inslapen of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_Puck

inslapen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 15:31

Hoi bokkers,

Dit onderwerp gaat mij heel erg aan het hart en ik schrijf dit bericht dan ook omdat ik graag mijn verhaal kwijt wil.

Een aantal maanden geleden begon mijn 17 jarige merrie plotseling licht onzuiver te lopen tijdens het rijden (in de wei was er niets aan te zien). Niet echt kreupel maar ook niet helemaal goed. Ik dacht dat ze zich wellicht in de wei verstapt had en daarom heb ik haar toen een week op rust gezet. Na een week heb ik geprobeerd het rijden rustig op te pakken, maar weer liep ze niet helemaal goed. Op aanraden van mijn instructeur (hij dacht dat het misschien in de rug zat) heb ik mijn merrie naar een paardenfysiotherapeut gebracht om haar te laten nakijken en masseren. De fysio constateerde dat mijn merrie inderdaad wat stijf was in haar rug en dat het probleem hier vandaan kon komen. Hij rade me aan om mijn merrie veel mee te nemen naar het bos om daar heuveltjes te stappen (dit is goed voor de rugspieren). De afspraak bij de fysio leek te hebben geholpen, de dag erna heb ik mijn merrie rustig gereden en was de onzuiverheid weg. Toen ik de volgende dag met mijn merrie naar het bos wilde gaan kreeg ik echter de schrik van mijn leven. Ze liep enorm kreupel en op de pezen van haar linker voorbeen zaten grote zwellingen. Gelijk de dierenarts gebeld, deze vermoede dat het om een acute peesontsteking ging, hiervoor kreeg mijn merrie antibiotica en pijnstillers. Wanneer de het niet beter zou gaan binnen twee weken zou ik mijn merrie weer terug moeten brengen voor foto's.
Na 9 dagen ging het eigenlijk alleen maar slechter met mijn merrie, ze liep steeds kreupeler en de zwellingen weden groter. Omdat ik het sterke gevoel had dat het echt heel erg mis was heb ik de afspraak voor de Foto's maar vervroegt. Bij het bekijken van de Foto's bleek mijn ergste nachtmerrie werkelijkheid, de diepe buigpees bleek compleet verkalkt en begon langzaam af te brokkelen. De kans op herstel 0%. Met veel geluk zouden er nog een paar jaartjes inzitten als weidepaardje, maar rijden zit er niet meer in. De da gaf mij de keus, of het twee maanden met medicijnen en pijnstillers proberen en daarna kijken hoe het gaat, of gelijk afscheid nemen. Ik heb mijn merrie al 10 jaar en zij is echt mijn beste maatje. Daarom heb ik besloten om haar nog een kans te geven en het met medicijnen nog twee maanden te proberen. Voor mezelf had ik toen al besloten dat wanneer het na twee maanden niet zou gaan ik alsnog afscheid zou nemen, het welzijn van mijn paard staat voorop!
De pijnstilling en Medicatie sloegen goed aan en aan mijn merrie was bijna niet meer te zien dat ze ooit kreupel had gelopen.

Vandaag zijn de twee maanden verstreken en staat mijn merrie voor het eerst zonder medicatie in de wei. Jammer genoeg is dit ook aan haar af te zien.... Ze loopt weer slechter en probeert haar linker voorbeen te ontzien door er wanneer mogelijk geen gewicht op te zetten. Het klinkt misschien heel naief maar ik hoop dat dit nog weer wegtrekt deze week, omdat vandaag de eerste dag is zonder medicatie en het dus extra gevoelig is. Nu maar afwachten, maar als het deze week weer slechter gaat ben ik genoodzaakt toch mijn liefste vriendinnetje te laten inslapen. Dan heb ik tenminste alles geprobeerd en hebben we nog twee mooie maanden samen gehad.

