Paard kreupel linksvoor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mbrouwer08

Paard kreupel linksvoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 20:23

Hoi,

Vandaag ben ik na mijn vakantie (Hemelvaartsweekend) voor het eerst weer naar stal geweest, waar mijn leasepaard staat. Toen ik haar uit de stal haalde zag ik direct dat ze kreupel loopt: haar linker voorknie is een beetje gezwollen en ze loopt er ook duidelijk niet lekker op. Ze liep braaf met me mee, maar bij een op- en afstapje twijfelde ze heel erg, vooral als haar benen zo uitkwamen dat ze met haar zere been de eerste stap op/af moest doen. Ik heb het wandelingetje beperkt tot een wandelingetje naar de wasplaats, waar ik haar been tien minuten heb gekoeld.

Nu denk ik aan verschillende dingen:
- een hoefzweer (vanwege de acuutheid van het kreupel lopen). Het is echter niet dat ze helemaal niet op haar linker voorbeen wil staan en daarbij schraapte ze haar hoef wel 'gewoon' bij het afspuiten;
- een peesplessure na een trap van een ander paard: ze is van 't weekend voor het eerst het weiland op gegaan, maar ze is best een beetje moeilijk met andere paarden. Ik kan me goed voorstellen dat er in het weiland iets is gebeurd.

Ik ben vooral benieuwd of jullie een 'eerste gedachte' hebben hierbij. Als het goed is komt de hoefsmid morgenochtend langs om te kijken of hij een hoefzweer kan vinden en mocht dit niet het geval zijn ga ik met de eigenaresse naar de kliniek voor foto's. We gaan dus niet afwachten, er wordt wel actie ondernomen! ;) Mijn probleem is nu vooral dat ik me thuis zorgen loop te maken en op dit moment niks kan doen, vandaar mijn post. Herkennen jullie dit? Waar zouden jullie aan denken?

Shirley

Re: Paard kreupel linksvoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:29

Bij een dikke knie denk ik niet aan een hoefzweer...eerder aan een blessure of inderdaad een tik van een ander paard.

Heeft er niemand iets gezien?
Stalhouder?
Stalgenoten?

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:31

Hoefzweer zijn ze vaak erg kreupel, willen vaak niet belasten of zo min mogelijk, uitzonderingen daar gelaten. Als de knie dikker is lijkt me daar het probleem te zitten. Misschien een klap tegen de knie gehad?

mbrouwer08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 20:37

Shirley schreef:
Bij een dikke knie denk ik niet aan een hoefzweer...eerder aan een blessure of inderdaad een tik van een ander paard.

Heeft er niemand iets gezien?
Stalhouder?
Stalgenoten?
Nee, niemand heeft iets gezien. Maar ik had wel gehoord van iemand dat ze bij een paard in de wei stond waarmee ik haar eigenlijk niet in de paddock mag zetten, omdat die twee elkaar niet kunnen luchten of zien. Vandaar dat ik me een trap dus ook heel goed kan voorstellen. De stalhouder heeft trouwens vanochtend ook gezien dat ze kreupel loopt hoor, daarom stond ze nog op stal. Ze was ermee onderweg naar het weiland, maar is weer omgekeerd omdat ze zo slecht liep. Ik kwam echter pas twee uur later op stal aan en toen haalde ik nietsvermoedend mijn paard uit de stal.
De stalhouder wil alleen graag tot morgenochtend wachten, omdat ze uit ervaring weet dat als ze nu een dierenarts laat komen, deze waarschijnlijk het advies zou geven om te koelen (en dat deden we dus toch al), omdat hij nu geen foto's zou laten maken + er weekendtarief moet worden betaald.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:47

Ik verplaats dit topic van MD naar BEH.

MD >> BEH

mbrouwer08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 15:59

Even een update, ik hoop dat er nog mensen zijn die hier ideeën bij hebben!

