Barst in het kootbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Barst in het kootbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 12:55

Hoi bokkers,

Ik zoek mensen die ervaring hebben met een barst in het kootbeen en de revalidatie.

Mijn paard heeft, door een misstapping, een barst in het kootbeen. Het is niet in de gewrichten. DA heeft 6 weken stalrust en dan komt hij opnieuw langs voor foto's.
Ik zoek mensen die iets gelijkaardigs hebben voorgehad en hoe het er nadien mee gesteld is?? DA geeft een positieve prognose met volledig herstel, maar ik maak me uiteraard toch wat zorgen

Anoniem

Re: Barst in het kootbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:08

Volgens mij werd dit geopereerd, maar dat hangt natuurlijk per breuk af.. Sterkte in ieder geval!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 13:13

bobje26 schreef:
Volgens mij werd dit geopereerd, maar dat hangt natuurlijk per breuk af.. Sterkte in ieder geval!

Als er gewrichten bij betrokken zijn of de breuk is verschoven is inderdaad een operatie nodig. Maar dit is (gelukkig) niet het geval

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:15

Positieve prognose goed nieuws toch. Ik zou vertrouwen op je da wat moeten ze je hier op het forum dan vertellen? Hier heeft niemand je paard noch foto's noch de oorzaak kunne beoordelen. Heb geduld en vertrouwen. Prietpraat en gegis daar heb je helemaal niks aan. Zet je hoofd op andere dingen controleer regelmatig de gemoedstoestand van je paard en Thats it.

2feline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:17

Mij lijken 6 weken kort

Wij hadden/hebben een paard met een barst in het hoefbeen. Net zoals bij jouw paard ook niet tot in het gewricht. Dus goede prognose. Heeft 6 maand op stalrust moeten staan. Daarna controle foto's, het zag er goed uit maar je kon de barst nog een ietsie pietsie zien, dus nog 6 weken erbij.

Is nu opnieuw in het werk. Wordt stilletjesaan opgebouwd. Loopt al opnieuw cavaletti, maar nog geen echte sprongen (liep daarvoor 1.40 m).

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 13:18

2feline schreef:
Mij lijken 6 weken kort

Wij hadden/hebben een paard met een barst in het hoefbeen. Net zoals bij jouw paard ook niet tot in het gewricht. Dus goede prognose. Heeft 6 maand op stalrust moeten staan. Daarna controle foto's, het zag er goed uit maar je kon de barst nog een ietsie pietsie zien, dus nog 6 weken erbij.

Is nu opnieuw in het werk. Wordt stilletjesaan opgebouwd. Loopt al opnieuw cavaletti, maar nog geen echte sprongen (liep daarvoor 1.40 m).

Dat is echt wel lang. Mijn DA zei dat hij een gelijkaardig geval had en paard was na 10 weken week volledig aan het werk?!

2feline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:23

Ja, was lang. Op het einde stond hij vaak te stuiteren in de stal als er andere paarden langskwamen ...

Maar ja, los laten was volledig uit den boze. 1 verkeerde beweging en de barst kan een breuk worden.

Ik zou sowieso de foto's afwachten. Zolang er nog maar de minste schaduw te zien is op de foto's, nog niet aan het werk zetten.
En als je dan toch een "go" krijgt van je da, zeer traag opbouwen.

Ons paard is eerst 2 weken gaan zwemmen zodat hij zijn been niet teveel belastte maar wel bewegig kreeg. Dan stappen onder het zadel, dan beetje draven (enkel lange lijnen, geen voltes) en dan pas galop.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:43

Paard op stal bij ons heeft ook een breuk in het kootbeen gehad , helaas is dat in de rust periode gaan woekeren en verkeerd afgelopen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:58

Even een kleine samenvatting van wat mij de afgelopen maanden in het ziekenhuis is verteld na mijn eigen breuk. :o
Beenderen hebben ongeveer 6 weken nodig om aan elkaar gegroeid met tijdelijk weefsel. Bij grotere en dragende botten is dit weefsel flexibel (kraakbeen-achtig) en kan weinig druk verdragen. Dat tijdelijk weefsel wordt daarna vervangen door definitief botweefsel. Dat laatste proces kan maanden, tot wel een jaar, duren.

Verder geen ervaring met paarden en botbreuken. Veel succes!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 08:09

Horsy83 schreef:
Positieve prognose goed nieuws toch. Ik zou vertrouwen op je da wat moeten ze je hier op het forum dan vertellen? Hier heeft niemand je paard noch foto's noch de oorzaak kunne beoordelen. Heb geduld en vertrouwen. Prietpraat en gegis daar heb je helemaal niks aan. Zet je hoofd op andere dingen controleer regelmatig de gemoedstoestand van je paard en Thats it.

Ben ik zeker van plan. Ben al anti-verveling zakken aan het voorzien voor de stal.
Klopt en ik neem aan dat ieder geval ook net iets anders is. Is ook geen volledige breuk, is een barst of fissuur zoals ze zeggen.
Was gewoon benieuwd naar de ervaringen en hoe mensen de revalidatie achteraf ervaren hebben.