Melanomen, erg mager

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Melanomen, erg mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 14:54

Ik denk dat mijn pony Melanomen heeft. Ze is nu heel erg mager en dat zou
dan daar door moeten komen. Als ze dat zou hebben en we zouden ze laten
weghalen, is er dan een kans dat ze weer wat aan komt of zal ze dan zo mager blijven?

Of is het misschien al uitgezaaid en kan dit dan niet meer weggehaald
worden als ze al zo mager is? (Ik ga morgen ook de DA bellen voor advies
want we hebben al aardig wat onderzoeken gedaan)
Zie topic: Wat heeft mijn pony?? (Geen gebitsproblemen/wormen/cushing)

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:38

Is je pony een schimmel? Heel veel schimmels krijgen op oudere leeftijd melanomen.
Mijn schimmel heeft ze in de koker zitten.

Normaal zijn deze goedaardig.

Waar zitten ze bij jouw paard?
Soms kunnen ze idd uitgroeien naar de darmen toe.

Weghalen is dikwijls geen optie gezien ze dan veel sneller en in grotere hoeveelheid terugkomen.

SuperZodiaX

Re: Melanomen, erg mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:49

Ze kunnen zoals hierboven gezegd ook binnenin het lichaam voorkomen. Wij hebben een merrie gehad waarbij ze ook uitzaaiden naar blaas en darmen en die had daar erg veel last van. Die hebben wij toen in moeten laten slapen helaas. De dierenarts kan met bijv opvoelen wel een klein gedeelte afvoelen of hij al massa's voelt. Hopelijk valt het allemaal mee

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 18:15

Habore schreef:
Is je pony een schimmel? Heel veel schimmels krijgen op oudere leeftijd melanomen.
Mijn schimmel heeft ze in de koker zitten.

Normaal zijn deze goedaardig.

Waar zitten ze bij jouw paard?
Soms kunnen ze idd uitgroeien naar de darmen toe.

Weghalen is dikwijls geen optie gezien ze dan veel sneller en in grotere hoeveelheid terugkomen.

Mijn pony is een vos. Maar had ff gegoogled en het komt het meeste voor bij schimmels maar bij andere paarden kon het soms ook voorkomen toch?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 18:16

SuperZodiaX schreef:
Ze kunnen zoals hierboven gezegd ook binnenin het lichaam voorkomen. Wij hebben een merrie gehad waarbij ze ook uitzaaiden naar blaas en darmen en die had daar erg veel last van. Die hebben wij toen in moeten laten slapen helaas. De dierenarts kan met bijv opvoelen wel een klein gedeelte afvoelen of hij al massa's voelt. Hopelijk valt het allemaal mee

Wat sneu van je merrie ;(
Jessy is een shetlander en helaas is ze dus te klein om het op te voelen :(

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:24

mabelbohms schreef:
SuperZodiaX schreef:

Wat sneu van je merrie ;(

Jessy is een shetlander en helaas is ze dus te klein om het op te voelen :(

Ja ik zag het al in je andere topic. Op basis van de voskleur en verder geen uitwendige tekenen van melanomen zou ik er niet vanuit gaan dat je merrie ze dan heeft hoor. Komen eigenlijk alleen veel voor bij schimmels en palomino, perlino, cremello. Gewoon doorzoeken met de dierenarts.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:34

Waarom denk je dat de pony melanomen heeft? Zeker als het een vos is is dat niet de eerste oorzaak waar je bij vermagering aan zal denken.

Waarop is ie verder onderzocht? Wormen, tanden, leeftijd? Cushing?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 19:37

RianneH schreef:
Waarom denk je dat de pony melanomen heeft? Zeker als het een vos is is dat niet de eerste oorzaak waar je bij vermagering aan zal denken.

Waarop is ie verder onderzocht? Wormen, tanden, leeftijd? Cushing?

Als je het andere topic even bekijkt kun je zien wat wij allemaal al onderzocht hebben.
Bovenstaande genoemde punten onder andere allemaal al ;)

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 19:40

[/quote]

Ja ik zag het al in je andere topic. Op basis van de voskleur en verder geen uitwendige tekenen van melanomen zou ik er niet vanuit gaan dat je merrie ze dan heeft hoor. Komen eigenlijk alleen veel voor bij schimmels en palomino, perlino, cremello. Gewoon doorzoeken met de dierenarts.[/quote]

Mijn pony heeft bloedarmoede en is in een korte tijd heel erg afgevallen (zie andere topic)
We hebben bijna alles al uitgesloten wat de oorzaak zou kunnen zijn alleen een tumor niet maar we wilde geen echo`s gaan maken.