Sorry voor het lange verhaal maar ik moest het even kwijt. Reageren mag maar blijf alsjeblieft aardig.

piezze

Re: inslapen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:38

Sterkte, super erg voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:40

Wat erg voor je. Wat zal jij je rot voelen.... Ik hoop dat ze nog opknapt. :(:)

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:44

Sterkte TS. Altijd heel erg moeilijk om zo'n beslissing te moeten maken.
Maar er komt een moment dat je gevoel zegt: het is goed zo.
Voel je dan niet schuldig, want dan is het ook echt goed zo.
Luister naar je gevoel en niet naar je emoties.
Emoties ebben weg, maar het gevoel blijft altijd.
Heel veel sterkte nogmaals :(:)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:29

Ik herken je probleem, ik zit een beetje met hetzelfde hoewel mijn pony ouder is, 29, en nadat ik gestopt ben met de medicatie ze de meeste dagen niet kreupel loopt. Maar toch zuiver is het ook niet. Ik kan me goed voorstellen hoe moeilijk dit is. Heel veel sterkte in elk geval. En uit eigen ervaring want mijn merrie ging niet slechter lopen nadat ik gestopt was met de pijnstilling. Sterker nog, het duurt vaak een paar dagen voor het echt uit het lijf is. En als je nu al verschil merkt weet je zeker dat ze pijn heeft. Ik zou het dan geen week de tijd geven eerlijk gezegd. Als het na 2 maanden niet zover opgeknapt is dat ze pijnvrij kan zijn dan gaat dat niet meer gebeuren. Mijn dierenarts heeft me toen ontzettend geholpen, ook door te zeggen dat paarden in het hier en nu leven, en niet kunnen ontlasten zoals wij dat kunnen. Wij mensen halen nog voldoening uit allerlei andere dingen, maar paarden kunnen dit niet beredeneren. Het is dat mijn paard dus niet slechter ging lopen dat ze er nog is. Nogmaals heel veel sterkte!

En ps, je kunt haar ook weer haar pijnstilling geven zodat je rustig de tijd kunt nemen om je beslissing te maken. Mocht je merken dat ze toch teveel pijn heeft. Dan zit er minder urgentie achter. Soms moet je er zelf ook klaar voor zijn. Ook die tijd mag je jezelf gunnen

Amber_Puck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 17:27

Heel erg bedank voor de lieve berichtjes iedereen :)

Amber_Puck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 17:34

@dittaswart hellaas mag ik de duur van de medicatie niet meer verlengen (vanwege resisentie) dus als de beslissing genomen moet worden zal ik ook eerlijk zijn tegenover haar
en het zo snel mogelijk doen.

Ik ben erg blij voor je dat het met jou paardje wel goed gaat:)

nienn4x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:36

Ianrowan2009 schreef:
Sterkte TS. Altijd heel erg moeilijk om zo'n beslissing te moeten maken.
Maar er komt een moment dat je gevoel zegt: het is goed zo.
Voel je dan niet schuldig, want dan is het ook echt goed zo.
Luister naar je gevoel en niet naar je emoties.
Emoties ebben weg, maar het gevoel blijft altijd.
Heel veel sterkte nogmaals :(:)

Helemaal waar. Uiteindelijk moet je tevreden zijn over het feit dat je zo lang van haar hebt kunnen genieten. Heel veel sterkte... ;(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:41

Ach wat sneu :(:) dit verhaal.
Niemand kan je denk ik adviseren met je keuze. Want ik denk dat je zelf op een gegeven ogenblik voelt: "tot hier en niet verder". Ik weet niet of dit moment voor jouw paard al bereikt is. Wel wil ik je veel sterkte wensen want dit zijn zo'n rotte nare besluiten. Maar vertrouw maar op je gevoel. Zolang je twijfelt is het moment niet daar. Geef je zelf de tijd en je paard ook om te groeien naar het afscheid. Wellicht dat je opeens wakker wordt en weet: "helaas, het moment is daar". :(:)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:45

Ik heb geen adviezen voor je TS maar ik wil jou en je paardje heel veel sterkte wensen :(:)

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:09

Heel veel sterkte met het maken van je keuze..
Het is een moeilijke en zware beslissing waar je goed over na moet denken..

Helaas weet ik hoe het is en heb ik enkele weken geleden de keuze gemaakt mijn merrie te laten inslapen.
Ook geen kans meer op herstel en pijn. Moeilijke keuze, maar soms gewoon wel de beste helaas..

kusluuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:13

Sterkte !,
En laten gaan is altijd moeilijk en daar is ook nooit geen geschikt moment voor ik hoop voor je dat t toch beter zal gaan met je merrie.
Maar denk wel altijd dat je haar 10 super jaren heb gegeven met veel liefde .

