Paard eet nauwelijks (hyperlipemie?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maudje94

Paard eet nauwelijks (hyperlipemie?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 22:14

Hallo allemaal.

Mijn paard is ziek al drie verschillenden dierenartsen bij geweest. Maar er is geen diagnose. Nu heb ik wel bijna elke dag me eigen da er bij. 3 weken terug had ze dikke uier en oedeem onder de buik behandeling gehad in een week was het weg. Tot dat ze weekend met hoge koorts stond 41 da geweest. De eetlust werd minder die week en koorts zakte weg en kreeg ze een vistal vlak bij haar schouder die is nu rustig en bijna genezen. Eenmaal toen ze rond de 38. 5 zat kreeg ze diarree en begon ze te stoppen met eten. Al zoveel geprobeerd om haar te laten eten. Maar na 1 hap wou ze het niet meer. Tanden zijn gecheckt die zijn goed. Enigste wat ze nu een beetje eet is gras en brood maar veel te weinig eet ze. Ook kreeg ze oedeem onder de buik en bij de borst oedeem onder de buik is inmiddels heel stuk afgezakt. De da heeft vandaag bloed afgenomen en naar het lab gestuurd. Hij had het over vet in bloed iemand enige ervaring hiermee ? Ook wel hyperlipemie genoemd.

Afbeelding

Groetjes

tamary

Re: Paard eet nauwelijks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:25

Vet in het bloed komt als paard eigen vetreserves gaat aanspreken en vervolgens die niet kan verbranden voor energie. Is een "foutje" in de aanleg, want het is iets wat elk paard kan krijgen op zo'n manier. Het is ook de reden dat je een te dik paard niet zomaar zwaar op rantsoen kan zetten om af te vallen.

Ze moet hoe dan ook weer gaan eten en wel zo snel mogelijk. Pijnstillers, maagbeschermers (bij buikpijn en misselijk wil je ook niet eten), maar er moet snel wat gebeuren. Heeft de DA niet meer advies gegeven dan enkel bloedprikken en aankijken?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:26

Als het dat is moet ie als de sodemieter naar de kliniek. Dat is een spoedgeval. Met een bloedtest is het makkelijk te zien aan het bezinksel.

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 22:35

tamary schreef:
Vet in het bloed komt als paard eigen vetreserves gaat aanspreken en vervolgens die niet kan verbranden voor energie. Is een "foutje" in de aanleg, want het is iets wat elk paard kan krijgen op zo'n manier. Het is ook de reden dat je een te dik paard niet zomaar zwaar op rantsoen kan zetten om af te vallen.

Ze moet hoe dan ook weer gaan eten en wel zo snel mogelijk. Pijnstillers, maagbeschermers (bij buikpijn en misselijk wil je ook niet eten), maar er moet snel wat gebeuren. Heeft de DA niet meer advies gegeven dan enkel bloedprikken en aankijken?

Da was er vanochtend in de ochtend hadden we na de behandeling haar in gras gezet ze at toen ook echt goed anders dan normaal. Smiddags werd het al minder. Er is voor het weinig eten heel wat voor gevallen met haar wat in mijn verhaal ook staat. Ik denk vooral dat ze minder is gaan eten door de medicatie. Morgen krijgt ze sonde voeding en hopelijk hebben ik dan de uitslag.

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 22:36

Anne_GTI schreef:
Als het dat is moet ie als de sodemieter naar de kliniek. Dat is een spoedgeval. Met een bloedtest is het makkelijk te zien aan het bezinksel.

Ja klopt morgen uitslag

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:41

Is je paard aan de zware/dikke kant?
Is je paard recent veel afgevallen?

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 22:44

fleurtjeuh schreef:

Nee er is ook niks veranderd hoeveelheid voer is altijd zelfde gebleven. Het komt door de medicatie dat ze minder ging eten.

CP5

Re: Paard eet nauwelijks (hyperlipemie?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:52

Mocht je morgen niet tevreden zijn met de uitslagen ts, of als je weer moet aankijken van jouw dierenarts zou ik met het paard gewoon naar de kliniek rijden.

Ik denk dat je dan sowieso ook net zoveel kwijt ben als iedere dag de dierenarts voor de deur.
Op zo'n kliniek zitten meerdere dierenartsen die hun ideeen ook vaak delen met elkaar.
Je hebt dan dus meer geleerde bij elkaar die het paard zien.

Heb je een goede kliniek in de buurt?

Het slechte eten van jou paard gaat straks voor andere problemen zorgen die je echt absoluut niet wilt.
Mocht het eten niet beter gaan dan had ik het paard morgen sowieso naar een kliniek gebracht.

Heel veel succes!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:54

Maudje94 schreef:
fleurtjeuh schreef:

Nee er is ook niks veranderd hoeveelheid voer is altijd zelfde gebleven. Het komt door de medicatie dat ze minder ging eten.

En hoe lang eet ze nu slecht?

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 22:56

cynthia5 schreef:
Mocht je morgen niet tevreden zijn met de uitslagen ts, of als je weer moet aankijken van jouw dierenarts zou ik met het paard gewoon naar de kliniek rijden.

Ik denk dat je dan sowieso ook net zoveel kwijt ben als iedere dag de dierenarts voor de deur.
Op zo'n kliniek zitten meerdere dierenartsen die hun ideeen ook vaak delen met elkaar.
Je hebt dan dus meer geleerde bij elkaar die het paard zien.

Heb je een goede kliniek in de buurt?

Het slechte eten van jou paard gaat straks voor andere problemen zorgen die je echt absoluut niet wilt.
Mocht het eten niet beter gaan dan had ik het paard morgen sowieso naar een kliniek gebracht.

Heel veel succes!

Klopt dat zat al in de planning. En geld is even vervelend maar heb alles voor der over dus kliniek is geen probleem. Ja wolvega

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:58

Hoe is haar hartslag eigenlijk? Bij een te hoge/onregelmatige hartslag verliezen paarden hun conditie, worden ze lusteloos en kunnen ze ook oedemen krijgen.
Lastig hoor, ook omdat je niet zeker weet of je met het eigenlijke probleem te maken hebt of de bijwerkingen van de bijbehorende medicatie. :(:)
Sterkte in elk geval!

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 22:59

fleurtjeuh schreef:

Nee er is ook niks veranderd hoeveelheid voer is altijd zelfde gebleven. Het komt door de medicatie dat ze minder ging eten.[/quote]
En hoe lang eet ze nu slecht?[/quote]
3 dagen

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 23:00

xyzutu2 schreef:
Hoe is haar hartslag eigenlijk? Bij een te hoge/onregelmatige hartslag verliezen paarden hun conditie, worden ze lusteloos en kunnen ze ook oedemen krijgen.
Lastig hoor, ook omdat je niet zeker weet of je met het eigenlijke probleem te maken hebt of de bijwerkingen van de bijbehorende medicatie. :(:)
Sterkte in elk geval!

Hartslag is soms versnelt en de andere dag rustig. Ja zit echt met me handen in het haar. Hele dagen bij der. Dankje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:08

Dit is een hele goede site over hartproblemen bij paarden: http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/pa ... toornissen
Als je via control+f zoekt op oedeem dan ga je meteen naar het hartprobleem dat daarbij hoort (zoals een pols van boven de 60/70).
Misschien dat je er iets aan hebt of iets wat je met de da kunt bespreken.

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 15:32

Ze staat nu op de kliniek

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:27

Sterkte

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:32

Hoe gaat het nu?