2 dagen gelden hebben we haar gschoren en vandaag viel me op de ze allemaal bulten onder haar buik heeft en omdat het al bijna zeker was dat ze dan misschien wel een tumor moest hebben en dat ook bovenaan het lijstje stond van de dierenarts denk is dus nu echt dat ze melanomen heeft

Hier een (helaas wat onduidelijke) foto van de bulten onder haar buik

Afbeelding

Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:45

Ik zal even kijken maar vraag me alsnog af waarom je denkt aan melanomen :)

Beetje afhankelijk van hoe klein ie is zijn er soms ook nog wel handige vrouwelijke da's met kleine handen die kunnen opvoelen.

Je zou ook verwachten dat bij melanomen dat als ze al in het lichaam voorkomen ze eerder al op het lijf zichtbaar moeten zijn. Waar verwacht je dat ze zitten?

Edit, ik zie dat je aangevuld hebt ;)

De melanomen die ik ken zien er niet zo uit. Daarnaast lijken deze niet 'in de weg' te zitten zoals ze bij schimmels wel in het darmkanaal voorkomen. Tenzij deze echt heel pijnlijk zijn verwacht je er niet direct vermagering door..

Goed dat je de da langs laat komen! Echo en/of een biopt kan wel eens uitsluitsel bieden.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:46

Ik zou zeker even de dierenarts laten komen met die bulten en de bijbehorende geschiedenis. Beterschap!

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 20:23

Ik had zelf gelezen dat als het bij schimmels voorkomt het meestal goed aardig is en als het bij een bruin of voskleurig paard voorkomt dat het vaak een kwaadaardige tumor is.
Zou het misschien zo kunnen zijn dat als ze het heeft dat het kwaadaardig is en dat er dan een uitzaaiing heeft plaats gevonden waar ze dan nu zo mager van wordt? Of zit ik nou heel raar te denken :?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:25

Neen lijken mij geen melanomen zo te zien, zoals die bij schimmels voorkomen.

Zijn het geen vochtbulten onder de buik? Kan je er een putje induwen?

Geen leverproblemen? Of hartproblemen?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 20:35

Habore schreef:
Neen lijken mij geen melanomen zo te zien, zoals die bij schimmels voorkomen.

Zijn het geen vochtbulten onder de buik? Kan je er een putje induwen?

Geen leverproblemen? Of hartproblemen?

Je kunt er geen prutje uitduwen. Het is gewoon een bobbel onder de huid
Uit een bloedonderzoek kwam dat de organen verder goed waren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:54

Is het een idee om een punctie te laten doen om te kijken wat er in deze bulten zit?
Ik heb een paard gehad met lymfeklierkanker.
Die had vergelijkbare bulten, ook daar. Maar ook op hoofd en andere plekken...
zou goed na laten kijken of dat aan de hand kan zijn..

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:59

Mijn paard is aan melanomen overleden.Uitwendig zagen ze er uit als een soort halve golfbal.Inwendig hadden ze zich op haar nieren gevestigd ,dit is ook haar fataal geworden.Alleen mijn paard isnooit mager geweest,pas de laatste 14 dagen door de nier en lever vergiftiging begon ze af te vallen,vooral spieren kwijt te raken.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 07:57

Helaas heb ik de dierenarts nog niet gesproken want de dierenarts die bezig was geweest met Jessy was op stal met een paard bezig. Dus maandag bellen we nog een keer.

ellepel schreef:
Is het een idee om een punctie te laten doen om te kijken wat er in deze bulten zit?
Ik heb een paard gehad met lymfeklierkanker.
Die had vergelijkbare bulten, ook daar. Maar ook op hoofd en andere plekken...
zou goed na laten kijken of dat aan de hand kan zijn..

Dat is denk wel een goed idee, ik zal vragen of dat kan

beatje schreef:
Mijn paard is aan melanomen overleden.Uitwendig zagen ze er uit als een soort halve golfbal.Inwendig hadden ze zich op haar nieren gevestigd ,dit is ook haar fataal geworden.Alleen mijn paard isnooit mager geweest,pas de laatste 14 dagen door de nier en lever vergiftiging begon ze af te vallen,vooral spieren kwijt te raken.

Wat vervelend dat jou paard er aan is overleden :(