:(:)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 18:15

Zoals je zelf al zegt.. het welzijn van je paard staat bovenop....

Sommige laten hun paard levenslang op pijnstillers rondlopen... "want zolang hij er geen last van heeft, is het goed"... Maar als je weet dat je paard constant pijn heeft zonder medicijnen... Wat voor leven heeft ie dan?

Voor mij is het heel makkelijk praten nu... Als ik in je schoenen stond, was ik waarschijnlijk ook aan het twijfelen... Maar kies altijd wat het beste is voor je paardje.

Amber_Puck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 22:14

Iedereen heel erg bedankt voor de liefe berichtjes en steun!!!Dit doet mij veel goed. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het gaat met mijn merrie en wat de volgende stap zal zijn.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:57

Hoe is het nu met je paardje? Doe wat goed voelt. Zoals je zegt; niet onnodig lijden. Je hebt tot zover alles gedaan wat je kon en ergens houdt het op... Heel erg veel sterkte :(:)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:29

Ik denk dat je het eigenlijk al wel weet. Zoals je al schrijft, kans dat het goed komt is 0%.
En als ze het been ontlast, heeft ze dus pijn, en flink ook waarschijnlijk.
Juist omdat je zo van haar houdt, denk ik dat je dat niet te lang moet laten voortduren.

Je stelt hier de vraag of je moet kiezen voor inslapen of niet.
Mijn eerlijke mening: inslapen. Uiteindelijk doe je dat uit liefde voor haar.
En het blijft vreselijk moeilijk ...
Veel sterkte!

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:06

wat naar zeg voor jullie...

nog even een idee: misschien is er nog verbetering te boeken vauit de hoeven?> hoe is de hoefstand etc, vaak kan er met ander hoefonderhoud nog heel wat verbeteren, je paard misschien pijnvrij krijgen.

verder bestaan er natuurlijke pijnstillers (duivelsklauw) bijv devils relief, die je langdurig kan geven aan je paard. zo hoef je niets te overhaasten en is er misschien een kans om je paardje nog een goed leven te geven.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:30

Erg lastig om daar iets zinnigs over te zeggen.
Maar voor mij zouden er 2 opties zijn, ik zou haar nog een tijdje op pijnstillers laten leven, zelf aan het idee wennen en goed in de gaten houden of ze nog gelukkig is.

Maar dat hangt natuurlijk ook af van, wat wil je zelf met paard?
Kun je je een tweede paard veroorloven om bv wedstrijden te rijden, ik noem maar wat.

Hoe is je paard onder een rustig leven?

Kun/wil je bv wel grondwerken met haar? Nh richting uit bv

Allemaal afwegingen die meetellen.

Heel veel sterkte met de besluiten en een knuffel voor je paard

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 00:12

wat ontzettend moeilijk voor jullie. ..
Mijn mening is dat je een paard met pijn nooit mag laten lopen als er geen kans op genezing is. In de vrije natuur wordt dit ook voorkomen doordat het dier dan ten prooi zal vallen aan een roofdier en zodoende niet lang hoeft te lijden. Hoe dan ook het is een vreselijk moeilijke beslissing.. . Heel veel sterkte gewenst..

Amber_Puck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 19:30

Hoi allemaal,

Deze week was nogal zwaar, ik heb veel na gedacht en ben uiteindelijk tot een moeilijk besluit gekomen.

Deze week zou ik afwachten om te kijken of mijn merrie weer wat beter zou gaan lopen, Helaas merkte ik na 3 dagen al dat dit tot mijn grote verdriet niet het geval zou zijn. Ze had pijn en liep weer kreupel. Ik weet dat ik eerder heb gezegd dat wanneer ik merkte dat mijn merrie niet beter zou worden ik haar het liefst zo snel mogelijk uit haar lijden zou willen verlossen, maar deze week ben ik er achter gekomen dat ik dit toch niet kan. Ik heb gewoon nog wat meer tijd nodig om aan het idee te wennen dat na 10 jaar vriendschap mijn liefste vriendinnetje er straks niet meer zal zijn. Daarom heb ik besloten om mijn meisje pas na de zomer in te laten slapen. Ik heb de DA gebeld en de situatie uitgelegd, deze heeft besloten mij tot die tijd toch nog pijnstillers mee te geven zodat we samen nog een mooie zomer kunnen hebben. Hoewel ik absoluut kapot ben van verdriet weet ik diep in mijn hart dat het beter is zo. Ze heeft een mooi leven gehad met heel veel liefde en ze hoeft straks geen pijn meer te hebben. De aankomende tijd ga ik nog extra van haar genieten, en ga ik haar nog extra verwennen.

