Heel veel kleine korstjes op achterbenen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLeoniee

Heel veel kleine korstjes op achterbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 21:29

Mijn haflingermerrie heeft al een tijdje heel veel kleine plekjes op haar achterbenen. Het zit echt op de voorkant en zijkant van haar benen. Haar koten zijn korstjesvrij. Ik weet het bokt is geen dierenarts maar misschien kom ik er hier achter wat het zou kunnen zijn.. :j Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en wat er aan gedaan kan worden.

Alvast bedankt voor het reageren!

Hierbij de foto's!

Afbeelding

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/J30EwY.jpg
Laatst bijgewerkt door Gini op 29-04-16 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

_Zsazsa_

Re: Heel veel kleine korstjes op achterbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:31

Die van mij heeft dat ook. Nu paar keer gewassen en goed afgeborsteld en afgedroogd en nu is het bijna weg. Lijkt wel huidvet of iets.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 21:33

Huidvet is het helaas niet.. Deze foto is van na het wassen. Huidvet heeft ze inderdaad wel eens aan haar voorbenen en dan is het na een paar keer wassen weg. Dit zijn echt korstjes. De korstjes zijn ook dik en lijken nu een beetje op een soort wratjes. Kan ze er wel heel makkelijk afhalen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:34

Mijn vorige paard heeft dit ook gehad conclusie was chronische mok is ook nooit meer weggegaan door het te behandelen met hydrocortiderm hield ik het onder controle.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:35

Dit is rainrot op de benen (misschien ook op de buik) van het spelen/lopen in een boel nattigheid. Hou het zo droog mogelijk, was het hooguit een keer per week met een hele milde shampoo , bijvoorbeeld een babyshampoo (geen zwitsal ivm de geur) Droog het heel goed af en verzoek de weergoden droog weer.

Bij rainrot is de huid zo lang nat geweest dat de huid verweekt is. Stel je voor dat je zo lang in bad gezeten hebt dat je gerimpeld raakt. En dan nog een paar graadjes erger en met vacht...

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:37

Mijn paard had ook zo'n benen. Da erbij gehad en was waarschijnlijk stro mijt. Heb een spulletje gekregen om mee te wassen en nu is het helemaal over. Kan wel eens kijken hoe het heet morgen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:38

_FD schreef:
Mijn paard had ook zo'n benen. Da erbij gehad en was waarschijnlijk stro mijt. Heb een spulletje gekregen om mee te wassen en nu is het helemaal over. Kan wel eens kijken hoe het heet morgen.

Ja maar dan moet jou paard ook vreselijke jeuk gehad hebben...

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 21:41

Mijn paard heeft er overigens geen jeuk of last van.. Ik was haar benen hooguit 1x in de 2 weken als we op concours gaan. Ik heb hier nog een fles hydrocortiderm staan. Kan ik het daarmee behandelen? Of moet ik gewoon afwachten tot het weer beter wordt?

Ze heeft het niet op haar buik en voorbenen. Wat je zegt over die rainrot kan inderdaad de oorzaak zijn. Dankjewel! :j

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:42

Jup dat lijkt op rainrot.
Bij de mijne begon het ook op dr benen en later zat haar hele kont er onder..
Benen heb ik behandeld met vetaderm en voor haar kont heb ik een ander goedje gekregen. Het is nu gelukkig weer aan het herstellen :)
Goed droog houden en evt voorzichtig de korsten er af wassen met betadine shampoo

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:22

Mijn paard heeft zoiets ook gehad, en dat waren allemaal kleine teekjes. Gewassen met anti-teken shampoo en ze stuk voor stuk verwijderd. Ze waren echt nog geen mm klein.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:46

Er zijn heel veel topics over dit fenomeen, maar de meningen blijven een beetje verdeeld. Mijn paard heeft het ook wel eens gehad, vaak rond de verhaarperiode. Ik houd het op overactieve talgkliertjes. Vaak was ik het 1x met betadinescrub en blijf ik er daarna van af. Het is dan na een week weg.

Maar er worden ook andere mogelijke oorzaken genoemd in de topics: een schimmel/bacterie, bij ruinen opgedroogde urine, teken, enz.

larabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:49

Mijn paard heeft een soort gelijk iets op haar achterbenen. Weer iets anders dan hier al genoemd is.. DA is er bij geweest en die dacht dat het kwam van het liggen, waarbij haar achterbenen tegen de uiers aan komen en daardoor vuil/ afscheiding/ vettigheid haar benen irriteert. Ik heb er een lotion tegen gekregen die goed werkt, maar weet zo even niet hoe dat heet.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:56

Heeft mijn merrie ook wel eens. Meestal op 1 been. Ik borstel het eraf en was het met biotex. Helpt altijd goed!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:37

Mijn merrie heeft het ook!
Zit het vooral op witte benen?

Ik heb ook het idee dat het talg is. Ik borstel het zachtjes weg met een zachte rubberen borstel, en dan zitten er geen wondjes onder.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 16:05

Even een update! De korstjes zijn nu het weer droog is gelukkig helemaal weg. Denk dat het inderdaad rainrot was. Bedankt voor het meedenken en jullie reacties! :j