Vandaag ben ik na mijn vakantie (Hemelvaartsweekend) voor het eerst weer naar stal geweest, waar mijn leasepaard staat. Toen ik haar uit de stal haalde zag ik direct dat ze kreupel loopt: haar linker voorknie is een beetje gezwollen en ze loopt er ook duidelijk niet lekker op. Ze liep braaf met me mee, maar bij een op- en afstapje twijfelde ze heel erg, vooral als haar benen zo uitkwamen dat ze met haar zere been de eerste stap op/af moest doen. Ik heb het wandelingetje beperkt tot een wandelingetje naar de wasplaats, waar ik haar been tien minuten heb gekoeld.
Nu denk ik aan verschillende dingen:
- een hoefzweer (vanwege de acuutheid van het kreupel lopen). Het is echter niet dat ze helemaal niet op haar linker voorbeen wil staan en daarbij schraapte ze haar hoef wel 'gewoon' bij het afspuiten;
- een peesplessure na een trap van een ander paard: ze is van 't weekend voor het eerst het weiland op gegaan, maar ze is best een beetje moeilijk met andere paarden. Ik kan me goed voorstellen dat er in het weiland iets is gebeurd.
Ik ben vooral benieuwd of jullie een 'eerste gedachte' hebben hierbij. Als het goed is komt de hoefsmid morgenochtend langs om te kijken of hij een hoefzweer kan vinden en mocht dit niet het geval zijn ga ik met de eigenaresse naar de kliniek voor foto's. We gaan dus niet afwachten, er wordt wel actie ondernomen!
Mijn probleem is nu vooral dat ik me thuis zorgen loop te maken en op dit moment niks kan doen, vandaar mijn post. Herkennen jullie dit? Waar zouden jullie aan denken?