Gisteren heb ik haar uit de stal gehaald en ben een paar rondjes door de bak gaan lopen. De kreupelheid lijkt wat te af te nemen als ze een tijdje doorstapt. Daarna heb ik haar even losgegooid. Eén keer maakte ze een galoprondje en ze oogde wel gewoon vrolijk. Liep regelmatig van de ene kant naar de andere kant van de bak, dus ze vermeed het niet om te lopen. Rollen deed ze niet, terwijl ze dat normaal altijd doet. Gistermiddag is de smid langs geweest, maar heeft (zoals verwacht) geen hoefzweer gevonden. Helaas, eigenlijk.

Ik kom er nu ook weer net vandaan. Toen ik haar uit de stal haalde strompelde ze heel erg, waar ik een beetje van schrok. Dit trok gelukkig wel weer weg toen ze een paar stappen had gezet, maar ze liep nog wel duidelijk kreupel. Verder weer hetzelfde verhaal als gister: ik heb haar mee naar de bak genomen, paar rondjes gelopen en daarna losgegooid. Weer uit zichzelf twee rondjes gegaloppeerd, daarna vooral van de ene kant naar de andere kant op zoek naar gras waar ze vanuit de bak bij kon. Met name als ze even had stilgestaan, én na de twee galoprondjes, leek ze weer wat moeilijker te lopen. Maar... ze heeft vandaag wel gerold, dus daar was ik enorm blij mee!

Er komt voor nu nog een DA bij. Volgens de stalhouder, die haar ook een aantal keer uit de stal heeft gehaald vandaag en gisteren, zit er namelijk al wel vooruitgang. Ze wil het eerst even aankijken voordat we straks dure foto's moeten maken. Uiteraard komt er wel een DA kijken als het verslechterd of als ze niet herstelt.

Het lijkt erop alsof er geen dikke benen of knieën zijn. Eerst dachten we dat linksvoor dus een beetje gezwollen was, maar nu zien we dat eigenlijk niet meer. Ik ben ook een beetje bang dat ik zo naar afwijkingen ga zoeken dat ik ze in mijn hoofd ga verzinnen. Maargoed, zelf weet ik het even niet meer. Het is dus onduidelijk wat ze heeft, waar ze precies last van heeft, hoe het komt en hoe lang het gaat duren. Hebben jullie nog ideeën?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:13

Zou haar zoveel mogelijk buiten zetten, zodat ze vrijelijk kan bewegen.
Nergens toe dwingen of opjagen, dan forceert ze de boel...
En lekker koelen.

Als er vooruitgang in zit, zou ik ook niet in paniek raken.
Mocht het na een week nog niet over zijn, dan toch even naar laten kijken :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:18

Eens met Shirley, zeker omdat je aangeeft dat ze erg stijf, stram en kreupel uit haar stal komt, maar dat rustige beweging zorgt dat ze beter gaat lopen. Kort door de bocht conclusie: vrije beweging is beter dan op stal in dit geval.

mbrouwer08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 17:05

Thanks voor jullie reacties! Tot nu toe heb ik haar alleen in de bak losgegooid omdat het zand daar een stuk makkelijker is. In de paddocks loopt het een stuk zwaarder, vandaar dat de eigenaresse haar daar nog niet in heeft willen zetten. Jullie reacties klinken echter wel een stuk logischer, dus ik zal vanavond/morgen even bespreken of ze daar overdag gewoon lekker in kan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:25

een kreupel paard losgooien?Wie geeft die tip?
Bewegen aan de hand,meerdere malen per dag.En dan na een week weer eens kijken...maar losgooien?Hoe kom je erop? :7

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:41

geerke schreef:
Bewegen aan de hand,meerdere malen per dag.En dan na een week weer eens kijken...maar losgooien?Hoe kom je erop? :7

Geerke, pietsie tactischer mag...

mbrouwer08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 19:05

geerke schreef:

Haha don't shoot me, ik ben alleen op zoek naar het beste voor mijn paard aangezien ik dit nooit eerder zelf heb meegemaakt. Stappen aan de hand gebeurt overigens wel meerdere malen per dag, door zowel mijzelf als door de staleigenaresse.

