Hoefijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Secretss

Hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 20:12

Hoi allemaal,
Ik weet niet of ik mijn pony moet laten beslaan (ijzers voor). Het gaat om een wat oudere pony (24) die ik al een aantal jaar alleen verzorg. Hij heeft tot nu toe zonder ijzers gestaan, maar hij heeft erg snel scheuren in zijn hoeven, ook 's winters, wanneer hij eigenlijk alleen op de wei staat met heel af en toe een wandeling.
Nu wil ik in de zomer weer het rijden wat oppakken, hij loopt niet helemaal regelmatig meer (de eigenaar wil hier verder geen geld meer in steken om te onderzoeken, ik wil hier ook liever geen commentaar op) maar hij vindt het buitenrijden gewoon zo leuk dat ik dit wel weer wil gaan pakken (niet super intensief).
Hij heeft dus eigenlijk altijd scheuren in zijn hoeven en is ook wat gevoelig op harde paden. Ik weet niet of ik hem nu voor op ijzers moet zetten. Hoefschoenen vind ik lastig, die moeten precies passen, en hij heeft dus sowieso van alleen in de wei staan scheuren.
Alvast bedankt.
Groetjes

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:06

Scheuren komt doordat de hoefwand te lang wordt. Vaker bekappen is de beste oplossing. Als hij alleen op de wei staat is het logisch dat ze te lang worden want daar slijten amper.

nienn4x

Re: Hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:49

Heeft je pony gelijke hoeven?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:27

Bouw langzaam de hoeveelheid tijd die je rijdt op harde paden op.
Zorg dat ook de straal de grond kan raken bij het uitzetten van de hoef als het paard neerkomt.
De straal beïnvloedt de hardheid en groeisnelheid van de hoef. Let wel op dat je langzaam opbouwt want een straal die niet gewend is (harde) grond te raken is gevoelig.
Na enkele weken of maximum enkele maanden heb je harde sterke hoeven een kan het paard over vele soorten grond inclusief grind paden lopen omdat de hoef zich heeft aangepast.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:00

Fatsoenlijk en regelmatig bekappen lijkt me al een goed begin. En dan afwachten hoe de hoeven zich aanpassen.. Het hant er ook allemaal wat van af hoe ver je rijdt, hoe de ondergrond is waar je op rijdt enzo..
Desondanks kan het nog zijn dat je er ijzers onder moet zetten. Mijn haf is nu 8, heeft nooit ijzers gehad, maar sinds een paar maanden ben ik lange buitenritten aan het doen (wekelijks tussen de 20 en 30 km) De hoeven houden zich mooi, maar oh wee als ik op een pad met grind, steentjes kom.. Dan loopt hij ontzettend gevoelig, hij stapt dan heel traag en voorzichtig, wilt ook continu de berm in (wat niet altijd even handig is met struiken en bomen). Donderdag laat ik hem beslaan, gewoon omdat het zo voor hem en voor mij niet fijn is om op buitenrit te gaan. Het aanpassen van de hoef aan IEDERE ondergrond lijkt me hierdoor toch niet voor ieder paardje te kloppen..

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:19

Ik denk het toch wel. Hoe vaak rijdt je nu eenmaal op grind? De meeste mensen hooguit enkele minuten per dag. Hoe kan het paard dat nu aan aanpassen?
Waar ik woon zijn veel grindpaden in de buurt. In het begin had mijn paard heel slechte zwakke hoeven.
Met langzaam opbouwen werden zijn hoeven steeds sterker tot hij uiteindelijk ook op grind geen problemen had. Tegen dan (ongeveer en jaar later) had het paard zo'n sterke hoeven dat de hoefsmid die al zijn hele leven hoeven bekapte, zo onder de indruk was dat hij zij dat dit zo ongeveer de beste hoeven zijn die hij ooit had gezien. Ik ken meerdere zo'n voorvallen waarbij ze hoefijzers er af halen en natuurlijk gaan bekappen waarbij de hoeven van heel slecht naar uitmuntend goed gaan.