de eigenaares van de manege zegt dat ijzers slecht voor de gezondheid zijn maar ze heeft wel vaker leugens vertelt
ik zou nu graag jullie mening horen
en als ik ze zou laten doen alleen vanvoor of overal ?? Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
de eigenaares van de manege zegt dat ijzers slecht voor de gezondheid zijn maar ze heeft wel vaker leugens vertelt
ik zou nu graag jullie mening horen
en als ik ze zou laten doen alleen vanvoor of overal ??
meisje schreef:Ijzers zijn niet ongezond hoor, het is wel iets tegen de natuur in, maar een paard in de natuur heeft ook geen last van de straat
En als je paard platvoeten krijgt wil een ijzer meestal nog wel helpen dat ze iets minder worden, of in ieder geval niet erger
Laat je smid kijken en vragen wat hij vind wat nodig is, hij kan je het beste advies geven

Citaat:Door het ijzer kan die beweging niet plaats vinden en is de bloedcirculatie minder goed in de benen

Gisteren in een stortbui naar buiten geweest en de ruiterpaden waren 1 grote modderpoel....hihi dan draven/galopperen we toch gewoon op de weg??
Ik heb de schoenen nu vanaf September en Miro is in de tussentijd 2x bekapt Cowgirl schreef:Citaat:Door het ijzer kan die beweging niet plaats vinden en is de bloedcirculatie minder goed in de benen
Vogens mij vind de beweging minder plaats anders zou er niks van over blijven.
Kijk maar eens goed naar ijzers die onder de hoeven zitten, de ijzers zijn altijd ff breder dan de voet dit is om het hoefmechanisme toch zijn werking(of gedeeltelijk) te behouden.
Anders wordt het wanneer de boel verwaarloosd wordt en de hoef over het ijzer heen groeit.
. Het bewegen van de hoef (uitzetten in inkrimpen) is MINDER dan met een ijzer eronder! Dat ijzers hoeven beter maken is individueel te bekijken. Door de band zijn paarden beter af zonder dan met beslag. Als het niet nodig is om één of andere reden zou ik het zeker niet doen! Als het wel nodig is moet je het zeker wél doen natuurijk! iepje schreef:Het hoefmechanisme "pompt" pas als de zool op de grond komt. Bij heel veel hoefsmeden wordt ook zonder ijzers het binnenste van de hoef uigesneden, waardoor hij alleen op de hoefwand staat en er dus nog geen optimale pompwerking is. Je kunt bv. wel je paard laten beslaan, terwijl je de zool intact laat. Onderkant ijzer is dan gelijk aan onderkant zool. Je hebt dan wel het pompmechanisme optimaal en de bescherming vh ijzer.
Hier nog een site met info;
http://home.zonnet.nl/joke_nibbelink/