Iedereen bedankt voor alle lieve berichtjes en adviezen, ik heb hier steun aan gehad bij deze hartverscheurende beslissing.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:49

Kijk het van dag tot dag aan. Als ze met pijnstilling zoveel beter loopt, is er wellicht toch nog wel een lichtpuntje. Over zal het niet gaan, maar ze kan er mogelijk mee leren leven, of als de ontsteking die nu wellicht acuut is, straks over gaat in chronisch.
Ik heb ook chronisch kreupele pony, maar ze heeft nog plezier in het leven, is levendig en alert en dat is voor mij mijn richtlijn. Zodra ze zelf de moed laat zakken, is het over.
Ik geef haar op ernstige dagen wat pijnstilling van de dierenarts, maar anders ondersteun ik haar met devils relief (op basis van kruiden). Dit mag naast medicatie gegeven worden en werkt vaak goed bij pees- en gewrichtsproblemen. Wellicht ook nog iets voor jou om naar te kijken?
Sterkte en probeer de komende maanden zoveel mogelijk van elkaar te genieten.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:15

Amber_Puck schreef:
Hoi allemaal,

Deze week was nogal zwaar, ik heb veel na gedacht en ben uiteindelijk tot een moeilijk besluit gekomen.

Deze week zou ik afwachten om te kijken of mijn merrie weer wat beter zou gaan lopen, Helaas merkte ik na 3 dagen al dat dit tot mijn grote verdriet niet het geval zou zijn. Ze had pijn en liep weer kreupel. Ik weet dat ik eerder heb gezegd dat wanneer ik merkte dat mijn merrie niet beter zou worden ik haar het liefst zo snel mogelijk uit haar lijden zou willen verlossen, maar deze week ben ik er achter gekomen dat ik dit toch niet kan. Ik heb gewoon nog wat meer tijd nodig om aan het idee te wennen dat na 10 jaar vriendschap mijn liefste vriendinnetje er straks niet meer zal zijn. Daarom heb ik besloten om mijn meisje pas na de zomer in te laten slapen. Ik heb de DA gebeld en de situatie uitgelegd, deze heeft besloten mij tot die tijd toch nog pijnstillers mee te geven zodat we samen nog een mooie zomer kunnen hebben. Hoewel ik absoluut kapot ben van verdriet weet ik diep in mijn hart dat het beter is zo. Ze heeft een mooi leven gehad met heel veel liefde en ze hoeft straks geen pijn meer te hebben. De aankomende tijd ga ik nog extra van haar genieten, en ga ik haar nog extra verwennen.

Iedereen bedankt voor alle lieve berichtjes en adviezen, ik heb hier steun aan gehad bij deze hartverscheurende beslissing.

Heel mooi en vooral dapper besluit!!
Goed dat je jezelf de tijd geeft, ik lees dat je er emotioneel nog helemaal niet klaar voor bent.
zoals ik al eerder zei, geef je emoties de tijd om rustig te worden en een plaatsje te geven. Alleen dan kan je uit eindelijk met je verstand zien dat je een goede beslissing hebt gemaakt.
Leg de mooie momenten vast, ga lekker tutten met elkaar. Het haalt het verdriet niet weg maar het helpt wel! Heel veel sterkte komende tijd en probeer nog wat te genieten van haar :(:) :(:) :(:)

mel96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:23

Sterkte!

Mereltjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:18

Heel veel sterkte toegewenst.

Shelber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:20

Amber_Puck schreef:
Hoi allemaal,

Wauw wat naar om te lezen zeg |( Echt heel erg veel sterkte toegewenst