Hoefbevangen pony...wat mag wel en niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marijerrr

Hoefbevangen pony...wat mag wel en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 09:27

Hoi iedereen,
Ik heb een Shetlander die sinds gisteren hoefbevangen is (het kan al langere tijd zijn maar gisteren liep ze vreemd en heeft de dierenarts geconstateerd dat ze hoefbevangen is)(ik heb dit nog niet eerder meegemaakt). Hiervoor krijgt ze een soort pijnstiller.
Nu is mijn vraag: wat mag ik wel en niet met haar doen? Binnenkort zou ze bekapt worden, maar kan dat wel als ze hoefbevangen is? En heeft ze wat beweging nodig of moet ze op stal staan en rust hebben?
De dierenarts heeft al gezegd dat ze een week geen gras mag, ofwel geen eiwitrijk (?) voer hebben.
Ik zet haar de komende week dus niet in het weiland maar kan ze wel in de bak?
Graag een reactie met of dit wel of niet mag en tips? Alvast bedankt! :o

gerlindie

Re: Hoefbevangen pony...wat mag wel en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:29

marijerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 09:45

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:45

Houd er maar rekening mee dat ze veel langer niet op het gras mag. Mening bevangen paard kan nooit meer op het gras, vaak blijven ze er gevoelig voor namelijk.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:03

Vaak vinden ze het wel fijn in nat zand, weet niet of je die mogelijkheid hebt? Die van mij mocht dat in ieder geval wel, zodat hij zelf kon bepalen of hij wilde bewegen en dan met wat ouder hooi om te eten. Geen krachtvoer, wortels, snoepjes uiteraard.

Bekappen zou ik denk ik even mee wachten, denk niet dat het prettig is als ze een tijd op een pijnlijk voetje moet leunen.

Wat bij die van mij ook enorm heeft geholpen is Hippo-Ex-Laminitis.

(Hippo-Ex-Laminitis verbetert de werking van de darmen en de lever. De werkzame stof is een peptide. Dit peptide bindt zich aan het teveel aan suikermoleculen die niet door de lever verwerkt kunnen worden. Daardoor worden de veroorzakende stoffen onschadelijk gemaakt en afgevoerd uit het lichaam. Hippo-EX-Laminitis herstelt de balans in de darmflora en ondersteunt de lever met de afvoer van afvalstoffen.)

Veel sterkte er mee in ieder geval, hopelijk herstelt de pony snel!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:40

Ik heb ook een pony gehad die er gevoelig voor was. Die kwam een paar uurtjes per dag op een afgezet stukje land en verder zorgen dat ze nagenoeg dagelijks aan het werk worden gezet, want zodra de pijn weg is, is beweging juist erg goed.
Hou ook de manenkam in de gaten. Zodra die hard aanvoelt, dan moet je op gaan passen en de pony eventueel een dag niet in het land zetten maar in de bak en goed beweging geven. Op die manier heeft de pony het bij mij nooit meer gehad

marijerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 08:27

troi schreef:
Houd er maar rekening mee dat ze veel langer niet op het gras mag. Mening bevangen paard kan nooit meer op het gras, vaak blijven ze er gevoelig voor namelijk.

De dierenarts zei dat ze een week niet op gras mag lopen, en daarna rustig opbouwen...

marijerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 08:28

flappie28 schreef:
Vaak vinden ze het wel fijn in nat zand, weet niet of je die mogelijkheid hebt? Die van mij mocht dat in ieder geval wel, zodat hij zelf kon bepalen of hij wilde bewegen en dan met wat ouder hooi om te eten. Geen krachtvoer, wortels, snoepjes uiteraard.

Bekappen zou ik denk ik even mee wachten, denk niet dat het prettig is als ze een tijd op een pijnlijk voetje moet leunen.

Wat bij die van mij ook enorm heeft geholpen is Hippo-Ex-Laminitis.

(Hippo-Ex-Laminitis verbetert de werking van de darmen en de lever. De werkzame stof is een peptide. Dit peptide bindt zich aan het teveel aan suikermoleculen die niet door de lever verwerkt kunnen worden. Daardoor worden de veroorzakende stoffen onschadelijk gemaakt en afgevoerd uit het lichaam. Hippo-EX-Laminitis herstelt de balans in de darmflora en ondersteunt de lever met de afvoer van afvalstoffen.)

Veel sterkte er mee in ieder geval, hopelijk herstelt de pony snel!

Dankjewel voor de tips! Ja ik hoop het ook, bedankt! <3

marijerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 08:29

idylle schreef:
Ik heb ook een pony gehad die er gevoelig voor was. Die kwam een paar uurtjes per dag op een afgezet stukje land en verder zorgen dat ze nagenoeg dagelijks aan het werk worden gezet, want zodra de pijn weg is, is beweging juist erg goed.
Hou ook de manenkam in de gaten. Zodra die hard aanvoelt, dan moet je op gaan passen en de pony eventueel een dag niet in het land zetten maar in de bak en goed beweging geven. Op die manier heeft de pony het bij mij nooit meer gehad

Wow wat goed, super bedankt! :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:36

Het is aan te raden de hoefsmid vaker te laten komen en de hoeven dan niet te kort te laten bekappen.
Brandnetels (zelf knippen) of te koop in zakken bij bijvoorbeeld ruitersportzaak kunnen helpen. Werkt bloedzuiverend.
Het mooist zou een landje zijn met hoog, onbemest gras. Een paar uur per dag op het land. Niet vroeg in de ochtend, of later op de avond. Dan is het fructaangehalte het hoogst.

Sterkte met je pony!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:22

Omdat hier een centraal topic over is waar je je vraag kan stellen, komt hier een slotje.