Paard allergisch voor noten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Paard allergisch voor noten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 13:14

Woensdagavond hebben we een flinke schrik gekregen.
De paarden werden naar stal gebracht vanuit de wei. 1 liep een beetje stijf en de hoeven werden even uitgekrabd, daarna liep ze prima,wat steentjes er in. Ondertussen stond iedereen er gezellig omheen en kreeg ze een stukje speculaas met amandelschaafsel. Daarna ging ze op stal waarna ze aan haar hooi begon. Gelukkig bleven we even hangen, toch mooi weer, ze kreeg het benauwd. Uit de stal gehaald en gaan stappen. Er kwam van alles uit haar neus en mond, hoesten en kokhalsende geluiden. Er zat duidelijk iets niet goed. Dat heeft zeker een uur geduurd. Tussendoor steeds haar mond schoongespoeld en de neusgaten schoongehouden, ze bleef gelukkig rustig en ze vond de aandacht erg gezellig. Lopen en draven hielp bij het hoesten en uiteindelijk ging ze proesten.
Achteraf heb ik op internet de symptomen vergeleken met een slokdarmverstopping, echter daarbij wordt steeds gulzig biks eten genoemd. Zij kwam uit het weiland en begon met haar hooi.Bovendien is het een hele rustige eter, geen schrokker.
Mijn man kwam op het idee van het speculaasje (kruiden) met noten (amandelen).
Veel mensen zijn hier allergisch voor maar paarden? Ik kan er niets over vinden....
Heeft iemand hier ervaringen mee of iets over gehoord?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:18

Ik kan geen direct antwoord op je vraag geven, maar wel inhoudelijk op je tekst ingaan: geef paarden (of welk dier dan ook) sowieso geen mensenvoedsel. Daar zitten zoveel bijproducten in en zoveel zout, dat het niet goed is voor een dier. Geef ze liever een wortel of een stukje appel. Het is dan wel in verhouding een klein beetje, maar zelfs dat kleine beetje kan op den duur ongemak veroorzaken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:17

Als ik het zo lees is het inderdaad een slokdarmverstopping geweest. Dat kan ook komen door het eten van hooi hoor. Als ze door het droge koekje misschien een te droge mond had en te weinig speeksel kan daardoor het hooi in de slokdarm zijn blijven zitten.
Ik zou inderdaad niet zomaar menseneten aan een paard geven, je weet nooit wat er in zit waar een paard niet tegen kan. Verder zou ik als het nog eens voorkomt toch de dierenarts maar bellen. Door de verstopping kunnen ze een lichtbeschadigde slokdarm krijgen en dan hebben ze antibiotica nodig. Ook kan er wat in de longen komen en als dat niet behandeld wordt kunnen ze een longontsteking krijgen.
Ik denk niet dat een paard op zich allergisch kan zijn voor noten of iets anders dat erin zat, maar ik zou het toch maar niet meer geven.

scrabbel

Re: Paard allergisch voor noten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:16

Kan een toevalstreffer zijn inderdaad de speculaas. Heb er zelf nog niet eerder van gehoord dat paarden er allergisch voor kunnen zijn. Is het paard recent bij de tandarts geweest? Door haken op de kiezen kunnen ze ook bij rustig eten zich lelijk verslikken of verstopt raken.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 17:55

Ik denk inderdaad een geval van pech. Het is een hele rustige eter en zeker geen schrokker.
Het was in ieder geval wel schrikken, je maakt toch steeds weer wat nieuws mee met je beesten!