bijna niet overeind, haar ogen half open en steeds maar flémen, dus meteen de DA gebeld maar die was net op weg naar een ander spoedje dus dat duurde wel een halfuurtje.

Ondertussen probeerde ik een stukje met haar te lopen maar ze wou bijna niet, ook wou ze niet eten of drinken en het enige wat ik aan haar kon ontdekken was een harde buik.

Toen de DA er eenmaal was, was de conclusie, de pony zit er gewoon doorheen wat betreft de hitte en ze heeft lichte koliek, ze heeft pijnstillers gegeven en iets rustgevends voor de darmen.
Maar DA dacht dat het vooral aan de hitte lag, tot nu toe heeft ze daar nog nooit last van gehad.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Daar ben ik wel benieuwd naar!

(Sorry voor het lange verhaal maar ik was erg geschrokken en wou het even van me af schrijven)

onpaard

Re: oudjes en hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:46

Ik snap dat je geschrokken bent. Mijn oude verzorgpaarden hebben nog een beetje wintervacht. Ik was bang dat ze ook last van de warmte zouden hebben daardoor maar het viel mee. Ze hebben genoeg schaduwplekken en er staat gelukkig ook een lekker briesje. Misschien kijken of jouw po ny ook genoeg schaduw heeft. Verder is het ook best raar dat het sneeuwt, hagelt en vriest en een week later het wel zomer lijkt. Misschien moet je pony langzaam wennen en komt t wel goed.

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 17:42

Ja dat zou kunnen, schaduwplekken heeft ze genoeg en ze is al zo goed als verhaard.
Het weer is inderdaad wel raar.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:54

Als ze echt zoveel last heeft van de warmte dan zou je kunnen overwegen als het straks langer warm is om haar te scheren. Ik scheer de mijne het hele jaar door. Heb dan in de zomer een regendeken of vliegendeken welke ik hem op doe.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:57

Mijn pony had dit laatst ook. Inderdaad plat liggen, continu flemen en geen trek om wat te eten. Ook door de hitte, was toen mijn conclusie. Ze is 26.

De dagen erna heb ik het niet meer gezien. Toen is ze zelf binnen gaan staan.

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:06

Sjonge.. Hart in je keel.. Het is inderdaad wel ineens heel warm, en veel paarden trekken dat slecht. De ideale temperatuur voor een paard ligt tussen de -5 en +10 graden.
Wellicht af en toe even afsponzen kan ook wel lekker zijn voor je paard?
Gelukkig trekt de warmte weer weg deze week. Hopen dat ze een beetje bij trekt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:24

Dat is schrikken zeg!

Mijn oudje van 28 had het vrijdag ook al zo warm. Maar nog niet zo gelukkig. Hij had nog best wel wintervacht, dus die heb ik zaterdag de bontjas uit gedaan (geschoren). Hij voelt zich duidelijk een stuk frisser.

Moet dan idd zodadelijk maar even een regendekentje op als het weer omslaat. Maar dat is beter dan dat ze zo in die wintervacht staan te broeien bij 25°C.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:01

Vandaag hier weer. Ze zijn op de trailer geweest, dat was warm. Mijn oudje kwam er niet eens heel erg bezweet van af en het leek allemaal goed te gaan maar ik zag haar even later toch weer wat last hebben. Misschien door het idiote gedoe (we hebben haar door omstandigheden via het groomdeurtje moeten laden en ze heeft achteruit op de trailer gestaan), misschien wel door de warmte. Ik weet het niet. Nu staat ze gelukkig in een wei met veel meer schaduw, ik hoop dat 't scheelt.

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 13:19

Ze is al van haar wintervacht af dus daarom had ik niet gedacht dat ze er zo veel last van zou hebben. Het is inderdaad echt schrikken ja.

Met dit hete weer doe ik haar meestal een paar keer per dag afsponsen ja.
Maar nu is ze gelukkig weer helemaal de oude, letterlijk en figuurlijk ;)