Dikke pees of ader?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaiike94

Dikke pees of ader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 09:00

Hallo bokkers!

Mijn paard heeft sinds een week of twee af en toe een opgelopen pees of bloedvat (of nog iets anders) aan de binnenzijde van haar linker voorbeen. Ik heb hieronder foto's ervan toegevoegd.

Ik dacht zelf eerst dat het een opgelopen pees was, omdat ik haar een keer 's ochtends in de paddock aantrof met een wat dik been (zwelling net boven de kogel aan de buitenzijde), dit was de volgende dag al weer weggetrokken. Die opgelopen pees/bloedvat had ze een of twee weken hiervoor trouwens ook al af en toe.

Het vreemde is dat het soms ook helemaal niet te voelen is. Soms voel ik het ook aan het andere been. Ik kan het gewoon indrukken. Ik ben ook bezig met koelen met water, koelelementen en ice tight. Dit lijkt niet echt invloed te hebben. Soms is het erger nadat ik met haar heb gewandeld, soms ook niet. Overbelasting lijkt me ook niet logisch, want we waren net weer begonnen met rijden (kleine stapritjes in het bos) na een blessure aan haar achterbeen.

Als het zo blijft neem ik contact op met de dierenarts, maar ik ben benieuwd of iemand dit al eens gezien heeft of een idee heeft wat het kan zijn?

Foto 1:
Afbeelding

Foto 2: Dezelfde foto, blauwe markering is de verdikking
Afbeelding

Maaiike94

Re: Dikke pees of ader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 09:33

Echt niemand een idee?

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:51

Mijn merrie heeft ook af en toe op linker voorbeen aan de binnenzijde een soort van "dikke pees"
Bij haar is het net onder de knie de pees naast waar die van jou het heeft ongeveer 2 cm lang.
Het is bij haar een ader die af en toe wat voller word/opzwelt en trekt vanzelf weer weg.

Edit: Ik kijk even of ik morgen een foto voor je kan maken hoe het bij mijne eruit ziet :o

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:28

Ik denk een bloedvat.. Heeft mijn paard ook.. voelt beetje als n spatader..

Je zegt dat het niet komt van overbelasting.. maar dit zou toch wel t geval kunnen zijn.. je zegt dat ze een blessure aan t achterbeen gehad heeft.. wss heeft ze om dat been te ontlasten meer gewicht op haar voorbenen/voorbeen geplaatst.. Dit kan zorgen voor een overbelasting.. dat moet je dan weer oplossen Door met grondwerk of rijden goed recht te richten zodat ze haar gewicht weer goed over 4 benen verdeeld..

Mijn paard had op den duur zelfs hele dikke aders over zn schouder lopen Door deze overbelasting op dat been..

Het kan op zich geen kwaad.. alleen moet je wel de oorzaak gaan aanpakken omdat je anders zo wel een blessure te pakken hebt.. (helaas ook ervaring mee)

Ik denk dat je je er niet teveel zorgen om moet maken en je paard nu gewoon langzaamaan weer lekker oppakken.. been wel in de gaten houden en extra alert zijn op hoe ze haar gewicht verdeeld ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 06:32

Als het een dikke ader is, kan het wijzen op een peesblessure in dat been. Was bij mij tenminste het geval.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 06:49

Het lijkt mij op een gevulde peesschede, dus irritatie in het peesgebied. Kan de tussenpees of diepe buiger zijn en hoeft niet constant dik te zijn. Als dit bij mijn paard een aantal keer is voorgekomen bel ik voor de zekerheid even de dierenarts voor een kreupelheidsonderzoek en een echo van het gebied, dan weet je zeker dat je niet doorrijd tot de pees echt kapot is bijvoorbeeld. Succes!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 07:01

Contact even de DA. Vraag om advies.

Ik zou ook zeggen de loop naar een blessure toe.

_enna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:21

Bij twijfel je DA om advies vragen, dan blijf je er ook niet mee lopen. Ik ben benieuwd wat het is.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:27

Als je erop druk, geeft je paard dan aan dat het pijn doet ?

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 15:33

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Horsie5: Daar had ik zelf nog niet aan gedacht, dat de blessure aan het achterbeen ook de oorzaak zou kunnen zijn. De tips over het opbouwen neem ik zeker mee.

Irisdepony: Nee, het doet haar geen pijn als ik erop druk.

