hoefbevangen paard wil bewegen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoefbevangen paard wil bewegen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:00

Hallo,
Ik wou vragen om wat ervaringen van jullie.
Dinsdag is mijn paard heel erg hoefbevangen geworden. Ze ontlaste de benen om de beurt en zette geen stap. Dierenarts er bij en op klein stukje.
De volgende dag leek ze echter weer helemaal beter. Liep naar mij toe oogde heel wakker.
Op aanraden van de dierenarts gewoon nog op dat stukje gehouden. (Is echt kleine stal van 3 bij 3)
De dag daarna is ze over het hekje heen gesprongen en begon ook al te steigeren. Toen het andere paard weg ging ging ze draven door het kleine stukje. Vandaag maakte ze zelf een soort galop sprongen erin.
De dierenarts zegt dat ze hier nog tot dinsdag op moet staan. Daarna ietsje groter stuk en zo weinig mogelijk bewegen.
Ik vertrouw volledig op mijn dierenarts en vind haar echt heel goed.
Maar meerdere mensen zeggen tegen mij dat ze wel wat moet wandelen en bewegen.. en begin nou toch te twijfelen. Dus ben benieuw wat jullie hebben gedaan bij je hoefbevangen paard?

EJuniorJoost

Re: hoefbevangen paard wil bewegen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:01

hu?! juist laten bewegen! niks laten staan.. en helemaal niet 3x3.. lekker laten bewegen is juist goed voor de bloedsomloop....

MonmasterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:04

Ik weet niet beter dan een paard op nat zand zetten ( nooit meer op gras). Ze bepalen zelf hun beweging wel.
Elke dag 3x in een bad/ emmer/ bak met water zetten.... Of hoeven gedurende een half uur met koud water bespuiten.

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:07

Onze hoefbevangen shet werd alleen maar slechter als hij op stal moest blijven staan... Wij moesten er juist voorzichtig steeds iets langer mee wandelen. En inderdaad liefst op nat zand zetten en niet op een harde ondergrond. Bewegen is goed voor de bloedsomloop.
Staat je paard nog op pijnstillers? Dan moet je wel voorzichtig zijn met bewegen omdat ze het niet voelt als ze iets verkeerds doet. Maar als ze geen pijnstillers krijgt en ze zelf gaat draven en galopperen dan lijkt me dat geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:07

EJuniorJoost schreef:
hu?! juist laten bewegen! niks laten staan.. en helemaal niet 3x3.. lekker laten bewegen is juist goed voor de bloedsomloop....

Maar met ernstige hoefbevangenheid is bewegen juist slecht. Dus daarom mocht het niet... al lijkt mij dat het wel over is.

Monmaster schreef:
Ik weet niet beter dan een paard op nat zand zetten ( nooit meer op gras). Ze bepalen zelf hun beweging wel.
Elke dag 3x in een bad/ emmer/ bak met water zetten.... Of hoeven gedurende een half uur met koud water bespuiten.

Ze staat nu in een nat stukje, maar heeft gewoon overduidelijk geen last meer. Het behandelen is het probleem niet. Alleen wat na de hoefbevangenheid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:08

EJuniorJoost schreef:

en als het hoefbeen dusdanig gekantelt is dat het door de zool kan breken?Ik mag toch aannemen dat de dierenarts die dit paard gezien heeft niet achterlijk is?
En iedergeval heeft zij het paard gezien,jij niet...

gedoseerd bewegen,stappen over zachte grond is prima.....als ze dat kan.Nooit dwingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:08

lalala_20 schreef:
Onze hoefbevangen shet werd alleen maar slechter als hij op stal moest blijven staan... Wij moesten er juist voorzichtig steeds iets langer mee wandelen. En inderdaad liefst op nat zand zetten en niet op een harde ondergrond. Bewegen is goed voor de bloedsomloop.
Staat je paard nog op pijnstillers? Dan moet je wel voorzichtig zijn met bewegen omdat ze het niet voelt als ze iets verkeerds doet. Maar als ze geen pijnstillers krijgt en ze zelf gaat draven en galopperen dan lijkt me dat geen probleem.