Kleine toevoeging over het 'losgooien': 't is niet dat ik haar daar achterlaat en geen toezicht houd op wat er gebeurt. Het is vooral om te kijken hoe ze erop reageert, ook op haar omgeving. Blijft ze in een hoekje staan zonder dat ze wil lopen, geeft een ander signaal dan als ze gewoon lekker op verkenning uit gaat. We hebben het hier trouwens echt over een kwartiertje, waarin ik haar ook absoluut niet opjaag maar haar gewoon eventjes haar eigen gang laat gaan. Waarom is dat slecht?

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:08

Is haar been ook warm? Mag je er aan zitten? Knikt ze met haar hoofd als ze het been belast? Draaft/galoppeert ze uit zichzelf?

mbrouwer08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 19:11

xChanelx schreef:
Is haar been ook warm? Mag je er aan zitten? Knikt ze met haar hoofd als ze het been belast? Draaft/galoppeert ze uit zichzelf?

Been is niet warm, ik mag er ook gewoon aan zitten. Ze vindt het vooral moeilijk als ik haar rechtervoorhoef uitkrab, omdat ze dan dus meer op haar pijnlijke been moet staan. Het is me niet opgevallen dat ze knikt als ze haar been belast.. Draven en galopperen doet ze uit zichzelf ja! Niet heel veel, maar als ze het doet gaat het uit haarzelf.

A_Einstein4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:09

Kan idd een klap hebben gehad van een paard. Smeren met arnicagel heeft ons paard laatst super geholpen. Peesblessure of hoefzweer lijkt me onwaarschijnlijk op die plek.

Rustig op de wei, aan de hand stappen en koelen. Niet rijden of opjutten / losgooien in de bak. Lekker met rust laten. Als het over een week niet verbeterd is, even de DA bellen.

Succes!!

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:44

Lekker in de wei zetten, als ik het zo lees lijkt het echt een trap van een ander paard...
Peesblessure zal het ook niet zijn, dan zou ze blijven kreupelen.

Mereltjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:32

Sowieso geen hoefzweer op die plek.. Zit zelf te denken aan een trap van een ander paard. Je kan je paardje het beste rust gunnen ff denk ik.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:37

Zo haalde ik mijn merrie vorige week met een bult op haar rechter voor been uit stal. In stap liep ze kort in draf viel ze overduidelijk op links voor. Elke dag 2x 20 minuten koelen en stappen aan de hand. En als ik haar weer op stal zetten kreeg ze verkoelende gel op haar been. Ze ging wel gewoon de weide op, gelukkig nam het af. Nu, een weekje later, is de bult bijna weg en loopt ze weer goed. De dag dat ik het zag waren ze erg druk geweest op de weide dus ik gok dat ze zichzelf van achteren heeft aangetikt (heeft ook geen peesjes om op het land).

Maar goed, je topic komt al van 8 mei. Weekje koelen en stappen is prima om het even aan te kijken. Hoe is het nu met je paard TS? :)

Shelber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:40

Waar komt zo'n bult vaak door dan? Heb het bij mijn paard nog nooit zo gezien

mbrouwer08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 14:05

Taifoen schreef:
Zo haalde ik mijn merrie vorige week met een bult op haar rechter voor been uit stal. In stap liep ze kort in draf viel ze overduidelijk op links voor. Elke dag 2x 20 minuten koelen en stappen aan de hand. En als ik haar weer op stal zetten kreeg ze verkoelende gel op haar been. Ze ging wel gewoon de weide op, gelukkig nam het af. Nu, een weekje later, is de bult bijna weg en loopt ze weer goed. De dag dat ik het zag waren ze erg druk geweest op de weide dus ik gok dat ze zichzelf van achteren heeft aangetikt (heeft ook geen peesjes om op het land).

Maar goed, je topic komt al van 8 mei. Weekje koelen en stappen is prima om het even aan te kijken. Hoe is het nu met je paard TS? :)

Haha, een weekje koelen en stappen is precies wat ik heb gedaan! Na die week leek ze weer helemaal normaal te lopen, dus ik heb nog een paar dagen gewacht en toen heb ik haar met mijn instructrice gelongeerd. Ze liep toen ook helemaal zuiver, dus ben ik erop gegaan. Klein bommetje was het, maar ze heeft geen stap verkeerd meer gezet! :)