Vanochtend heb ik contact gehad met de dierenarts. Zij dacht dat het gewoon iets onschuldigs was en dat het inderdaad ook te maken kon hebben met die blessure aan het achterbeen en het opnieuw oppakken met rijden. Wel moest ik het in de gaten houden, als het warm werd of ze kreupel ging lopen langskomen. Ook mocht ik haar nu rustig oppakken. Dit ga ik nu doen in de vorm van stapritjes in het bos, veel rechtuit en tussendoor wat lichte dressuuroefeningen.

jacqchippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 23:34

mijn paard heeft zopad ook een opgezette ader in de peesschede vooraan.ik was ook al bang voor peesletsel maar hij heeft geen pijn en is niet kteupel.hoe is dat bij jullie uiteindelijk afgelopen.heeft dat lang geduurd die opgezette ader?

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 05:38

Ik ben toen gewoon weer langzaam begonnen met rijden. Af en toe als het heel warm is, is het nog een beetje opgezet. Maar verder heeft ze ze nooit meer opgezet.

jacqchippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:17

en jij rijdt ook blootvoets of niet?

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:24

Als je erop drukt en het 'bounced' terug is het een ader. Moet je veel kracht zetten en voel je er geen volume (wat een ader doet 'bouncen') is het een pees/spier.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 18:29

Ja inderdaad blootvoets.

Het bounced idd terug Kimmie.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 19:08

Onder die plek ligt de tussenpees, even in de gaten houden of die niet verdikt is waardoor de ader er meer boven op komt te liggen

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:12

Goed in de gaten houden, koelen kan nooit kwaad, zo zal de ader wat gaan slinken.

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:27

Mijn lease paard heeft dat ook gehad, zij had een peesblessure door meerdere verstappingen bij het springen.

Uiteindelijk 5 maanden lang gekoeld maar dat mocht niet baten. Uiteindelijk heb ik een pony gekocht en ben daar weggegaan (mede omdat de eigenaar weigerde de dierenarts te bellen). Heb geen idee hoe het is afgelopen.

jacqchippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:22

het bounced ook bij mijn paard terug.TKS

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:36

Bij het paard van een stalgenoot hebben wij ook lang gedacht dat het een ader was. Soms wat dikker, dan weer geslonken. Uiteindelijk toch voor de zekerheid laten scannen en bleek toch zijn pees te zijn. Zat oude schade, waarschijnlijk tijdens een zomerwei periode ontstaan maar nooit kreupel aan geweest. Sindsdien was het af en toe dikker en dan weer dun. Na 9 maanden laten scannen en bleek dus toch schade aan zijn pees te zijn.
Ik zou het sowieso voor de zekerheid laten checken door een dierenarts en laten scannen. Maar dat ben ik, bovendien heb ik al veel ellende mee gemaakt met mijn paard. Altijd luisteren naar je gevoel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:55

Mijn ruin liep laatst niet lekker, dus rust gegeven. Hij ging slechter lopen, dus veearts is gekomen.

Ik zelf voelde op 2 plekken wat verdikking en warmte.

Zoals de veearts hem zag, dacht hij eerst een hoefzweer, dus daarop gecontroleerd. Ook was de ene verdikking een bloedvat wat uit het hoef kan komen.
Niks gevonden, dus echo gemaakt.

Op 2 plekken de pees beschadigd. De ergste plek was net boven de kogel, die mij zelf helemaal niet opgevallen was. Daar was het ook niet warm of dik.

Het bloedvat kon je ook dichtduwen op de echo, maar het zou een apart probleem kunnen zijn.

We hebben 5 dg metacam gegeven en 10dg prednison gel gesmeerd. Hij loopt iets beter en de komende 2 weken alleen maar koelen. vd week komt de hoefsmid nog. Het is nog wel warm en dik, maar de gel is ook niet zo huidvriendelijk, dus we moeten het zonder ook tijd geven weer.

Hij heeft ook al jaren een peesblessure aan de achterbenen waarmee hij normaal goed loopt. Uiteraard aangepast. Hij stond 24/7 buiten en nu 12-14uur pd. Als ik merk dat het iets teveel is geweest, stap ik wat dagen aan de hand of laat hem lekker vrij.
Nu heeft hij 24/7 op de paddock gestaan die kleiner gemaakt is. Op stal is geen optie.
De komende 2 weken nog geen extra beweging. Als de zwelling minder is, gaan we echt langzaam wat wandelen. Voorkomen dat het weer dik en warm kan worden.

In de hoef zat geen zweer en die leek er ook niet aan te komen, maar dat zien we vd week nog iets beter.