Ze krijgt nog wel pijnstillers idd, maar is vandaag ook gestopt. Ze staat op zachte ondergrond.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:10

Belle2000 schreef:
EJuniorJoost schreef:

Maar met ernstige hoefbevangenheid is bewegen juist slecht. Dus daarom mocht het niet... al lijkt mij dat het wel over is.

Monmaster schreef:

Ze staat nu in een nat stukje, maar heeft gewoon overduidelijk geen last meer. Het behandelen is het probleem niet. Alleen wat na de hoefbevangenheid.

staat ze nog op pijnstilling/ontstekingsremmers?Dat kan een totaal verknipt beeld geven van of iets over is of niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:11

ze heeft dus vandaag de laatste pijnstillers gehad?Als ze na vier dagen nog hetzelfde loopt dan ben je aardig op weg naar genezing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:14

geerke schreef:
ze heeft dus vandaag de laatste pijnstillers gehad?Als ze na vier dagen nog hetzelfde loopt dan ben je aardig op weg naar genezing.

Oke bedankt. Maar worden ze dusdanig verdoofd dat ze na een dag alweer normaal lopen. En de tweede dag uitbreken etc?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:16

Belle2000 schreef:
geerke schreef:

Oke bedankt. Maar worden ze dusdanig verdoofd dat ze na een dag alweer normaal lopen. En de tweede dag uitbreken etc?

bij sommige paarden doet pijnstilling niet veel bij andere wel....wil trouwens niets zeggen over de ernst van de bevangenheid.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:53

Vertrouw maar op je dierenarts, die heeft het paard gezien, wij niet.
Maar het uitbreken, das een heel ander verhaal. Hier ben jij eigenlijk de schuldige, jij hebt niet de voorzieningen om je paard veilig vast te zetten blijkbaar. als een paard over de deur kan springen dan is dat niet het paard dat in fout is, dan ben jij de fout, de deur is dan simpelweg veel te laag en niet sterk genoeg.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 00:09

Eerlijk gezegd zou ik erg twijfelen aan de diagnose hoefbevangenheid als dit na 1 dag zo goed als over is. Ook moet ik de eerste hoefbevangen pony/paard nog tegen komen die na welke pijnstilling dan ook (met uitzondering misschien van opiaten) al weer normaal loopt. Zou het niet wat anders kunnen zijn: iets in het voer? Snoeiafval? Hoefzweer (hoewel die ook niet vanzelf in 1 dag weg is...) ? Iets irriterends op de huid van de onderbenen?? Hierbij denk ik aan die Tenessee walking horses, die geblisterd worden, met vaak als gevold dat ze nauwelijks willen lopen en veel liggen op stal, omdat het zo zeer doet. Heeft ze ergens een fikse (pussende) ontsteking? Kan ze een klap gekregen hebben?

Je hebt het over een paard, welk ras is het en hoe oud?

Verder kan ik het totaal niet eens zijn met de beweringen dat een hoefbevangen dier veel moet bewegen, ook al vanwege de extreme pijnlijkheid. Er is ooit een onderzoek geweest waarbij ze twee groepen hoefbevangen shetten hadden: de ene mocht staan of liggen zoals ze wilden, de pony's uit de tweede groep werden, als ze lagen, door middel van een verlaagbaar plafond gedwongen om langer te blijven liggen. Deze groep deed het duidelijk beter dan de controlegroep. Dat had alles te maken met de verminderde belasting op de hoeven en het hoefbeen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 06:42

Vertrouw aub op je veearts en doe niets zonder overleg. De schade in de hoeven kan je van buiten niet zien nog.

En mocht de diagnose later niet goed blijken te zijn geweest, wat ik natuurlijk voor je hoop, dan kan het in ieder geval geen kwaad om hem nog een paar dagen op een klein stukje te zetten. Kan je geen paard naast hem zetten, zodat hij niet alleen is.

Als Image een aanval had van hoefbevangenheid moest Janouk ook bij haar blijven hier thuis. Zo erg is dat niet om solidair te zijn. Hoefbevnagenheid is zo erg, dat je alles moet doen om de schade te beperken.

Eerst een paar dagen zonder medicijnen helemaal goed, dan verder kijken.

Beterschap

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:36